Crenicichla hona som verkar tung

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

    Crenicichla hona som verkar tung

    Jag har en Crenicichla edithae hona som verkar tung. Det föreligger ganska tydliga lekförberedelser och hon ser romstinn ut. Hennes könsöppning ser vidgad ut och området runt denna är rött. Är detta röda blåmärks-lika område och hela fisken egendomliga tyngd, normalt vid lek?

    Hon äter glupskt och verkar målmedveten i sin jakt. Hon verkar inte skygg och tillrättavisar de andra fiskarna som vanligt. Hon har inga problem med att nå upp till ytan och äta innan de andra hinner dit men hon rör sig inte som hanen. Hon måste ta i ordentligt med alla fenorna för att komma upp och när hon slappnar av sjunker hon som en sten till botten och ligger där med buken i sanden. Det verkar dock inte vara något fel på själva balansen för hon hamnar aldrig på sned. Hanen rör sig väldigt mycket smidigare och ligger helt viktlöst stilla i vattnet och kan skjuta ut i långa attacker längs hela akvariet utan att man ens ser att fenorna rör sig.

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Det låter som om hon är romstinn, men det kan även vara förstoppning/ vätskeödem. Buktar buken "nedåt" eller ligger det högre upp och hela fisken är rund? ALLA Crenicichla compressiceps jag haft har dött en för tidig död i förstoppning/ödem. Inga från saxatilis/lepidotagruppen som edithae hör till (fisbase anser att det är en synonym till lepidota förresten). De två arter som jag har haft lek av har tjocknat rejält, så mycket att jag blivit orolig och varit ganska säker på att de skulle dö första gången, och blivit röda om buken. Jag tog en närmre titt på min menezesihona och hon är röd runt analöppningen (ca en kvadratcentimeter) men inte svullen. Det är nog ett par veckor till lek. Vidgad könsöppning som du skriver om har jag inte tänkt på att den skulle vara så uttalad men lite större känns bekant. Däremot inte att hon skulle sjunka.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • April 2002
      • 1884

      #3
      Nej, fisken är absolut inte rund. Det buktar bara lite svagt bakåt mot köns/anal öppningen och är ordentligt rött. Tyngden oroar mig men vi får väl se ifall det blir bättre.

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      Arbetssätt...