Påfågelciklid/oscar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

    #31
    Det är en liten rackare, uppskattningsvis runt 8cm, väldigt nyfiken och orädd av sig, det tog inte mer än någon dag innan den började hoppa lite försiktigt efter pelletsen.
    citat:Ursprungligen skickat av Pjotr

    De som är 25cm hoppar också men då håller jag fingrarna borta...
    Hehe, jag förstår dig. ;D

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

      #32
      Här är några bilder på min lilla påffe, den växer så det knakar och är nu uppskattningsvis 10-12cm.




      Inte nog med den hoppar och tar mat från händerna, den har nu börjat hoppa och bita en om man plockar bort täckglaset och håller händerna ovanför karet. Så jag kan knappast använda ordet "handtam" för den här rackaren.
      Men trägen vinner och stoppar jag ner händerna i karet så cirkulerar fisken nu runt händerna utan att bitas, den är dock fortfarande lite reserverad och viker undan om man börjar sträcka sig efter den men första steget att den inte ser händerna som ett uppenbart hot är i alla fall passerat.

      Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

        #33
        hehehe fan va ballt
        fish r friend

        Kommentar

        • jj_son

          #34
          hej!
          Har tuvär inga egna påfåglar men tycker det är världens läkraste fisk och funderrar på att skaffa så snart som möjligt, men jag skulle vilja veta vad ett minimum på ett akvarium är om man ska påfåglar och vilka andra cikkider dom "simmar" bra ihop med.

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

            #35
            Ett 540liters är nog lagom till ett lekpar, jag gissar att det kan fungera i ett 375liters också om man har rejäla filter, men rent generellt så bör man överdriva vattenvolymen en aning då det gäller påfåglar, de verkar inte kräva så våldsamt stora revir men grisar å andra sidan ner mer än någon annan ciklid jag har provat så akvariet bör fortfarande vara rätt stort.
            Andra ciklider som kan fungera med påfåglar är t.ex hantelciklid, blåciklid eller andra lite lugnare medelstora ciklidarter. Stora stimfiskar som silverhaj och skivtetra fungerar säkert också.

            Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Mattias Nilsson
              Användare
              • April 2002
              • 467

              #36
              jag har för tillfället 4st ganska små (typ 10-12cm) med ett lekande par Zebraciklider i ett 450l kar, det funkar måttligt bra, Zebrorna tar minst halva karet som revir... De artarna som FI nämner kan funkar bra, rent generellt är det lite svårt med sällskap till påfåglar eftersom de är ganska snälla för sin storlek.
              I mitt kar har jag nu ett ytterfilter (Eheim2215) och ett pumphuvud med filtermatta och detta räcker inte ens nu när påfåglarna är så små, vattnet är lite grumligt alltid.... Ska skaffa ett ytterfilter till isället för innerfiltret.
              Mvh
              Mattias

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

              Kommentar

              • Pjotr
                Användare
                • April 2002
                • 129

                #37
                Mina påffar trivs i alla fall INTE bra ihop med blåciklider, det är fighter hela tiden, kanske är just de som jag har väldigt vilda... (eller leksugna)...
                mvh Pjotr

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=130722
                http://www.cardomain.com/ride/690250

                Kommentar

                • jj_son

                  #38
                  Hej!
                  Tack så mycket, jag har facktist funderat på ett 540L och hantelciklider. Jag undrar också om man kan ha choklad ciklid?

                  MVH Jens!

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

                    #39
                    Här är en bild på påffe-karet nu sedan texascikliderna är inbytta och karet är inrett lite mer öppet.


                    Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • sundelin
                      Användare
                      • October 2003
                      • 234

                      #40
                      Skaffade oscars för ett par veckor sedan och hade lite otur i början, satte 2st 5cm oscars i samma kar som ett gäng sebror, andra dan var den ena oscarn uppäten. Satte då igång ett annat kar åt den som var kvar, men ensammen i det karet var den mycket skygg av sig så jag skaffade 2 till, och det ångrar jag nog alldrig. När den fick kompisar och kände sig trygg blev den mycket modig och hoppar upp till 3-4cm över ytan för att ta mat, simmar och undersöker mina händer när jag har dom i karet.
                      Har tidigare bara gett dom fling foder och artemia och tänkte idag prova räkmix.... men vips simmade alla tre omkring med munnen helt proppfull med räkmix, dom flämtade och kunde ju varken svälja eller spotta ut, efter ett par minuter började dock räkmixen lösas upp så dom kunde spotta ut, men allt detta upprepade sig dock tills mixen var helt slut.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...