Hjälpa med att utreda fiskdöd.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • March 2009
    • 2410

Ursprungligen postat av bossep
    Man kan bara gissa. Men det ser ut som ett parasit eller spordjursangrepp. det kan se ut som en cysta
    av något slag som kanske ramlat bort. Titta på övriga fiskar och se om de har några "knölar".
    Ok.

Har inte sett några tecken alls på att något varit fel med fiskarna som dött utan plötsligt har dom haft såren... Känns som de kommit över natten i princip.

De två som är kvar är än sålänge jättepigga och färgar ut.

Väntar bara på snabbkopplingar till slangen så ska jag kicka igång UV filtret sen.

Kommentar

• bossep
      Användare
      • January 2013
      • 2352

Ursprungligen postat av Punkfredd
      Ok.

Har inte sett några tecken alls på att något varit fel med fiskarna som dött utan plötsligt har dom haft såren... Känns som de kommit över natten i princip.

De två som är kvar är än sålänge jättepigga och färgar ut.

Väntar bara på snabbkopplingar till slangen så ska jag kicka igång UV filtret sen.
      Har fiskarna det röda "runt" såret från början eller kommer det efterhand?
      Har du några andra fiskar i akvariet annat än ciklider.
      Webmaster för Ciklid.org.
      Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

Kommentar

• FrePGun
        Användare
        • March 2009
        • 2410

Har fiskarna det röda "runt" såret från början eller kommer det efterhand?
        Har du några andra fiskar i akvariet annat än ciklider.
        Efter att jag har upptäckt såren så har det röda dykt upp efter 4-6 dagar.

I karet går även ett stim stora dolkstygnstetror och 4 Pimolodus Pictus malar.

Dessa mår dock tipptopp! Sett tetrorn leka av sig.

Kommentar

• bossep
          Användare
          • January 2013
          • 2352

Ursprungligen postat av Punkfredd
          Efter att jag har upptäckt såren så har det röda dykt upp efter 4-6 dagar.

I karet går även ett stim stora dolkstygnstetror och 4 Pimolodus Pictus malar.

Dessa mår dock tipptopp! Sett tetrorn leka av sig.
          Jag tror det röda kan vara en sekundär infektion. Kanske efter ett bett av något slag.
          Jag vet inte hur aggressiva Pimolodus Pictus är men jag har sätt rejäla skador från som
          jag misstänker Synodontis. Som du skriver låter det som om någonting händer om natten och
          då är malar på misstänkta listan.
          Jag har en ganska udda mix i mitt akvarium. Oreochromis sp. och Macrobrachium rosenbergii.
          Macrobrachium rosenbergii skall inte vara speciellt aggressiva och inte ät yngel. Men när jag läcker ljuset
          far hanarna fram som ett stim späckhuggare och slukar nyspottade yngel. De har också klipp några av räkorna över riggen.
          Så man kan inte lita på andra innevånare i ett akvarium. Ha det i åtanke och studera beteendet i akvariet när du släcker ljuset.
          Gissar vilt här!

Kommentar

• FrePGun
            Användare
            • March 2009
            • 2410

Jag tror det röda kan vara en sekundär infektion. Kanske efter ett bett av något slag.
            Jag vet inte hur aggressiva Pimolodus Pictus är men jag har sätt rejäla skador från som
            jag misstänker Synodontis. Som du skriver låter det som om någonting händer om natten och
            då är malar på misstänkta listan.
            Jag har en ganska udda mix i mitt akvarium. Oreochromis sp. och Macrobrachium rosenbergii.
            Macrobrachium rosenbergii skall inte vara speciellt aggressiva och inte ät yngel. Men när jag läcker ljuset
            far hanarna fram som ett stim späckhuggare och slukar nyspottade yngel. De har också klipp några av räkorna över riggen.
            Så man kan inte lita på andra innevånare i ett akvarium. Ha det i åtanke och studera beteendet i akvariet när du släcker ljuset.
            Gissar vilt här!
            Mycket intressant! Detta började ju faktiskt kort efter att jag köpte mina Pictus malar!

Dom härjar med varandra en del på dagarna vet jag.

Det som talar imot detta är att den sista Myersi hannen som inte råkat ut för något delar revir i en grotta med dessa malar.

Men jag skall absolut slå på månljus ikväll och se vad dom rackarna har för sig!

Många malar ska väll kunna utsöndra gift dessutom?! Har dom du gett ett rejält bett på cikliderna kanske de är detta som gör att dom blir så slöa, tappar matlusten och att de i sin tur leder till de röda inflammationerna?

Synd för malarna är jättefina men skulle detta vara fallet så åker dom ut pinnpall!!!

Kommentar

• bossep
              Användare
              • January 2013
              • 2352

Såg du något i går kväll?

Kommentar

• Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9104

För ett par år sedan så hade jag dessa Pimolodus Pictus malar ihop med boops och malarna stressade ihjäl boopsen.
                Kom på det nu när jag läste senaste inläggen.

Nu har jag Synodontis petricola ihop med prinsessor och det går bra. Petricolan har ingen chans mot prinsessorna.
                mitt råd är ta bort pictusen i ett eget kar om du har.
                Senast redigerad av Wilhelm; 18 March 2014, 13:43.
                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• FrePGun
                  Användare
                  • March 2009
                  • 2410

Såg du något i går kväll?
                  Var utslagen efter jobbet igår och somnade tidigt (i soffan).

Ska ge det ett försök ikväll. Ofta brukar lillgrabben vakna på natten så jag kan försöka komma ihåg att gå upp och se efter då.

