Efter första lek har jag fiskat upp drygt 20 stycken yngel resten fick gå kvar. Jag ville lära mig hur de fungerar, som föräldrar och tillväxt mm. Det verkar som överlevnaden på yngel är låg. De fick artemia och bra vatten i båda akvarierna. I stora akvariet finns inga kvar. I yngelakvariet finns bara några stycken. Mitt fel var att blanda Guianacara geayi yngel med nanoluteus i samma akvarium (samma storlek), de har inte samma temperament och aptit, nanoluteus växer inte lika snabbt (förutom ett par fiskar som är störst i karet). Guianacaror växer och är nästan jämnstora, verkar vara en tåligare art.
Man lär sig.
Det var länge sen jag odlade ciklider och det gick bra då.
Jag har "tränat" på andra fiskar, som pseudomugil furcatus i höstas och deras yngel blev till mycket fina fiskar.
Har någon erfarenheter av Cryptoheros nanoluteus yngel? Vad har jag missat? Så jag kan göra rätt nästa gång.
Man lär sig.
Det var länge sen jag odlade ciklider och det gick bra då.
Jag har "tränat" på andra fiskar, som pseudomugil furcatus i höstas och deras yngel blev till mycket fina fiskar.
Har någon erfarenheter av Cryptoheros nanoluteus yngel? Vad har jag missat? Så jag kan göra rätt nästa gång.
Kommentar