Mixertips???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niklas Olsson
    Användare
    • February 2003
    • 1156

    Mixertips???

    Hej!
    Jag undrar om det finns någon som har nå`t bra tips på mixer (till räkmix)...
    Just nu använder jag en hushållsassistent med mixer men tycker inte det funkar riktigt bra...känns soom den inte orkar riktigt...
    Har även testat en "vanlig" men där lägger sig bara smeten vid kanterna och bladen går "torrt"...(bladen har ungefär halva diametern gentemot behållaren)
    /Niklas
    //Niklas

    www.nofoto.se
    Nofoto på Facebook
    ____________________________________
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    När bladen går "torrt" måste du tillsätta lite vätska. Jag brukar tillföra vatten ibland och diverse andra "vätskor" som har goda ingredienser för mixens nyttighet åt fiskarna...*s*

    Kommentar

    • Therese
      Användare
      • April 2002
      • 196

      #3
      Jag har hört att en köttkvarn är det bästa för att mala sönder ingredienserna i mixern, har dok aldrig provat.

      Mvh
      Therese

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #4
        En köttkvarn mal sönder, men inte i de små partiklar som behövs för en bra räkmix. Man måste köra igenom en köttkvarn ett antal gånger för att få rätt konsistens på mixen.

        Jag har inte använt matberedare, men det är det många som använder med framgång. Själv använder jag en mixer och ser till att ha relativt små mängder varje gång och mixar i omgångar. Till slut har man en räkmix med väldigt fin konsistens. Glöm inte att tillföra lite vätska då det gör det lättare för maskinerna att dra runt smeten.

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • February 2003
          • 2533

          #5
          jag använde först en köttkvarn och körde sedasn mixen i en matberedare, de funka jättebra för mig. Smeten blev bra och mixen fungerar jättebra till mina malawis

          lycka till
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • Niklas Olsson
            Användare
            • February 2003
            • 1156

            #6
            Hej å tack för svaren...
            Jag har redan vätska i mixen..ca: 1-1,5 dl.
            Eftersom jag har troffar så använder jag varken köttkvarn eller matberedare till min älsklingar eftersom det inte blir så fint som dom vill ha det..
            Har även testat att köra det först i en matberedare å sen i mixern men det blev samma resultat...
            /Niklas
            //Niklas

            www.nofoto.se
            Nofoto på Facebook
            ____________________________________

            Kommentar

            • Stelin
              Användare
              • December 2002
              • 1339

              #7
              Niklas:
              Jag använder också en mixer när jag gör Räkmix. Jag trodde också det var en dålig mixer jag hade för den uppförde sig ungefär som du beskriver. Investerade därför i en sprillandes ny, men resultatet blev inte bättre för det. Det enda som verkar hjälpa är att ha i mer vatten. Till en standard mix på ett kg använder jag 2-2,5 dl vatten. Nackdelen är ju att det skräpar ner en hel del med så mycket vatten.
              Köttkvarn har jag också provat på men det spelar inte någon roll hur många ggr man kör mixen genom kvarnen, det blir ändå inte tillräckligt "finmalt".
              //Stefan Lindstedt

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #8
                Jag låter mixen gå ca 2ggr i mixern. Först så mal jag ned ärtor och räkor, dvs allt som har storlek som behöver malas sönder, sedan blandar jag ihop allt i en gryta och kör allt om igen. I denna vändan tillsätter jag allt som är flytande (vitaminer m m) och pulver (spirulina+proteinpulver m m). Mixen får gå ganska länge så att man ser att kornigheten på mixen är väldigt liten. Tillsätt mer bindningsmedel när ni använder mer vatten.

                Kommentar

                • Gud2000
                  Användare
                  • April 2002
                  • 20

                  #9
                  Använd en köttkvarn.... Jag kör med en gammal matberedare typ bosch med köttkvarnstillsats....Kör först en gång med hålplatta ca 3-3,5 mm hål blanda allt i en stor skål byt sen till hålplatta 2 mm. och blanda i gelatinet när du mal sista gången. Ut kommer en smet som är lite porös tack vare hålplattan detta tar jag i en långpanne form från ugnen. Frys i en ca 4 cm tjock kaka i ca. 10 timmar skär upp i 1 cm. fyrkantiga bitar.
                  Jag har en massa kar ock behöver mycket mat så man får försöka komma på bästa sättet att producera en rejäl mängd snabbt. Har provat mixer metoden men den funkade inte alls, mycket stora bitar om man inte körde extremt länge...men det pallar inte de flesta mixrar i längden.
                  Det finns storköks mixar med bättre kvalite men prislappen ligger på 7-10000 kr.
                  Billigare att hitta en hushållsassistent på en loppis för 3-400 kr. har man tur får man en kvarn med.
                  PS. kolla släkten såna här brukar stå hos alla gammlingar var poppis som bara den för 20-30 år sen.
                  Skall du köpa nytt kostar maskin ca 2500 kr och kvarn 800 kr.
                  Perra.

                  Kommentar

                  • Fredrik H.
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1884

                    #10
                    Jag tycker att det går både snabbt och lätt med en vanlig stavmixer som ni ser på bilderna i denna länken:



                    mvh,
                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #11
                      För informationens skull så skall jag tala om att jag började med stavmixer...tills den överhettades och sedan slutade fungera. Det är väldigt svårt med en stavmixer kände jag...

                      Kommentar

                      • Fredrik H.
                        Användare
                        • April 2002
                        • 1884

                        #12
                        Jo, den blir lite varm och jag har bränt en men det var inte på räkmix. Jag använder stavmixer till en hel del annan matlagning så det blir väl en vana, man får liksom in tekniken tror jag.

                        mvh,
                        Fredrik H.
                        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                        www.cichlidgallery.org
                        www.tropheini.com

                        Kommentar

                        • martinrw
                          Användare
                          • May 2003
                          • 58

                          #13
                          Bosch har visst kommit med en ny starkare modell än vad övriga märken som gör matberedare kan uppvisa.Den ska tydligen också rymma mer innehåll än de övriga, fast att fylla den mer kanske inte är att rekomendera.
                          Att tillsätta vatten är ett, som ovanstående skrivit, bra tips, ett annat är att göra mindre satser åt gången så den får arbeta under mindre motstånd. Sen kan man även låta maskinen vila mellan varven för att undvika att motorn blir för varm.
                          Massor av malawi

                          Kommentar

                          • martinrw
                            Användare
                            • May 2003
                            • 58

                            #14
                            Bosch ska tydligen ha kommit med en ny modell, starkare än vad andra märken som tillverkar matberedare kan uppvisa. Den ska också rymma mer i volym, även om det kanske inte är att rekomendera p.g.a överhettningsrisken.
                            Ett tips är som ovanstående har skrivit, att tillsätta vatten, för att minska motståndet och därmed låta motorn arbeta mindre. Ett annat är att göra mindre satser tex halvkilos istället för ett kg totalt. Ett tredje tips är att låta beredaren vila mellan varven, dvs mellan varje sats.
                            Massor av malawi

                            Kommentar

                            Arbetssätt...