GÄDDA

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils42
    Användare
    • January 2003
    • 931

Ola, på de sidor du hänvisar till får jag bara upp, att sidan inte kan visas.
    Eftersom du skriver om molekylära data, förmodar jag, att du hänvisar till DNA-undersökningar, som är gjorda på dessa arter?

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Konstigt. Sidorna ska vara allmäna. De första är fihbase fast servern på NRM som är snabbare (ligger ju i Sverife). Kolla en annan fishbasemirror och kolla Esox, Perca och en ciklid. Den andra är Tree of Life Web Project http://tolweb.org/tree/phylogeny.html Klicka fram till teleostei (krävs kanske lite kunskap om systematik, men de hör till oss ganska länge, vi är "nära" släkt).

Teleosteifyllogenin är inte speciellt säker och jag vet inte om någon gjort om den mha DNA el dyl. Att gädda skulle vara nära släkt med ciklider är ändå inte speciellt sannolikt. Nu har jag slagit i IPCs stora akvariebok och där står det faktiskt att ciklider är gäddlika fiskar men att de bara har en näsborre på varje sida. Det står inget om släktskap och så lika gäddorna tycker jag inte att de är. Det verkar nästan som om någon blandat ihop det och det skulle stå abborre istället (fast ännu hellre läppfisk/gylta). Jag tycker att det är en mycket konstig jämförelse och jag ser inte IPC som en speciellt pålitlig källa i det här fallet.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Fredrik H.
        Användare
        • April 2002
        • 1884

Sidorna går utmärkt att se här hos mig.

mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

Kommentar

• jarinen
          Användare
          • April 2003
          • 1888

Jag litar på dig Ola ! Har hört att gäddan skulle vara släkt med ciklid, men jag har hört mycket som inte stämmer, så du har nog rätt.

Perfekt att saken är utredd nu, behöver man inte tro det nåt mer.

Mvh Jari

Kommentar

• Richard

Hej!
            Jag vet att ämnet närmar sig uttömning men jag ville ändå ta tillfället i akt och berätta om mina erfarenhetera av akvarier med svenska fiskar o framförallt gäddor. För ett antal år sedan fångade jag på vårkanten tre gäddyngel på ca 4-5 cm. Dessa hölls i ett 22 liters akvarium och redan efter ett par veckor hade en av dem "halkat efter" med maten, dvs de andra två hade blivit obetydligt större än den tredje, varpå denna åts upp. ytterligare några veckor senare föll nästa yngel offer för den något större och denna sista flyttades över till ett 60-liters och därpå (vid en storlek av ca 15 cm) till ett 500-liters där den matades med allt större levande fiskar. På sensommaren hade gäddan nått en storlek av ca 20-25 cm och den såg fortfarande fräsch ut. Beteendet verkade friskt -gäddan stressade inte mot rutorna och misslyckades sällan vid jakt. Dock -vartefter utetemperaturen sjönk men inte vattnet försämrades gäddans kondition och runt årsskiftet plockade jag upp den och avlivade den. Det kan ha funnits 3 orsaker till förfallet -dels temperaturen (ca 22 grader), dels att akvariet blev för litet för en 30 cm gädda) och dels att det blev svårare att ordna levande föda, varför gäddan tvingades att äta med större intervaller och inte i sin egen takt (med "mat" simmande i akvariet hela tiden).

Hur som helst -det var otroligt intressant att hålla en gädda och jag dokumenterade denna akvarieperiod med mängder av stillbilder samt
            även en del video. Jag fascinerades av gäddans glupskhet, jaktbeteende och skönhet -med ett akvarium med mycket växtlighet smälte den elegant in med sin gulgrönskimrande teckning. Enligt mina erfarenheter handlar tillväxten enbart om tillgången på föda -den växte från akvarium till akvarium så länge den fick äta i sin egen takt.
            Gäddan matades med andra svenska fiskar varför man snart lärde sig hur pass väl dessa anpassade sig till en akvariemiljö. Mest kräsen var löjan -den klarade inte många dygn varför man helst såg att gäddan tog dessa först. Mört och sarv klarade sig bättre. Lyckades även fånga några små björknor vilka var mycket vackra och tycktes trivas väl i akvariet, liksom abborarna. Abborrarna visade sig vara den mest tåliga arten -redan från dag 1 i akvariet åt de maskar (trots att jag metat upp dem!). Jag ser med intresse fram emot mitt nästa projekt som kommer att bli att fånga in en ordentlig mängd (ca 30-40 st) abborryngel och sedan följa dessa i ett stort akvarium.

