Min CO2-utrustning med pH-controller.
Förord
När jag började planera detta akvarium i mars 2014 var CO2 nytt för mig. Tyckte det var svårt att hitta tydliga tips och instruktioner kring vilken utrustning man behöver och vad som är bra att tänka på. Mycket jag hittade vad DIY-projekt med mäsk mm, vilket jag inte var/är intresserad av.
Hade en ambition att skriva ner och beskriva allt så gott jag kunde utifrån de frågor jag själv hade och lyckats få svar på eller själv lyckats komma fram till.
Ambitionen fanns och bilder mm togs, men när jag fick igång systemet och akvariet blev det mycket annat som var intressantare för stunden, än att beskriva CO2-systemet...
Fick igår ett meddelande från davetheone ang mitt CO2-system, vilket fick mig att nu skriva detta inlägg med beskrivningen av mitt CO2-system. Tack davetheone!
Inledning
Denna beskrivning redogör för hur jag valde att sätta ihop mitt CO2-system utifrån att jag ville ha ett lättskött och smidigt CO2-system som i stort sätt sköter sig självt. Att få ett så billigt system som möjligt, avseende bara priset, var inte högsta prioritet, då jag inte hade/har möjlighet eller tid att åka runt och fixa prylar lite här och där. All utrustning är köpt via nätet och främst från Tyskland.
Detta är inte en komplett guide till CO2-system, utan är tänkt att fungera som inspiration och förhoppningsvis kan hjälpa någon på vägen mot sitt eget CO2-system.
Några enkla grunder kring CO2
CO2 (Koldioxid) är en gas som löser sig i vatten och blir H2CO3 (Kolsyra). I och med att Kolsyra är en syra sänker detta pH-värdet i vattnet, vattnet blir därmed mer surt.
Har man fiskar som önskar ett något surt vatten kan det därmed vara en idé att åstadkomma detta genom att lösa Koldioxid i vattnet. Det finns andra och kanske mer lämpliga metoder om syftet endast är att hålla ett lägre pH till sina fiskar.
Växter behöver tillgång till kol (C) för att kunna växa och tar detta gärna från koldioxiden eller kolsyran när det gäller vattenväxter. Som restprodukt bildas syre (O2) som bubblar upp från vattenväxternas blad.
Önskas ett lägre pH-värde för fiskarna samtidigt som man vill ha växter som ska frodas i akvariet är det därmed mycket lämpligt med CO2. Växterna behöver också ljus och näringsämnen för att de och akvariet ska må bra. Det är viktigt att få till rätt balans mellan koncentrationen CO2, mängden ljus och näringsämnen (behövs ofta tillsättas i vattnet), annars blir följden alger mm.
Det finns tabeller att utgå ifrån vilken koncentration CO2 som är lämplig med tanke på vad växterna behöver, vilket pH-värde som önskas/är lämpligt för fiskarna samt vad som är lämpligt utifrån de vattenegenskaper/-värden som råder för det vatten som ska användas (buffringsförmåga mm).
Förenklat gäller att ju mer CO2 som löses i vattnet, ju lägre blir pH-värdet. Det finns därmed ett samband mellan koncentrationen CO2 och pH-värdet. Genom att ha en digital pH-mätare ansluten till en ventil som reglerar tillförseln av CO2 går det därmed att automatisera CO2-tillförseln, så att pH-värdet hålls konstant på exempelvis 6.7. Detta är mycket smidigt jämfört med att räkna bubblor mm, då växtmassan ändras konstant var efter växterna växer eller att man själv ansar dem. CO2-tillförseln behöver även regleras mellan dag och natt, då växterna inte tar upp CO2 när det inte är ljust. Med en pH-controller hålls därmed pH-värdet konstant, vilket fiskarna mår mycket bättre av än att det varierar.*
* När min CO2-controller krånglade och jag fick justera CO2-manuellt, strök nästan halva beståndet av dvärgciklider med. Detta trotts att variationen av pH-värdet låg "bara" på ca 0.1. pH-värdet mäts dock med en logaritmisk skala, vilket innebär att pH 6 är 10 ggr surare än pH 7 och ph 5 är 100 ggr surare än ph 7.
