GÄDDA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johan77

    GÄDDA

    Jag vet att detta är ett ciklid forum men eftersom det
    känns som den största kompetensen finns på denna sida så skulle
    jag vilja ha lite synpunkter.
    Jag har nämligen en liten gädda ca 8 cm i mitt akvarium
    det är väldigt intressant att följa den och mata den.
    Finns det någon mer därute som har samma intesse , kom gärna
    med synpunkter och frågor.

    mvh johan
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Spigg är en fantastisk akvariefisk och har likheter med ciklider i sitt beteende. Ruda är också bra. Påminner om guldfisk i beteendet.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Mohlin
      Användare
      • May 2002
      • 139

      #3
      Blir inte en gädda typ en meter eller nåt? Vad gör man med den då? Eller växer den inte i ett akvarium?

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        Min åsikt är att de flesta svenska fiskar bör släppas ut frammåt hösten. Ruda och spigg klarar sig däremot rätt bra men en sval vinte i t ex en källare. Gäddan blir självklart för stor för de flesta hemakvarier och den får problem om den hålls för varmt.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Ola
          Användare
          • August 2002
          • 1232

          #5
          hur fick du tag på en gädda på bara 8cm?
          Vad matar du den med? Tycker du ska göra som Ola säger, släpp ut den igen till hösten.

          Mvh Ola
          ola lindeberg

          Kommentar

          • elof
            Användare
            • May 2002
            • 225

            #6
            var en artikel i nån svensk fisketidning för några år sedan om en snubbe som höll en gädda i ett 375l. kommer inte ihåg vad det var för tidning, men det var intressant läsning iaf.
            MVH Simon

            Kommentar

            • walle_1
              Användare
              • February 2003
              • 708

              #7
              "var en artikel i nån svensk fisketidning för några år sedan om en snubbe som höll en gädda i ett 375l. kommer inte ihåg vad det var för tidning, men det var intressant läsning iaf. "

              I fiskejournalen har jag läst om en som hade en gädda i badkaret.

              "hur fick du tag på en gädda på bara 8cm?"

              Inga problem att få tag på såna. Titta alldeles i ytan ganska långt in i vassen i en sjö så hittar du garanterat någon liten gädda. Gäddorna är lättast att håva eller till och ta med händerna vid 5 cm. Dom är inte speciellt rädd i den storleken.

              "Jag har nämligen en liten gädda ca 8 cm i mitt akvarium
              det är väldigt intressant att följa den och mata den.
              Finns det någon mer därute som har samma intesse , kom gärna
              med synpunkter och frågor."

              En kompis till mig hade en gädda på ca 5 cm som vi fångade i sön vid mig. Den gick i ett 70 liters och växte väl inte så jätte mycket. han matade den med mask och småfisk. Han hade tänk släppa ut den till hösten men tyvärr så dog den och hade åkt in i pumpen (som inte hade något filter) och gått av.

              Hur stort kar har du förresten?

              Tänkte på en till sak: Detta är ju en ciklidsida men eftersom det finns en "Växter och övriga fiskar"-sektion så kan det ju inte vara förbjudet att snacka andra fiskar även här på ciklid.se

              Gäddor kan förresten bli uppåt 150 cm. Den största jag sett på bild var 143 cm eller något sånt.





              MVH Martin

              http://m1.271.telia.com/~u27102612/

              Kommentar

              • walle_1
                Användare
                • February 2003
                • 708

                #8
                "Min åsikt är att de flesta svenska fiskar bör släppas ut frammåt hösten. Ruda och spigg klarar sig däremot rätt bra men en sval vinte i t ex en källare."

                Menar du att en gädda inte överlever en vinter i ett akvarium?

                Det är väl snarare att den dör under sommaren så man bör släppa ut den till våren.

                MVH Martin

                http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                Kommentar

                • Karon
                  Användare
                  • April 2002
                  • 880

                  #9
                  Skulle den bli för stor steker man den, i ugnen t.ex.

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #10
                    citat:Menar du att en gädda inte överlever en vinter i ett akvarium?

