Artiklar efterlyses

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

    Artiklar efterlyses

    I nästa vecka åker jag på semester och är borta i 14 dagar, när jag kommer tillbaka (ca. 9-10/ så är det hög tid för mig att ta itu med nästa nummer av Ciklidbladet.
    Vi har dock ganska få artiklar på lager - så fler artiklar EFTERLYSES till kommande Ciklidblad.
    Ciklidhälsningar
    Kjell
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

    #2
    Tack för det fantastiska gensvaret, intresset, ideerna, uppslagen och alla frågorna -snyft, snyft.
    Såg att ett inlägg om gäddor fått 15 svar på detta forum - något bättre än gensvaret på denna ciklidtråd!!!!!!!!!!
    Ja, ja that´s life - skall bli skönt med semester.
    Ciklidhälsningar
    Kjell
    PS: I avsaknad av smileysar att lägga in bör jag väl påpeka att detta var ironiskt skrivet.

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • February 2003
      • 2533

      #3
      om man skulle skriva en liten artikel om hur omgivningen ser på sitt intresse? ni som har fruar osv kan ju skriva om hur de reagerar när ni beskriver om hur era sällsynta firrar lekt. hade nog varit en rolig artikel.

      min lilla idé som bara väntar på att användas.....
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

        #4
        citat: om man skulle skriva en liten artikel om hur omgivningen ser på sitt intresse?
        Bra idé - ser fram emot en sådan artikel.

        Fram till dessa håll till godo med denna (sannolikt ej helt trovärdiga artikel) om vad som kan hända

        eller kanske denna


        Bägge artiklarna har tidigare publicerats i Ciklidbladet, och är ena riktiga höjdare. Men oavsett om ni kan prodcera sådana alster eller inte (det är mycket få förunnat att skriva så bra) så ser jag fram emot era bidrag.
        Ciklidhälsningar
        Kjell

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          Måste påpeka att gäddiskussionen handlar mer och mer om ciklider
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

            #6
            citat: Måste påpeka att gäddiskussionen handlar mer och mer om ciklider
            Okej, jag har inte läst den så jag skall väl inte uttala mig. Låter dock lite märkligt - det är väl abborrar som är lite "släkt" med cikliderna och definitivt inte gäddor - fast det är kanske "Gäddciklider (Creicichla etc) som diskussionen handlar om och inte "gäddor".
            Strunt samma - ingen som kan skriva en artikel om gäddciklider?
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #7
              Om någon har en bild på Crenicichla spec. "Pernambuco" så kan jag skriva en kort artikel.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

                #8
                citat:Om någon har en bild på Crenicichla spec. "Pernambuco"
                Har du fisken, i så fall kan du be David (i styrelsen) komma till dig och fota.
                Ciklidhälsningar
                Kjell

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #9
                  Nej, det är flera år sedan och den finns nog inte i Sverige längre. Jag kan ju surfa reda på en bild och skicka förfrågan via mejl. Den ser ut som de flesta i saxatilisgruppen fast snyggare.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #10
                    Nähä, det fanns inga bra bilder på nätet. Även Aqulog's bild är kass. Menezesi är nog nära släkt. Den kommer ju också från Pernambuco. David kanske kan komma och plåta dem så blir det bilder iallafall. Jag har inte tillräckligt med erfarenhet av dem för att skriva en artikel. Fast han kan ju komma och plåta mina Ae patricki förstås! Tänkte inte på det. Artikeln är redan färdig, men gick i tryck i Linköpings tidning innan den var klar. Jag kan upparbeta den ikväll.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

                      #11
                      Det börjar ta sig som mordbrännarn sa.
                      har precis fått in en artikel från Anders Isaksson och Ola har hört av sig om att han har en artikel på gång.
                      Men jag blir aldrig nöjd - jag vill ha merrrrrrrrrrrr
                      Ciklidhälsningar
                      Kjell

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                        Menezesi är nog nära släkt. Den kommer ju också från Pernambuco. David kanske kan komma och plåta dem så blir det bilder iallafall. Jag har inte tillräckligt med erfarenhet av dem för att skriva en artikel.
                        Du kan ju alltid skriva om din upplevelse av fisken och varför du gillar den, berätta lite lätt om beteendet hos dina fiskar osv. Det behöver ju inte alltid vara extremt vetenskapligt, skriv t.ex om "Första året med Crenicichla menezesi" eller nåt sånt... Då har du ju dessutom fixat så att en uppföljare känns helt naturlig. Crenicichla-arterna verkar så intressanta att jag skulle bli glad av vad som helst som handlade om dem, någonting kan du säkert knåpa ihop.

                        Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2533

                          #13
                          ok, jag vet inte riktigt om jag hinner skriva en artikel om hur mina föräldrar o brorsor reagerar, men jag ska försöka. börjar exakt........nu =)

                          när ska den senast vara inne för att kunna gå i tryck?
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

                            #14
                            Deadline för nästa nummer är om 14 dagar, men det går ju fler tåg.
                            Ciklidhälsningar
                            kjell

                            Kommentar

                            • Jonas E
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2533

                              #15
                              nu e den klar, har skrivit oavbrutet i lite mindre än två timmar. hoppas att den kommer med i ciklidbladet någon gång =)
                              /Jonas
                              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...