Kommentar

• Ola
              Användare
              • August 2002
              • 1232

Hej,

Kan du möjligen dela med dig av bilderna? hade varit skit kul och se!

Mvh Ola
              ola lindeberg

Kommentar

• Richard

Visst -inga problem. Jag kan scanna in ett urval av bilderna och maila. Eller finns det någonstans jag kan skicka dem där de läggs upp för tillgång till alla?
                /Richard

Kommentar

• Ola
                  Användare
                  • August 2002
                  • 1232

Hej,

Om du vill så kan du maila dem till mig, sedan kan jag lägga upp dem på min Zoon. Där har jag har bilder på mina akvarier/fiskar/bakrund.
                  Svenolof.lindeberg@telia.com

Mvh Ola
                  ola lindeberg

Kommentar

• Ola
                    Användare
                    • August 2002
                    • 1232

Idag Kl 20:00 är det "Mitt i naturen" ska handla om Abboren, tror att det skulle handla lite om gäddor också=) kolla om ni har lust.

Mvh Ola
                    ola lindeberg

Kommentar

• Mike_Noren
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2695

citat:Ursprungligen skickat av walle_1

Menar du att en gädda inte överlever en vinter i ett akvarium?
                      Just gädda sägs vara väldigt beroende av kall övervintring. Jag har hört från flera håll att de är svåra att hålla vid liv om de inte får rejält kallt under vintern.
                      Vet faktiskt inte hur det är med andra svenska fiskar, abborre och gärs har jag hållit i nästan två år, men de missade bara en vinter.

I alla händelser verkar sommmartemperaturen vara ett mycket mindre problem än övervintringen.

Kommentar

• Ola
                        Användare
                        • August 2002
                        • 1232

Så varför inte bygga en egen kylare?

Kan jag bara stoppa ned ena änden av trädgårdsslangen i karet sedanlåta hela slangen gå ut i trådgården sen ner i karet igen?

Mvh Ola
                        ola lindeberg

Kommentar

• Mike_Noren
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2695

citat:Ursprungligen skickat av Ola

Så varför inte bygga en egen kylare?

Kan jag bara stoppa ned ena änden av trädgårdsslangen i karet sedanlåta hela slangen gå ut i trådgården sen ner i karet igen?
                          Sure, why not. Eventuella problem jag kan tänka mig är att kyleffekten kommer att variera så det kan bli svårt att hålla en optimal temperatur; att det finns risk för ispropp i slangen; och att du kan få problem med kondens.

Ett bra tips kan vara att isolera sidor och botten av akvariet med frigolit - då håller det kylan bättre, plus att du iaf slipper kondens där.

Kommentar

• Richard

Hej Ola o andra.
                            Nu har jag mailat ett gäng bilder samt lite upplysningar om dessa. Håll till godo!

Kommentar

• Ola
                              Användare
                              • August 2002
                              • 1232

Hej,

Richard, vill du jag ska lägga upp dom så andra har tillgång till dem med? Jag kommer lägga upp dom på in Zoon såfall. Grymt freka bilder på gäddan på abborarna med! Såg ett Program igår om Abboren Gäddan var ju såklart med (Där abborarna fanns finns ju gäddan) mkt roligt med bilderna Richard!!

Jo det är sant Micke att kylan kommer variera, har man bara tillräkligt bra tryck i slangen så lär det nog inte frysa till is?
                              Lättare att använda sig av kylskåpet såfall=)

Mvh Ola
                              ola lindeberg

Kommentar

• Richard

Varsågod -lägg upp dem bara. Ha gärna med bildtexterna om möjligt. /Richard

Kommentar

Arbetssätt...