                    Det är väl snarare att den dör under sommaren så man bör släppa ut den till våren.
                    De fixar inte flera år iallafall. De får svamp mm. Svensk "varmvattensfisk" fixar ju högra temperaturer i det vilda dessutom. Har aldrig testat själv. Att släppa ut en fisk på våren är nog rätt meningslöst då den skulle vara djupt hormoniellt störd av konstigt ljus och temperatur under vintern. Nej, håll nere temperaturen på sommaren och släpp ut den på hösten eller släpp inte ut den alls.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • jarinen
                      Användare
                      • April 2003
                      • 1888

                      #11
                      citat:[i] Tänkte på en till sak: Detta är ju en ciklidsida men eftersom det finns en "Växter och övriga fiskar"-sektion så kan det ju inte vara förbjudet att snacka andra fiskar även här på ciklid.se
                      Läste någonstans att den svenska gäddan och ciklider i allmänhet är besläktade, det har med näsborrarna att göra.

                      I sånt fall är det helt i sin ordning att behandla gäddor på ciklid.se.

                      Mvh Jari





                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

                        #12
                        Nu vill jag inte vara dryg men gäddor hör inte ens till ordningen abborrfiskar dit cikliderna hör (liksom aboorrarar, smörbultar (gobiider), makrill, gyltor, tobis osv. osv. Perciformes är en riktig "papperskorg" med mer eller mindre besläktade familjer). Ciklidernas närmsta släktingar finns i havet http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=696
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • johan77

                          #13
                          Mkt intressanta åsiker och vissa som är lite mer underliga.
                          Som någon kunnig här sa , så är det inte så svårt att fånga
                          det svåra är att upptäcka dem efter det gjort sitt första "stick"
                          Jag matar den med småfisk, som man fångar, när jag var yngre och hade gäddor så matade jag dem med hemodlade guppies.

                          Mitt kar är på 150l, det största problemet är att den stressar ihjäl sig och värmen, det gäller att hålla nere vatten tempen.

                          Gäddan blir inte så mkt större, precis som med andra fiskar
                          så är det ju så att miljön den lever i har stor betydelse
                          så i ett 150l kar blir den inte så mkt större oavsett hur mkt mat den får, men det är väldigt intressant att se hur den beter sig , särskilt då vid "jakt" och det finns någon sorts inbyggd instinkt
                          att när det börjar närma sig kväll så blir den väldigt orolig, det
                          är ju då normalt sett som gäddan jagar.

                          Sen är det nog så skall man släppa ut den igen så får man nog ha den väldigt kort tid inne, den kan nog ha svårt att anpassa sig.
                          Vintern är ju det kritiska då gäller det att ha mkt levande foder att mata med.

                          tackar för synpunkterna och ser fram emot fler
                          johan

                          Kommentar

                          • walle_1
                            Användare
                            • February 2003
                            • 708

                            #14
                            Jag tror jag vågar säga emot dig där Ola. Jag har också läst att ciklider är släkt med gäddor. Man kan inte tro det men det är nog sant om det är fler som har sett det.

                            MVH Martin

                            http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

                              #15
                              Då har ni kanske alla samma felaktiga källa. Gäddan är inte speciellt nära släkt med cikliderna. Abborren ligger mycket närmre för att inte tala om läppfiskarna. Mina källor är så tunga att det i princip krävs mollekylära data för att jag ska ändra mig.

                              Kolla ordningen för de här tre arterna:




                              Gädda: Esociformes
                              Ciklid och abborre: Perciformes

                              Leta sedan reda på Esociformes och Acanthopterygii (som Perciformes hör till) in trädet på http://tolweb.org/tree?group=Teleost...Actinopterygii

                              Visst, gäddan är mer släkt med ciklider än med sillar, barber, tetror och malar. Men cikliderna är närmre släkt med abborrar, tonfiskar, sjöhästar, spiggar, torskar mm.

                              Det kallar inte jag "nära släkt" Gäddan är nära släkt med laxfiskarna, inte abborrfiskarna.

                              I IPC stora akvariebok så skriver de i början om att gäddan är släkt med cikliden. De har även en bild där de jämför. Det handlar om att Teleoster liknar varandra, men de kunde lika väl jämfört en abborre och en neontetra om jag mins det rätt. Jag kollar upp det när jag kommer hem.

                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...