Utrustning för CO2-system
Behållare/tub med CO2
Jag köpte en CO2-tub på 6kg, då det är bra att ha en så stor som man kan få plats med. Detta för att slippa fylla på den så ofta.
Tuben jag hittade i Tyskland har måtten ca 18x18x56cm. Detta är en lägre och tjockare tub än vad jag har hittat i Sverige, vilket passade bra i skåpet till Lido 200, både vad gäller höjden och utrymmet bredvid filtret. Tuben väger i sig ca 13 kg och med 6kg gas väger den därmed ca 20 kg. Med emballage väger den därmed precis över 20 kg, vilket ställer till det med postens leverans, eller det går iaf inte att hämta ut det på sitt utlämningsställe, utan man måste vara hemma.
Inköpsställe:http://www.aquaristic.net/ (Tyskland)
Tryckregulator med dubbla manometerar och nålventil
Av säkerhetsskäl är det mycket viktigt att tryckregulatorn har dubbla manometrar, en på "tubsidan" och en efter tryckregulatorn. Detta gör det även möjligt att se hur mycket CO2 det finns kvar i tuben. När tuberna är fulla, har de ett tryck på 6 bar. Trycket minskar inte så länge det i tuben finns CO2 kvar i vätskeform. När det bara finns CO2 som gasform börjar manometern på "tubsidan" att sakta visa ett lägre tryck. I mitt fall tog det 1-2 månader från att nålen började sjunka tills tuben var tom.
Tryckregulatorn jag köpte hade en förmonterad nålventil. Med nålventilen finjusteras trycket ut i slangen och det är med denna man kan ställa in antalet bubblor per sekund. Nålventiler finns med utlopp med anslutning till slang eller "in-line", dvs en gänga för att skruva på exempelvis en "in-line" magnetventil. Välj det utförande som passar den övriga utrustningen du har tänkt använda i ditt CO-system.
Trycket i tuben är 6 bar och ett lämpligt tryck ut från tuben är ca 1,5 bar.
Inköpsställe:
http://www.us-aquaristikshop.com/ (Tyskland)
Backventil x 2
Det får under inga omständigheter komma in vatten i magnetventil, tryckregulator eller CO2-tub. Det är därför viktigt att ha minst en men gärna två (2) backventiler monterade mellan CO2-reaktorn och magnetventil eller nålventilen (om ingen magnetventil används).
Inköpsställe:
http://www.us-aquaristikshop.com/ (Tyskland)
Slang för CO2
CO2 behöver en CO2-anpassad slang för att inte läcka ut. Den vanliga "luftslangen" går inte att använda.
Inköpsställe:
http://www.us-aquaristikshop.com/ (Tyskland)
Magnetventil kopplad till pH-controller
Det finns magnetventiler som kopplas in i CO2-systemet med slang eller de som är "in-line", dvs har en rörbit som skruvas fast på nålventilen mm. På bilden visas min magnetventil som ansluts med slang. Denna magnetventil följde med pH-controllern jag köpte och därmed köpte jag även en nålventil med anslutning för slang.
Inköpsställe:
I paket med pH-controller, pH-sond och magnetventil
http://www.rfcandy.biz/shop/ (Sverige, engelsk sida)
pH-controller med pH-sond
Denna pH-controller kontrollerar pH-värdet var 90:e sekund och om värdet är högre än inställt pH-värde, öppnas magnetventilen i 5 sekunder. Jag köpte detta som ett kitt med pH-kontroller, pH-sond och magnetventil. pH-controllern har även Bluetooth och en programvara till PC, som loggar pH-mätningarna samt visar när ventilen har varit öppen.
Eftersom magnetventilen öppnas under bara 5 sekunder behöver det komma ut ganska mycket CO2 under dessa sekunder jämfört med de som kör manuellt med ett kontinuerligt flöde. Det tog ett tag innan jag justerat in flödet, så att det inte tog för lång tid för pH-värdet att sjunka till önskat värde efter vattenbyten samt att ventilen inte skulle behöva öppnas vid varje mätning var 90:e sekund. Detta innebär också att det behövs en lite större reaktor som kan hålla och hinner lösa upp CO2-innan nästa laddning CO2 släps ut.
