Vart kan man köpa Kolfilter som ansluts på kranen?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • November 2006
    • 1055

Vart kan man köpa Kolfilter som ansluts på kranen?

Hittade en gammal tråd som Malawijanne skrivit på Ciklider.se om kolfilter.

Jag funderar nu på vart man kan köpa ett sådant och om man kan sätta det på slangen och bara använda det när man gör VB i karet?
    Vad jag förstod så tar kolfiltret bort allt från metaller till kloramin och klor, det verkar var en smart investering därmed.. Verkar som han köpt sitt på Clasohlson men hittade inget där när jag sökte.
    MVH

Kristofer
  • bossep
    Användare
    • January 2013
    • 2352

Ursprungligen postat av Crenicichla

Jag funderar nu på vart man kan köpa ett sådant och om man kan sätta det på slangen och bara använda det när man gör VB i karet?
    Vad jag förstod så tar kolfiltret bort allt från metaller till kloramin och klor, det verkar var en smart investering därmed.. Verkar som han köpt sitt på Clasohlson men hittade inget där när jag sökte.
    Det finns kolfilterpatroner hos exempelvis Jula. Man kan koppla dessa med snabbkopplingar typ Gardena så att de bara sitter på slangen som man fyller akvariet med. Jag skall se om jag kan hitta en bild på en sådan lösning.
    Webmaster för Ciklid.org.
    Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

Kommentar

• Johan F
      Användare
      • March 2006
      • 2439

Hej
      Finns även hos Clas Ohlson. Se vidare Garage med Troffar tråden på forumet. Där finns någon bild.
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• riktlinjer
        Användare
        • August 2013
        • 343

Ursprungligen postat av bossep
        Det finns kolfilterpatroner hos exempelvis Jula. Man kan koppla dessa med snabbkopplingar typ Gardena så att de bara sitter på slangen som man fyller akvariet med. Jag skall se om jag kan hitta en bild på en sådan lösning.
        Nix pix, om du inte har en rackarns tur och hittar en jula som har beställt fel tidigare och har 10-30 filterpatroner över. De ska sluta med dessa patroner då de inte har någon leverantör längre, och i de flesta butiker är det redan slut.

Kommentar

• {_AquA_}
          Användare
          • February 2013
          • 1300

Varsågod

http://www.clasohlson.com/se/Filterpatroner/Pr306631000

http://www.clasohlson.com/se/Filterhus/30-6630
          // Nasser H

Följ mina projekt:

Tråd 1:
          https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
          Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

Finns mer gott på följande sida!
          Min Zoon:
          http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

Kommentar

• bossep
            Användare
            • January 2013
            • 2352

Ursprungligen postat av riktlinjer
            Nix pix, om du inte har en rackarns tur och hittar en jula som har beställt fel tidigare och har 10-30 filterpatroner över. De ska sluta med dessa patroner då de inte har någon leverantör längre, och i de flesta butiker är det redan slut.
            Oubs...
            Det finns också hos http://www.callidus.se/LinkClick.asp...U%3d&tabid=149
            Gör en Google sökning. Man får ofta vad man betalar för.
            Webmaster för Ciklid.org.
            Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

Kommentar

• FrePGun
              Användare
              • March 2009
              • 2410

Konstigt. Hittade inte heller på C O först men där är det ju!

Har dock planer på att köpa ifrån Callidus ändå.

Kommentar

• Trafter
                Användare
                • October 2013
                • 345

Har också funderat på detta och undrar (om jag får stjäla tråden en aning) om det finns någon möjlighet att koppar kan fångas upp i kolfilter? Ska flytta till sommarn. Blir till nybyggnation och antagligen kommer då kopparrören vara nya och riskerar att släppa ifrån sig.
                1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

Kommentar

• Crenicichla
                  Användare
                  • November 2006
                  • 1055

När jag kollar på callidus, vilket filter skall jag ha isf? Tc eller tc-block?
                  Renar detta enkla verkligen bättre än vattenbredning?
                  MVH

Kristofer

Kommentar

• riktlinjer
                    Användare
                    • August 2013
                    • 343

Ursprungligen postat av bossep
                    Oubs...
                    Det finns också hos http://www.callidus.se/LinkClick.asp...U%3d&tabid=149
                    Gör en Google sökning. Man får ofta vad man betalar för.
                    Nu vet jag ju inte om jag skulle fått problem utan etc men mitt julafilter och hållare har så här långt fugnerat ypperligt.

Ursprungligen postat av Trafter
                    Har också funderat på detta och undrar (om jag får stjäla tråden en aning) om det finns någon möjlighet att koppar kan fångas upp i kolfilter? Ska flytta till sommarn. Blir till nybyggnation och antagligen kommer då kopparrören vara nya och riskerar att släppa ifrån sig.
                    Det har stambytts i huset min lägenhet finns i och många meter nya kopparrör har satts in, inga problem med mina fiskar av den orsaken.

Kommentar

• Trafter
                      Användare
                      • October 2013
                      • 345

Ursprungligen postat av riktlinjer
                      Det har stambytts i huset min lägenhet finns i och många meter nya kopparrör har satts in, inga problem med mina fiskar av den orsaken.
                      ... Har ju hört att koppar ska vara riskfyllt när det är nya rör. Kanske räcker om man spolar någon/några minuter innan så man får ut stillastående vatten (?!)
                      1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

Kommentar

• Banderad
                        Användare
                        • February 2006
                        • 3479

När jag kollar på callidus, vilket filter skall jag ha isf? Tc eller tc-block?
                        Renar detta enkla verkligen bättre än vattenbredning?

Jag kör med både Callidusfilter och vattenberedning. TC-block ska du ha, annars kommer det förmodligen bli små svävande kolpartiklar i vattnet vid vattenbyten.

/Jocke

Kommentar

• riktlinjer
                          Användare
                          • August 2013
                          • 343

Ursprungligen postat av Trafter
                          ... Har ju hört att koppar ska vara riskfyllt när det är nya rör. Kanske räcker om man spolar någon/några minuter innan så man får ut stillastående vatten (?!)

Jo, och vissa fiskarter verkar känsligare än andra. Då det enligt en del lyckats bra med kolfilter chansade jag inte utan skaffade. Känns idiotiskt att ha fiskar för en bra bunt tusenlappar och dumsnåla på några hundralappar och åka på att köpa nya fiskar...

Kommentar

• GraTis
                            Användare
                            • January 2013
                            • 414

Kolfilter är bra om vattenverket tillsätter kloramin. Allt annat kan man ta med en väldigt stor nypa salt.

Kommentar

• Camenius
                              NCS Medlem
                              • October 2004
                              • 233

Kan dessa kolfilter även ta bort humus i vatten? Visst brunnsvatten kan vissa perioder under året vara svagt färgat på grund av humusinnehåll. Klarar de kolfilter som ni diskuterar att få bort detta?
                              Legitimerad Nortonist.
                              "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

Kommentar

Arbetssätt...