Ilsken Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FLAVUS
    Användare
    • March 2014
    • 122

    Ilsken Malawi

    Har en stor och mycket vacker Pseudotropheus flavus som jag haft i ca. 1 månad.
    Han har varit relativt snäll mot övriga fiskar i karet men idag så har han fått sig ett spel.
    Jagar alla fiskar , hanar som honor ,alla arter inkl. honan i sin egen art.
    Skulle vilja påstå att han är på gränsen till rabiat i sitt beteende,riktigt jäklig.
    Är detta ett förstadie till lek eller har han ballat ur och behöver tas bort ?
  • FLAVUS
    Användare
    • March 2014
    • 122

    #2
    Vill tillägga att han är över hela akvariet och inte vid en del av det , som exempelvis vid sitt eget revir som han grävt fram

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • January 2005
      • 3788

      #3
      Låter som att det är lek på g. Vissa hanar kan dock få hybris och om han inte lugnar ner sig så kanske du behöver flytta fisken. Du kan börja med att möblera om ifall han inte lugnar sig efter leken.

      Hur stor burk har du föresten?

      Kommentar

      • FLAVUS
        Användare
        • March 2014
        • 122

        #4
        Tack för ditt svar Erik !
        Tror också på att det är lek på gång .
        Grejen är att han är lika våldsam mot honan, inte bitit henne ännu men.....
        Såg nyss att mina 2 Golden hade jack i fenorna , inget anmärkningsvärt men ändå.
        Karet är bara på 250 liter men mycket med grottor och gömställen .
        Har nyligen tänkt att jag har för LITE fisk för att balansera upp aggressionerna.
        Då mitt tidigare dilemma var min Elongatushanne som härjade vilt men det beteendet försvann när jag skaffade 2 nya fiskar och möblerade om.

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • January 2005
          • 3788

          #5
          Honan är inte med på hanens planer att skaffa barn helt enkelt

          Hur många firrar har du nu?

          Kommentar

          • FLAVUS
            Användare
            • March 2014
            • 122

            #6
            Antagligen har du rätt igen Erik !
            Jag har 4 st.Metriaclima callainos,troligen 4 honor.Hade tänkt skaffa en GARANTERAD hane.
            1 par Flavus
            1 par Elongatus (Mpanga)
            1 par Golden
            Ska man räkna så har jag ca. 85 cm. fisk.
            Har planer på att skaffa :
            1 Callainoshane
            1 Elongatushona
            1 Parvushona
            1 Par Firefish

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • January 2005
              • 3788

              #7
              Ja det är bra att komplettera dom paren du har med fler fiskar. Nu är det för lite fisk i burken. Du har 10 st nu och bör landa på 20-30 st. Köp inte fler sorter nu det ser bara rörigt ut med få av många arter, bättre med många av få arter.

              Kommentar

              • FLAVUS
                Användare
                • March 2014
                • 122

                #8
                Det var min tanke med , att utöka med fler ,i mesta fall med honor så jag får fördelningen 1+2 eller 1+3.
                Sen vill jag gärna kompensera detta med ett par redigt stora Firefish.
                Tror personligen att detta kan vara medicinen för att få en bra balans i karet.

                Ett jättestort tack för dina kommentarer och hjälp ,Erik !

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • January 2005
                  • 3788

                  #9
                  Du kan utöka grupperna med fler hanar också men tänk på att antingen har du en hane eller också tre + Då har den dominanta hanen fler att sprida all sin kärlek på

                  Firefish är snygga. Om du inte ska odla (vilket jag inte har känslan av att du ska) så kan du skippa firefish-hona.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...