Det är också viktigt att inte har onödigt mycket rörelser i vattenytan, för då avges CO2'n onödigt snabbt istället för att tas upp av växterna. Det är stor skillnad på behovet av CO2 med ganska små skillnader av rörelserna på vattenytan. Använd förslagsvis ett syretest och ha så liten vattenrörelse som möjligt med bibehållen syrenivå.
Översta kurvan i grafen visar pH-värdet och hur det hålls stabilt. Grafens topp är direkt efter vattenbytet och sedan tar det ca 1 timme innan pH-värdet har gått från 7.3 till önskade 6.7.
Staplarna i nederkant visar under vilken tid som magnetventilen har öppnats. Ett bredare streck innebär att ventilen har öppnats flera gånger, medan ett tunnare innebär att den kanske bara har öppnats 1 gång.
Inköpsställe:
I paket med pH-controller, pH-sond och magnetventil
http://www.rfcandy.biz/shop/ (Sverige, engelsk sida)
pH-sond
pH-sonden kopplas till pH-controllern och mäter pH-värdet i vattnet.
Jag valde en pH-sond i glas, dvs lite bättre kvalité, för att den bla ska vara lättare att hålla ren. pH-sonden hängs ner i akvariets vatten. Den får inte vara helt under vatten och pH-sondens "mäthuvud" får aldrig torka. Därför sitter det en liten behållare med vatten på den vid leverans. Behållaren är bra att spara för att kunna förvara pH-sonden utanför akvariet vid exempelvis en flytt mm. Vid vattenbyten är det viktigt att komma ihåg att placera pH-sonden i exempelvis ett glas med vatten.
Inköpsställe:
I paket med pH-controller, pH-sond och magnetventil
http://www.rfcandy.biz/shop/ (Sverige, engelsk sida)
pH-reaktor med "Bubbelräknare"
CO2-reaktorn är till för att lösa upp CO2-gasen i vattnet innan det släpps ut i akvariet.
Jag köpte en CO2-reaktor modell större då jag visste att den CO2-controller jag tänkte använda öppnade magnetventilen under bara 5 sekunder, dvs reaktorn behöver kunna hålla och lösa upp en större mängd CO2. Denna CO2-reaktor har en "inbyggd" bubbelräknare, vilket är bra även om man inte räknar bubblor, för det är annars svårt att se om det kommer någon CO2. Reaktorn behöver även har en luftningsventil, så att luft kan släppas ut vid uppstart/omstart. Kom ihåg att välja rätt storlek på slanganslutningarna, så att den passar de slangar du tänkt använda.
Inköpsställe:
AR-US50 Plus
http://www.us-aquaristikshop.com/ (Tyskland)
Montera ihop CO2-systemet
Används en magnetventil är denna normalt stängd då den inte är strömförsörjd. Därmed kommer ingen CO2 ut om inte magnetventilen öppnas av CO2-kontroller eller om man har kopplat den till en timer eller liknande.
Hoppas denna information har kunnat fungera som inspiration och förhoppningsvis hjälpt/kommer hjälpa dig med ditt CO2-system.
/Jonas
Förord
När jag började planera detta akvarium i mars 2014 var CO2 nytt för mig. Tyckte det var svårt att hitta tydliga tips och instruktioner kring vilken utrustning man behöver och vad som är bra att tänka på. Mycket jag hittade vad DIY-projekt med mäsk mm, vilket jag inte var/är intresserad av.
Hade en ambition att skriva ner och beskriva allt så gott jag kunde utifrån de frågor jag själv hade och lyckats få svar på eller själv lyckats komma fram till.
Ambitionen fanns och bilder mm togs, men när jag fick igång systemet och akvariet blev det mycket annat som var intressantare för stunden, än att beskriva CO2-systemet...
Fick igår ett meddelande från davetheone ang mitt CO2-system, vilket fick mig att nu skriva detta inlägg med beskrivningen av mitt CO2-system. Tack davetheone!
