Odlingsprojekt Biotodoma Cupido

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hellsson
    NCS Medlem
    • September 2010
    • 88

Odlingsprojekt Biotodoma Cupido

Hej

Har haft en grupp cupido i snart 1 1/2 år nu. Nu har jag äntligen en bra start för att försöka få till lek på dessa juveler
    Köpte dessa av Kent på Nol's Ciklidhobby i Nol. Föll pladask för dessa (som med många andra ciklider) så de gick hemma i et år innan de fick flytta till lokalen när jag och min familj skulle flytta.
    Klicka på bilden för större version

Namn: bild.JPG
Visningar: 1
Storlek: 193,7 KB
ID: 699911

Odling av fisk är det roligaste jag vet och speciellt när det kommer till arter som inte är direkt vanliga i handeln eller rent av ingen lyckats med tidigare. Så det blir en utmaning Kanske går i stöpet vem vet.. men då har man iaf försökt Det måste gå! eller?

Så här ser det ut nu.
    540L alukar med rådasand som bottensubstrat. Lite växter (för syns skull). En hel drös med rötter skapar många gömslen och skydd. Kör kranvatten samt lite egen hokuspokus jag blandar till. Kottar, pinnar samt löv gör det hela till en ”naturlig biotop”.
    Klicka på bilden för större version

Namn: bild1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 655,8 KB
ID: 699912

Filtreringen ser relativt enkel ut. Ett Fluval FX5 filtrerar detta akvarium.

Bakgrunden är ett hemmabygge av en god vän och arbetskolega som syslar med konst och akvarium. vill man veta mer om det så skriv ett PM.

Mottager gärna mer info tipps och annat från er som läser

Hoppas detta även kan ge er andra något. Jag kommer uppdatera med bilder och info vad som sker.

Mvh
    Tommy Tobiasson
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

Ser fram emot en artikel till CB!
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• PiaJo
      NCS Medlem

• January 2011
      • 1744

Trevligt! Skall följas
      ----------------------------------
      /PIA

Kommentar

• Banderad
        Användare
        • February 2006
        • 3479

Jag har skrivit det förut Tommy, och gör det igen. Lycka till! Ingen lätt art att ge sig på. Men skam den som ger sig

/Jocke

Kommentar

• Mikael W
          NCS Medlem

• August 2002
          • 8623

Ett par artiklar i CB:

mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• ewa
            NCS Medlem
            • March 2013
            • 457

Lycka till Hellson! Ska följas

Kommentar

• hellsson
              NCS Medlem
              • September 2010
              • 88

Ursprungligen postat av Wilhelm
              Ser fram emot en artikel till CB!
              Det kanske kan bli aktuellt Skall skicka en annan artikel till dig strax

/Tommy

Kommentar

• hellsson
                NCS Medlem
                • September 2010
                • 88

Ja just det du hade ju faktiskt lek på dem där Mikael, Roligt Får jag fråga varför blev det inte lyckat till slut? eller fanns inte intresset från din sida kanske?
                Hur lågt Ph hade du i baljan vid lek har du koll på det?

/Tommy

Kommentar

• Mikael W
                  NCS Medlem

• August 2002
                  • 8623

Min gissning är att jag inte lyckades erbjuda dem rätt foder. Nykläckt artemia dög tydligen inte.
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• hellsson
                    NCS Medlem
                    • September 2010
                    • 88

Ursprungligen postat av Mikael W
                    Min gissning är att jag inte lyckades erbjuda dem rätt foder. Nykläckt artemia dög tydligen inte.
                    Okej okej Tror du det beror på små munnar eller svårt att hitta artemian? Eller vad tror du det berodde på? Ph't hade du inte koll på eller?
                    Uppskattar svar all hjälp är gladeligen mottagen :-)

God kväll
                    Tommy

Kommentar

• Mikael W
                      NCS Medlem

• August 2002
                      • 8623

Det kan ha varit att artemia är för stort, eller att de måste matas mycket oftare än jag gjorde. Vattnet jag hade var mjukt och gissningsvis rätt neutralt. Kanske de kräver surt vatten. Ska försöka kolla vad Weidner säger också.
                      mvh
                      Mikael W
                      (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Janne E
                        Användare
                        • April 2002
                        • 382

Mjukt vatten ~100-150µS/cm pH 6.0-7.0 (Tapajos Biotodoma) och ynglen äter nykläckt artemia direkt efter de är frisimmande, 3-4 gånger per dag bör de få mat, annars tynar de snabbt bort. Jag har precis yngel från 2 olika par och det funkar väldigt bra, jag hade läst innan att de leker i gropar i gruset/sanden men mina lekte i grottor och la rommen på botten av grottan, båda paren lekte på samma vis.

Mvh Janne

Kommentar

• hellsson
                          NCS Medlem
                          • September 2010
                          • 88

Ursprungligen postat av Janne E
                          Mjukt vatten ~100-150µS/cm pH 6.0-7.0 (Tapajos Biotodoma) och ynglen äter nykläckt artemia direkt efter de är frisimmande, 3-4 gånger per dag bör de få mat, annars tynar de snabbt bort. Jag har precis yngel från 2 olika par och det funkar väldigt bra, jag hade läst innan att de leker i gropar i gruset/sanden men mina lekte i grottor och la rommen på botten av grottan, båda paren lekte på samma vis.

Mvh Janne
                          Men vad glad jag blir av ditt svar Janne =)
                          Jag har letat och letat efter någon som har lyckats för att dela information.
                          Grattis får jag för det första säga Du bor i Brasilien eller?

Jag är lite osäker på fångstplats på mina men jag misstänker Santarem! Men det står inte skrivet i sten.
                          Får jag fråga om dina grottor. Är det lergods typ eller har du byggt egna till dem? Det vore väldigt roligt att få se en bild på ditt akvarium och dina fiskar om det är möjligt?

Kommentar

• hellsson
                            NCS Medlem
                            • September 2010
                            • 88

Janne Jag lade till dig som vän på Facebook!

/Tommy Tobiasson Åke

Kommentar

• Janne E
                              Användare
                              • April 2002
                              • 382

Ursprungligen postat av hellsson
                              Men vad glad jag blir av ditt svar Janne =)
                              Jag har letat och letat efter någon som har lyckats för att dela information.
                              Grattis får jag för det första säga Du bor i Brasilien eller?

Jag är lite osäker på fångstplats på mina men jag misstänker Santarem! Men det står inte skrivet i sten.
                              Får jag fråga om dina grottor. Är det lergods typ eller har du byggt egna till dem? Det vore väldigt roligt att få se en bild på ditt akvarium och dina fiskar om det är möjligt?
                              Ja, men vattnet i Brasilien är inte mycket bättre än vattnet i Sverige även om en del tror det. Jag använder diskus koner men liggandes så grottorna är inte så tajta, mer som ett gömsle för dem att leka och skydda sin rom och yngel, tror inte att de leker helt öppet i naturen som man kan läsa i en del artiklar. De flesta Biotodoma cupido i handeln kommer nog från Peru eller Colombia, från Brasilien är priset lite högre och exporten är ganska liten för denna art, Santarem är Tapajos Biotodomas och de har bättre färger än de flesta andra lokaliteter, både hannar och honor är snygga speciellt under lek. Jag gillar dem, en av de bästa cichlider man kan ha, väldigt vackra och väldigt snälla och inte alls så känsliga som många tror.

Mvh Janne

Kommentar

Arbetssätt...