Storlek på lekakvarium till diskus?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nille_Pe
    Användare
    • September 2002
    • 121

Storlek på lekakvarium till diskus?

Hallå!

Misstänker att jag har fått ett lekpar bland mina diskusar. Det har börjat "putsa" på lite olika ställen i akvariet och blivit aggressiva mot de andra diskusarna. Jag har aldrig haft ett lekpar förut så jag vet inte om det är ett lekpar eller inte, men det vore kul att flytta över dem till ett separat akvarium och se vad som händer.

Jag undrar därför vilka ungefärliga mått(storlek) som är lämpliga till ett lekakvarium.

/Nille
    //Nille

Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
    www.vaaf.se
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10777

Jag har sett odlare som haft ett ca 100L akvarium för Discus lekpar. Han hade enbart sand och en upp-o-nedvänd terracotta kruka.

Kommentar

• Ola
      Användare
      • August 2002
      • 1232

Hej,

I Back to nature Guide om DISCUS står det att ett lekkar ska vara mellan 75-150L bryss ju på hur stort paret är...

Mvh Ola
      ola lindeberg

Kommentar

• kaj.p
        Användare
        • April 2002
        • 2294

Använder 105 liters och 150 liters som lekkar. Allt beror på vilket variant man har. Jag tycker ett 50x50x50 kar är bäst. Men i de fall man har odlade varianter, där de små har svårt att hitta föräldrarna är det bättre med det mindre kar.
        Dock låt dem leka några gånger först innan du flyttar dem, och du får inte heller någon fullvuxen diskus om du leker dem för tidigt.
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

Kommentar

• Nille_Pe
          Användare
          • September 2002
          • 121

Hej!

Kaj.p: Menar du att jag först ska låta dem leka i "sällskapsakvariet" innan jag flyttar dem. Eller att de ska få leka några gånger i lekavariet innan jag flytttar tillbaks föräldrarna?

/Nille
          //Nille

Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
          www.vaaf.se

Kommentar

• Johan1
            Användare
            • May 2002
            • 390

Tja där gör du som du vill. Själv hade jag akvarium 45*45*50cm till mina lekpar. Jag kastade ut dessa och nu har jag akvarium från 250 liter och uppåt till lekakvarium, Jag spärrar av akvarium med ett rostfritt galler. Om du inte planerar att flytta ynglen till ett litet akvarium så fort de tar artemia kommer det bli mycket jobb att hålla vattenkvaliten. Detta underlättar man om man har ett större akvarium med kanske en stor ytterpump.

Fråga dig vad målet av odlingen är annars räcker det med ett galler som spärrar av ett hör i ditt nuvarande akvarium...
            https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

Kommentar

Arbetssätt...