Inledning
Denna beskrivning redogör för hur jag valde att sätta ihop mitt CO2-system utifrån att jag ville ha ett lättskött och smidigt CO2-system som i stort sätt sköter sig självt. Att få ett så billigt system som möjligt, avseende bara priset, var inte högsta prioritet, då jag inte hade/har möjlighet eller tid att åka runt och fixa prylar lite här och där. All utrustning är köpt via nätet och främst från Tyskland.
Detta är inte en komplett guide till CO2-system, utan är tänkt att fungera som inspiration och förhoppningsvis kan hjälpa någon på vägen mot sitt eget CO2-system.
Några enkla grunder kring CO2
CO2 (Koldioxid) är en gas som löser sig i vatten och blir H2CO3 (Kolsyra). I och med att Kolsyra är en syra sänker detta pH-värdet i vattnet, vattnet blir därmed mer surt.
Har man fiskar som önskar ett något surt vatten kan det därmed vara en idé att åstadkomma detta genom att lösa Koldioxid i vattnet. Det finns andra och kanske mer lämpliga metoder om syftet endast är att hålla ett lägre pH till sina fiskar.
Växter behöver tillgång till kol (C) för att kunna växa och tar detta gärna från koldioxiden eller kolsyran när det gäller vattenväxter. Som restprodukt bildas syre (O2) som bubblar upp från vattenväxternas blad.
Önskas ett lägre pH-värde för fiskarna samtidigt som man vill ha växter som ska frodas i akvariet är det därmed mycket lämpligt med CO2. Växterna behöver också ljus och näringsämnen för att de och akvariet ska må bra. Det är viktigt att få till rätt balans mellan koncentrationen CO2, mängden ljus och näringsämnen (behövs ofta tillsättas i vattnet), annars blir följden alger mm.
Det finns tabeller att utgå ifrån vilken koncentration CO2 som är lämplig med tanke på vad växterna behöver, vilket pH-värde som önskas/är lämpligt för fiskarna samt vad som är lämpligt utifrån de vattenegenskaper/-värden som råder för det vatten som ska användas (buffringsförmåga mm).
Förenklat gäller att ju mer CO2 som löses i vattnet, ju lägre blir pH-värdet. Det finns därmed ett samband mellan koncentrationen CO2 och pH-värdet. Genom att ha en digital pH-mätare ansluten till en ventil som reglerar tillförseln av CO2 går det därmed att automatisera CO2-tillförseln, så att pH-värdet hålls konstant på exempelvis 6.7. Detta är mycket smidigt jämfört med att räkna bubblor mm, då växtmassan ändras konstant var efter växterna växer eller att man själv ansar dem. CO2-tillförseln behöver även regleras mellan dag och natt, då växterna inte tar upp CO2 när det inte är ljust. Med en pH-controller hålls därmed pH-värdet konstant, vilket fiskarna mår mycket bättre av än att det varierar.*
* När min CO2-controller krånglade och jag fick justera CO2-manuellt, strök nästan halva beståndet av dvärgciklider med. Detta trotts att variationen av pH-värdet låg "bara" på ca 0.1. pH-värdet mäts dock med en logaritmisk skala, vilket innebär att pH 6 är 10 ggr surare än pH 7 och ph 5 är 100 ggr surare än ph 7.
Utrustning för CO2-system
- Behållare/tub med CO2
- Tryckregulator med dubbla manometerar
- Nålventil
- Backventil x 2
- Slang för CO2
- Magnetventil kopplad till pH-controller
- pH-controller med pH-probe
- pH-probe
- pH-reaktor med "bubbelräknare"
Behållare/tub med CO2
Jag köpte en CO2-tub på 6kg, då det är bra att ha en så stor som man kan få plats med. Detta för att slippa fylla på den så ofta.
Tuben jag hittade i Tyskland har måtten ca 18x18x56cm. Detta är en lägre och tjockare tub än vad jag har hittat i Sverige, vilket passade bra i skåpet till Lido 200, både vad gäller höjden och utrymmet bredvid filtret. Tuben väger i sig ca 13 kg och med 6kg gas väger den därmed ca 20 kg. Med emballage väger den därmed precis över 20 kg, vilket ställer till det med postens leverans, eller det går iaf inte att hämta ut det på sitt utlämningsställe, utan man måste vara hemma.