Ursprungligen postat av Wilhelm
                  För ett par år sedan så hade jag dessa Pimolodus Pictus malar ihop med boops och malarna stressade ihjäl boopsen.
                  Kom på det nu när jag läste senaste inläggen.

Nu har jag Synodontis petricola ihop med prinsessor och det går bra. Petricolan har ingen chans mot prinsessorna.
                  mitt råd är ta bort pictusen i ett eget kar om du har.
                  Har tyvärr ingen reservbalja och Malarna har en rejälgrotta under en stor sten dom håller till i så för att få upp dom skulle de krävas en fälla av något slag. Kanske går att lura in dom i en avkapad petflaska och komma med håven från andra sidan...

Borde egentligen köpa hem ett 100 liters och ha stående för sånna här situationer.

Kommentar

• Wilhelm
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9104

Ja, det är alltid bra att ha extra akvarium.
                    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• bossep
                      Användare
                      • January 2013
                      • 2352

Ja extra akvarier är bra att ha men de har en tendens att yngla av sig värre än guppy....
                      Sedan hiitar man något kul att stoppa i den där tomma burken så man får skaffa 1 till som karantän/sjukstuga.
                      Sen vet man inte ordet av innan huset är fullt.
                      Än så länge står det bara 1 här. Men det är svårt utan extraburk.

Kommentar

• FrePGun
                        Användare
                        • March 2009
                        • 2410

Ursprungligen postat av Wilhelm
                        Ja, det är alltid bra att ha extra akvarium.
                        Ja extra akvarier är bra att ha men de har en tendens att yngla av sig värre än guppy....
                        Sedan hiitar man något kul att stoppa i den där tomma burken så man får skaffa 1 till som karantän/sjukstuga.
                        Sen vet man inte ordet av innan huset är fullt.
                        Än så länge står det bara 1 här. Men det är svårt utan extraburk.
                        Hehe ja, nu finns här ju en keeering i huset som säger stopp. Man får se både det posetiva och det negativa i det.

Hennes intresse blir dock större och större i mina fiskar och även hon har sörjt de döda då hon vurmar för djuren.

Hon är inte alls imot mina planer på ett "universeum" akvarium i framtiden när vi skaffat hus.

Mao en 3x1 meter ruta ingjuten. Den dagen den sorgen nu spökar tråden iväg...

Släckte ner karet och kollade malarna, vet inte om det dröjjer innan dom vågar sig ut men dom höll sig under sin sten som vanligt.,

Får ställa klockan och gå upp inatt och kolla in dom.

Kommentar

• ScreamingBroccoli
                          Användare
                          • March 2013
                          • 231

Pimelodus pictus är ju väldigt aktiv, nattaktiv och har långa skäggtömmar som kan nudda och stressa andra fiskar i mörkret. Sen har de som du säger, ett gift på fenstrålarna, harmlöst för en människa men kanske inte för en fisk?

Saxat från seriouslyfish.com

These can also cause a painful wound if you happen to be impaled. The sensation is something akin to being stung by a bee or wasp, an initial sharp pain being followed by localised swelling and some fairly nasty throbbing sensations. The toxinresponsible is not actually injected into the skin, but is contained in the mucus that coats the fin spines. While these “stings” are essentially harmless, they certainly cause a couple of hours of discomfort and you should avoid handling these cats wherever possible.
                          Detta skulle ju kunna förklara håglöshet och matvägran, om de gett sig på en pictus och lider i svitern av giftet. De stora såren skulle ju också kunna vara resultatet av självförsvar från malarnas sida?

Jag hade tagit bort malarna för att se om problemen försvinner. Nu spekulerar jag bara, men finns säkert flera erfarna akvarister som kan svara på om malarna kan ligga bakom det här.
                          Senast redigerad av ScreamingBroccoli; 19 March 2014, 09:51.

Kommentar

• {_AquA_}
                            Användare
                            • February 2013
                            • 1300

Det du kan göra är att dela av en liten bit utav akvariet med glas... Sätt glaset mot ena kortsidan och långsidan där framme.. Se vad som händer..
                            Du kan ta plexiglas och borra små hål i det.
                            // Nasser H

Följ mina projekt:

Tråd 1:
                            https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                            Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

Finns mer gott på följande sida!
                            Min Zoon:
                            http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

Kommentar

• bossep
                              Användare
                              • January 2013
                              • 2352

Bra fiskfälla,
                              Kapa en lämplig petflaska dar rundning tar slut från korken räknat.
                              Ta bort korken och vänd biten så att flaskhalsen går in i flaskan.
                              Ha i lite favorit mat och stoppa ned i akvariet. låt den fyllas med vatten.
                              Låt den ligga på botten tills lämplig fisk simmat in. Se bara till att flaskhalsen
                              inte är så trång så fisken inte kommer in.

PS i bland får man fel fisk i flaskan. Men det är smällar man får ta.

Kommentar

• Ola Svensson
                                • April 2002
                                • 14633

Bra fiskfälla,
                                Kapa en lämplig petflaska dar rundning tar slut från korken räknat.
                                Ta bort korken och vänd biten så att flaskhalsen går in i flaskan.
                                Ha i lite favorit mat och stoppa ned i akvariet. låt den fyllas med vatten.
                                Låt den ligga på botten tills lämplig fisk simmat in. Se bara till att flaskhalsen
                                inte är så trång så fisken inte kommer in.

PS i bland får man fel fisk i flaskan. Men det är smällar man får ta.
                                Och se till att ha uppsikt! Jag vet en person som lämnade en över natten och på morgonen låg alla fiskar döda i den överfulla fällan.
                                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...