Aulonocara med vad då ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem

• November 2005
    • 1296

Aulonocara med vad då ?

När man läser om Aulonocara så står det ofta att de bör kombineras med andra lugna arter, ofta anses tex mbunas ej vara lämpligt sällskap.
    Men vad kan man ha då ?. ok golden går väl med allt men sedan ?, Funderar på Aulonocara men vad kan man ha i en tex 720 liters burk mer än Aulonocara ?, lugna Victoria?, sällskapsfisk ex barber ?, Ja vad skulle ni föreslå. Eller bör man ha tex 3+3 i ett 200 liters som enda fisk, ett rent artakvarium ?
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

Ursprungligen postat av HåkanM
    När man läser om Aulonocara så står det ofta att de bör kombineras med andra lugna arter, ofta anses tex mbunas ej vara lämpligt sällskap.
    Men vad kan man ha då ?. ok golden går väl med allt men sedan ?, Funderar på Aulonocara men vad kan man ha i en tex 720 liters burk mer än Aulonocara ?, lugna Victoria?, sällskapsfisk ex barber ?, Ja vad skulle ni föreslå. Eller bör man ha tex 3+3 i ett 200 liters som enda fisk, ett rent artakvarium ?
    Otopharynx, lethrinops, copadichromis, placidochromis m.m.

Kommentar

• Bosse G
      NCS Medlem
      • November 2013
      • 236

Ursprungligen postat av HåkanM
      Har haft Aulonocara med flera olika mbuna. Demasoni rödzebra hongi mm. Dom klarade sig alldeles utmärkt och dominerade stundtals i karet. Undvik bara dom mest aggresiva och prova dig fram.
      Precis som med dom flesta ciklider har dom sitt område i akvariet. Mina gillad dom öppna områdena medans mbunorna höll sig mest runt stenhögarna.

Kommentar

• HåkanM
        NCS Medlem

• November 2005
        • 1296

Ursprungligen postat av Erik Österlund
        Otopharynx, lethrinops, copadichromis, placidochromis m.m.
        Hum,fina fiskar men alla dessa har ju lika som Aulonocara ganska färglösa honor, Vill inte ha mer än en art med färglösa honor och om man redan valt en art Aulonocara så är kvoten fylld. Om nu Aulonocara är så snälla så bode de väl gå bra med ex palettciklider, större barber. svärdbärare etc eller ?

Kommentar

• Ola Sjödin
          Användare
          • August 2003
          • 514

Visst skulle det gå bra, men precis som Erik skriver finns det ju mängder med malawiciklider som fungerar. Vill du absolut ha ickemalawis bör det ju vara hårdvattensfisk - regnbågsfisk och liknande snarare än paletter och barber.

Kommentar

• Erik Österlund
            Användare
            • January 2005
            • 3788

Placidochromis phenochilus har inte grå honor

Kommentar

• HåkanM
              NCS Medlem

• November 2005
              • 1296

Ursprungligen postat av Ola Sjödin
              Visst skulle det gå bra, men precis som Erik skriver finns det ju mängder med malawiciklider som fungerar. Vill du absolut ha ickemalawis bör det ju vara hårdvattensfisk - regnbågsfisk och liknande snarare än paletter och barber.
              Hum, ja det borde gå men glömde Victoria, visserligen gråa honor men där finns det väl ett antal snälla arter ??

Kommentar

• asaman
                Användare
                • November 2012
                • 30

Jag har Aulonocara tillsammans med Otopharynx och den rätt snälla och snygga Mbunan Labeotropheus Trevawase (Zimbawe rock), orangea honor och blå hannar med röd ryggfena. Mina jagar varandra, ingen annan, och slåss inte. Bifogar bild på dem när de delar sötpotatis med en Firefish. Klicka på bilden för större version

Namn: bild 1.JPG
Visningar: 1
Storlek: 851,8 KB
ID: 690743 De är lite bleka på bilden pga dålig bildkvalitet.

Kommentar

• Mony
                  Användare
                  • December 2013
                  • 187

Sötpotatis? Coolt! Gissar att den är kokt först då eller?

Kommentar

• Doktor-T
                    Användare
                    • April 2012
                    • 424

Tycker det går bra att blanda Aulonocara med de flesta. Jag kör en mixturmed Firefish, Copadichromis, Scianochromis, Metriaclima, Labidochromis & Cyrtocara. Inga problem i mitt 720. I yngelkaret går Firefish ihop med O. Ventralis & T. Duboisi så jag ser inga bekymmer. Viktigast är det i mitt tycke att få harmoni i karen så stress undviks. Man får mao ha lite känsla fört.
                    720 Malawi
                    375 Yngel
                    112 Yngel
                    70 Yngel

Kommentar

• perik9
                      Användare
                      • April 2002
                      • 161

Jag tycker det är skillnad på tex. A. Jacobfreibergi och A. Stuartgranti.
                      Jacobfreibergin är vassare än Stuartgrantin enligt mig.
                      A. Stuartgranti med lugnare fiskar A. Jacobfreibergi klarar tuffare tag.
                      Sen finns det lite vekare Aulonocaror, tex. honorna hos röd rubin blir lättare sjuka tycker jag.
                      A.Chitande lite mindre och lugnare
                      A.Kandeense och Maylandi uppfattar jag också som vekare och har lättare för att bli sjuka.
                      Perran

Kommentar

Arbetssätt...