Inköpsställe:http://www.aquaristic.net/ (Tyskland)
Tryckregulator med dubbla manometerar och nålventil
Av säkerhetsskäl är det mycket viktigt att tryckregulatorn har dubbla manometrar, en på "tubsidan" och en efter tryckregulatorn. Detta gör det även möjligt att se hur mycket CO2 det finns kvar i tuben. När tuberna är fulla, har de ett tryck på 6 bar. Trycket minskar inte så länge det i tuben finns CO2 kvar i vätskeform. När det bara finns CO2 som gasform börjar manometern på "tubsidan" att sakta visa ett lägre tryck. I mitt fall tog det 1-2 månader från att nålen började sjunka tills tuben var tom.
Tryckregulatorn jag köpte hade en förmonterad nålventil. Med nålventilen finjusteras trycket ut i slangen och det är med denna man kan ställa in antalet bubblor per sekund. Nålventiler finns med utlopp med anslutning till slang eller "in-line", dvs en gänga för att skruva på exempelvis en "in-line" magnetventil. Välj det utförande som passar den övriga utrustningen du har tänkt använda i ditt CO-system.
Trycket i tuben är 6 bar och ett lämpligt tryck ut från tuben är ca 1,5 bar.
Inköpsställe:
http://www.us-aquaristikshop.com/ (Tyskland)
Backventil x 2
Det får under inga omständigheter komma in vatten i magnetventil, tryckregulator eller CO2-tub. Det är därför viktigt att ha minst en men gärna två (2) backventiler monterade mellan CO2-reaktorn och magnetventil eller nålventilen (om ingen magnetventil används).
Inköpsställe:
http://www.us-aquaristikshop.com/ (Tyskland)
Slang för CO2
CO2 behöver en CO2-anpassad slang för att inte läcka ut. Den vanliga "luftslangen" går inte att använda.
Inköpsställe:
http://www.us-aquaristikshop.com/ (Tyskland)
Magnetventil kopplad till pH-controller
Det finns magnetventiler som kopplas in i CO2-systemet med slang eller de som är "in-line", dvs har en rörbit som skruvas fast på nålventilen mm. På bilden visas min magnetventil som ansluts med slang. Denna magnetventil följde med pH-controllern jag köpte och därmed köpte jag även en nålventil med anslutning för slang.
Inköpsställe:
I paket med pH-controller, pH-sond och magnetventil
http://www.rfcandy.biz/shop/ (Sverige, engelsk sida)
pH-controller med pH-sond
Denna pH-controller kontrollerar pH-värdet var 90:e sekund och om värdet är högre än inställt pH-värde, öppnas magnetventilen i 5 sekunder. Jag köpte detta som ett kitt med pH-kontroller, pH-sond och magnetventil. pH-controllern har även Bluetooth och en programvara till PC, som loggar pH-mätningarna samt visar när ventilen har varit öppen.
Eftersom magnetventilen öppnas under bara 5 sekunder behöver det komma ut ganska mycket CO2 under dessa sekunder jämfört med de som kör manuellt med ett kontinuerligt flöde. Det tog ett tag innan jag justerat in flödet, så att det inte tog för lång tid för pH-värdet att sjunka till önskat värde efter vattenbyten samt att ventilen inte skulle behöva öppnas vid varje mätning var 90:e sekund. Detta innebär också att det behövs en lite större reaktor som kan hålla och hinner lösa upp CO2-innan nästa laddning CO2 släps ut.
Det är också viktigt att inte har onödigt mycket rörelser i vattenytan, för då avges CO2'n onödigt snabbt istället för att tas upp av växterna. Det är stor skillnad på behovet av CO2 med ganska små skillnader av rörelserna på vattenytan. Använd förslagsvis ett syretest och ha så liten vattenrörelse som möjligt med bibehållen syrenivå.
Översta kurvan i grafen visar pH-värdet och hur det hålls stabilt. Grafens topp är direkt efter vattenbytet och sedan tar det ca 1 timme innan pH-värdet har gått från 7.3 till önskade 6.7.
