GÄDDA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Richard

    #31
    Hallå!
    hur blev det med bilderna? Jag har kollat in din Zoon, Ola men där finns inga -0 st står det bara... Det skulle vara kul om de kom upp -hör av dig om det skulle vara något tekniskt problem -typ upplösning e d.
    /Richard
    Ps. Jag har ett svenskt sötvattensakvarium igång nu men bara med några enstaka små abborrar och mörtar -det är svårare att hitta dem nu än mitt i sommaren...Ds.

    Kommentar

    • Ola
      Användare
      • August 2002
      • 1232

      #32
      Dom är inlaggda nu=)
      ola lindeberg

      Kommentar

      • Ola
        Användare
        • August 2002
        • 1232

        #33
        Författare Ämne Sida: 1 2 3 4 av 4
        Richard, Jag har redan fått en fråga på min Zoon, är det okey om jag skriver ned din E-mail andress så alla frågorna skickas till dig? för du har nog lättare att svara på frågorna än jag=)




        ola lindeberg

        Kommentar

        • Richard

          #34
          Visst -det går bra att maila mig på richardohrn@hotmail.com

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • January 2003
            • 4526

            #35
            Richard! Jag tycker 500-liters karet var ganska snyggt med såpass spartanskt och gäddan som rovfisken bland "sin föda". Det kanske blir en svensk biotop till sommar.

            Hur var det man skulle göra om man behålla vattnet kallt? Finns det några alternativa uppfinningar?
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • Richard

              #36
              Tja!
              Ja, saken var ju den att jag inte lyckades speciellt bra med kylningen av vattnet. Jag minns att jag rekade efter kylaggregat för akvarier men att dessa då (1996)var ofantligt dyra -har hört att de billigaste nuförtiden (för ett ca 300-liters) går på 4-5000 kr. För att hålla nere tempen något frös jag in stora isblock i kylen (typ i 2-liters glassburkar) och dessa slängde jag i lite då och då -samt regelbundna delvattenbyten (ca 50 %) till kallt kranvatten. Dessa delvattenbyten gav ganska snabba tempsänkningar vilket är tveksamt om det var speciellt lämpligt för fiskarna -för det mesta höll vattnet rumstemperatur -ca 22-23 grader, vilket ju är som en svensk insjö under högsommaren. Den bästa alternativa lösningen, som jag funderade på då men aldrig provade, vore nog att enligt principen för de specialbyggdakylakvarierna leda vattnet via ett ytterfilter genom en LÅNG ihoprullad slang inuti ett begagnat kylskåp och sedan tillbaka till akvariet. Problemet är att hitta lämpliga ställen att borra upp skåpet på och att göra dessa anslutningar helt täta. Men det borde i rimlighetens namn gå med lite trix. Ett riktigt kylaggregat är ju såklart mindre skrymmande och för min del lutar det åt att jag satsar på ett sådant om jag skulle göra samma sak igen. Ett STORT problem är ju också att skaffa fram levande föda under vinterhalvåret samt att dessa svenska rovfiskar (gädda o abborre) växer mycket snabbt och blir dessutom väldigt stora. Vad det gäller den spartanska inredningen så var det förvisso ganska snyggt och rent men jag tror att man i alla fall för gäddans skull skall ha ett par partier med relativt tät växtlighet som når hela vägen upp till ytan. Abborrarna gillar ju att snirkla omkring bland rötter och ris -prova med lite granris i ett hörn. Ett annat tips är att täcka för kortsidorna utifrån vilket i o för sig ger sämre "insyn" men ger dessa relativt lättstressade fiskar större ro.
              Hoppas att detta varit till någon hjälp. Lycka till!

              Kommentar

              • fisher_man
                Användare
                • September 2003
                • 78

                #37
                Tjena!
                Jag har också en liten gädda i akvarium, ca 10cm.
                Har startat en odling av svärdbärare som jag ska mata gäddan med under vintern.
                Har läst det med kylproblemet, men jag tänkte ställa ut akvariumet i kallförrådet och ha en doppvärmare i så temperaturen håller sig precis över fryspunkten.
                Vad tror ni om det?
                Kan det funka?

                >Ola< såg på din hemsida att du hade gjort en bakgrund, skitsnyggt.
                Har du limmat fast stenarna på en glasskiva med silicon eller hu har du gjort?

                Kommentar

                • Ola
                  Användare
                  • August 2002
                  • 1232

                  #38
                  Fisher_man, Tackar tackar, Jepp jag har silliconat fast lavastenarna på en glasskiva som jag senare har satt ned i karet.
                  Byggde in pumpen med...

                  Mvh
                  ola lindeberg

                  Kommentar

                  • fisher_man
                    Användare
                    • September 2003
                    • 78

                    #39
                    Limmade du fast glasskivan i akvariumet sedan eller?
                    Tror du att det går att göra en såndär bakgrund till ett större akvarium, de måste väl gå?

                    Kommentar

                    • Repaterion

                      #40
                      Tja en polare till mig hade fyra eller fem Aborrar i ett akvarie. Han mata dom med köttfärs (han råka även tappa ett rakblad en gång när han skrapa alger det skulle ätas det med...)lukta fan om säger så.

                      Kommentar

                      • Ola
                        Användare
                        • August 2002
                        • 1232

                        #41
                        Fisher_man, Nopp jag limmade inte fast glasskivan i akvariet sedan, (ville kanske ta upp bakrunden någon gång i framtiden, har gjort det nu)
                        Jo, hade säkert gått att göra det till ett större kar. Men jag hade nog försökt att komma på något annat sätt.
                        ola lindeberg

                        Kommentar

                        • VäxaLätt
                          Användare
                          • August 2003
                          • 75

                          #42
                          Tjena..

                          Gräv ned en trädgårdsslang på frostfritt djup och pumpa vatten genom denna. DEtta borde ge en hyfsad temperatur även på sommaren då marken är relativt kall.
                          Efterssom att gäddan är en så pass rovgir fisk borde det inte vara några problem att få den att äta exempelvis strömmingsfile eller dyl.
                          Mvh Erik
                          http://www.umea.akvarieforening.se

                          Kommentar

                          Arbetssätt...