Önskar tips vilka som fungerar tillsammans

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansgar
    Användare
    • February 2014
    • 12

    Önskar tips vilka som fungerar tillsammans

    Hej,
    skaffade igår ett 126 L. Jag har ett 60 L med 2 Jullar, Malieri. Tänkte flytta dem till det större akvariet. Men vill naturligtvis har fler än 2 firrar på 126 Liter.
    Jag har tittat runt och fastnat för Prinsessan av Burundi eller Apelsincikliden. Lelupin kanske behöver större kar?
    Prinsessan, om man bara har ett par så klarar de sig en artregistret på 60 L.

    Så tror ni att någon av de jag nämner skulle fungera på den ytan med Malierin?

    Med akvariet följde 2 fullvuxna Anctriktus-malar. Dessa borde enligt förståsigpåare fungera bar med Jullaran. Men honan blev klart upprörd och attackerade våldsamt. Efter 10 min flyttade jag Malarna till sällskapsakvariet. Där det redan går 2 Anctrictus, men det funkar väl med två par?

    Har haft Jullarna i ca 2 mån och de är ömsom sams och ömsom blir honan irriterad på hanen. De har var sin grotta (+ en tredje).
    Honan simmar dock över till hanens grotta allt som oftast. De var ursprungligen väldigt skygga, men efter tips här på forumet, släppte jag ner två Svärdbärare & då blev Jullarna mycket mer aktiva.

    Så tror ni ett par av Lelupi eller Prinsessor skulle fungera med Malierin?

    Min förhoppning är att de skapar var sitt revir och får en massa yngel.
    Jag tycker det är jättekul när det blir yngel att pyssla med och se växa upp.
    Har killis i ett litet 15 Liters och just plockat de första äggen från Lekmoppen.
    Dessutom flera kullar Paletter sen tidigare.

    Mvh
    Ansgar
  • Bosse G
    NCS Medlem
    • November 2013
    • 236

    #2
    126 liter är redan på gränsen för ett par marlieri. Att släppa i ytterligare fisk är som att sticka in huvudet i ett getingbo. Skall du ha fler revirbildande tanganyyika bör du nog ha ett kar som är åtminstone 120 cm långt. och 200 liter. möjligen kan du ha en liten koloni snäcklekare i ena hörnet ( Lamprologus multifasciatus eller ocellatus). Hoppas att du är medveten om att Jullarna blir upp till 13 cm

    Kommentar

    • ansgar
      Användare
      • February 2014
      • 12

      #3
      Ja det blev ett missförstånd. Min ambition var ett Ornatus par. Men de hade inga och rekommenderade Malieri istället. Trots att jag berättat att de skulle bo i ett 60 Liters. Jag blev klart förvånad när jag kom hem och läste att de vill ha mer yta att vara på. Nu verkar de dock mycket glada i sitt akvarium, så det känns motigt att flytta dem.
      Frun föreslog att jag har kvar Malierin där den är och kanske kan ha ett Ornatus par & ett par av Prinsessan i 126 LIters. Apelsincikliden behöver väl större kar?
      Skulle det fungera?

      Kommentar

      Arbetssätt...