Staplarna i nederkant visar under vilken tid som magnetventilen har öppnats. Ett bredare streck innebär att ventilen har öppnats flera gånger, medan ett tunnare innebär att den kanske bara har öppnats 1 gång.
Inköpsställe:
I paket med pH-controller, pH-sond och magnetventil
http://www.rfcandy.biz/shop/ (Sverige, engelsk sida)
pH-sond
pH-sonden kopplas till pH-controllern och mäter pH-värdet i vattnet.
Jag valde en pH-sond i glas, dvs lite bättre kvalité, för att den bla ska vara lättare att hålla ren. pH-sonden hängs ner i akvariets vatten. Den får inte vara helt under vatten och pH-sondens "mäthuvud" får aldrig torka. Därför sitter det en liten behållare med vatten på den vid leverans. Behållaren är bra att spara för att kunna förvara pH-sonden utanför akvariet vid exempelvis en flytt mm. Vid vattenbyten är det viktigt att komma ihåg att placera pH-sonden i exempelvis ett glas med vatten.
Inköpsställe:
I paket med pH-controller, pH-sond och magnetventil
http://www.rfcandy.biz/shop/ (Sverige, engelsk sida)
pH-reaktor med "Bubbelräknare"
CO2-reaktorn är till för att lösa upp CO2-gasen i vattnet innan det släpps ut i akvariet.
Jag köpte en CO2-reaktor modell större då jag visste att den CO2-controller jag tänkte använda öppnade magnetventilen under bara 5 sekunder, dvs reaktorn behöver kunna hålla och lösa upp en större mängd CO2. Denna CO2-reaktor har en "inbyggd" bubbelräknare, vilket är bra även om man inte räknar bubblor, för det är annars svårt att se om det kommer någon CO2. Reaktorn behöver även har en luftningsventil, så att luft kan släppas ut vid uppstart/omstart. Kom ihåg att välja rätt storlek på slanganslutningarna, så att den passar de slangar du tänkt använda.
Inköpsställe:
AR-US50 Plus
http://www.us-aquaristikshop.com/ (Tyskland)
Montera ihop CO2-systemet
- Mät och klipp till CO2-slangen utifrån vart du har CO2-reaktorn och vart du tänkt ställa CO2-tuben. Provmontera gärna komponenterna på bordet, så att du slipper trängas under akvariet.
- CO2-tub
- Tryckregulator
- Nålventil
- Slang-bit
- Magnetventil
- Slang-bit
- Backventil
- Slang (längre fram till Bubbelräknare/CO2-reaktorn)
- Backventil
- Bubbelräknare/CO2-reaktor
- Skruva fast tryckregulatorn på CO2-tuben. Det behövs inte skruvas åt speciellt hårt. Det är viktigt att gummipackningen ligger rätt. Använd skiftnyckel. Vrid inte eller håll inte emot i manometrarna eller eventuellt förmonterad nålventil, då detta kan skada dem och/eller orsaka läckage. Hamnar manometrarna inte där du önskar, så lossa lite på muttern och vrid dem. Skruva sedan åt muttern igen.
- Anslut övriga komponenter.
- Kontrollera att tryckregulatorn samt nålventilen är stängd.
- Vrid försiktigt på CO2-tubens huvudkran. Ca 1/2 - 1 varv. Den behöver inte vara helt öppen.
- Justera in manometern så att trycket är ca 1,5 bar ut. Detta tryck kommer minska när magnetventilen öppnas och återgår till inställt värde när magnetventilen stänger. Det kan behövas justeras efter att magnetventilen har öppnats så att trycket är 1,5 bar.
- Finjusteringen sker med nålventilen och reglerar hur snabbt CO2-gasen kan komma ut.
Används en magnetventil är denna normalt stängd då den inte är strömförsörjd. Därmed kommer ingen CO2 ut om inte magnetventilen öppnas av CO2-kontroller eller om man har kopplat den till en timer eller liknande.
Hoppas denna information har kunnat fungera som inspiration och förhoppningsvis hjälpt/kommer hjälpa dig med ditt CO2-system.
/Jonas
Kommentar