Påfågelciklid/oscar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walle_1
    Användare
    • February 2003
    • 708

    #16
    "Jaguarerna verkar ha en överdimensionerad mun i förhållande till sin mun."

    Hahahaha ojojoj hur det kan bli med alkohol. Jag menar förstås att dom har en överdimensionerad mun i förhållande till svalget.


    MVH Martin

    http://m1.271.telia.com/~u27102612/

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

      #17
      citat:Ursprungligen skickat av walle_1

      Jo, men ändå har jaguarerna helt klart större munnar men det verkar som svalget inte är anpassat efter deras stora mun. Jag tycker det tar lång tid innan dom sväljer medan det för andra ciklider med mindre munnar går fort.
      Detta är iofs fel tråd... men när det gäller guapotes(jaguarciklid, dovii osv) så är de ju specialicerade fiskätare och har en lite märklig matsmältningsmetod, de börjar nämligen smälta fisken innan hela fisken når magen... De kan hålla på i timmar med att smälta en riktigt stor fisk, det grymma är att fisken inte ens behöver vara död för att detta ska kunna ske... Det är därför de har de där huggtänderna, huggtänderna används för att hålla fast det sprattlande bytet medan det sakta smälter varpå de skjuter ner det en bit till osv... Jag har t.o.m läst att de kan ha flera fiskar olika långt ned i svalget och att de liksom bara trycker ner dem en efter en allt eftersom de smälter...
      Nu gissar jag hejvilt här men jag tror att deras stora mun framför allt används för att kunna hålla fast många byten och stora byten, inte främst för att kunna svälja stora byten hela som kanske är fallet hos påfågeln... Påfågelcikliden är ju allmänt känd för att vara glupsk(svälja stora byten), jaguarcikliden är främst känd för att vara rovgirig(och tyvärr även aggressiv).
      Men nu ska jag inte "skräpa ner" med mera jaguarsnack i den här fina tråden.

      Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • walle_1
        Användare
        • February 2003
        • 708

        #18
        citat:är de ju specialicerade fiskätare och har en lite märklig matsmältningsmetod, de börjar nämligen smälta fisken innan hela fisken når magen
        Jo jag har också läst att det är så. Jag såg till och med en bild på en jaguar som hade levande fisk som simmade runt i munnen. Det stod att den smälte fisken den hade i magen för att sedan svälja en i taget av dom som fanns i mun.


        Idag tryckte oscarn i sig ytterligare en löja i samma kaliber och även ett huvve av en annan. Skitkul firre det där.

        ormhuvve däremot har jag lust att slå ihjäl. Han syns inte till på dagarna. Gömmer sig hela tiden. Men på nätterna håller han sig i ytan och plaskar som värsta idiot. Det är inte måttligt vad han plaskar heller. Låter som att det ska vara en fisk på en halv meter men han är bara 15 cm. Helt sanslöst vilken kraft det är i plasken. Inatt väckte han mig då det lät som om någon stod med världens slev och rörde om akvariet för fullt. Jag låg och hoppades på att den jäveln skulle hoppa ur och dö.

        Channa gachua rekommenderas absolut inte av mig. Ska man ha ett ormhuvve så ska man definitivt ha en channa micropeltes eller möjligen en channa obscura som jag har hört ska vara rolig. Obscuran har en lämplig storlek på max 35 medan micropeltesen blir 1 meter (synd!!) Om man skaffar sig ett 1225 liters i framtiden så blir det kanske en micropeltes.



        MVH Martin

        http://m1.271.telia.com/~u27102612/

        Kommentar

        • ginfizz

          #19
          Hej!

          Trevlig tråd ni har här! Är det någon som har något tips på bra växter man kan ha tillsammans med dessa kamrater? Har provat en del men de har blivit söndertrasade... Den jag hittat som de, hittils, lämnar helt i fred är Crinum thaianum eller Crinum-lök.

          Kommentar

          • walle_1
            Användare
            • February 2003
            • 708

            #20
            amazonsvärdplanta
            MVH Martin

            http://m1.271.telia.com/~u27102612/

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

              #21
              citat:Ursprungligen skickat av walle_1

              Skitkul firre det där.
              Jag håller med, det pirrar verkligen i fingrarna varje gång du skriver.
              Tror du att det skulle vara möjligt att ha mina två kvarvarande jaguaryngel tillsammans med små påfåglar?
              Hur upplever du att det fungerar med jaguarer och påfåglar tillsammans? Har du sett att de har bråkat på något sätt?


              citat:Ursprungligen skickat av walle_1

              Inatt väckte han mig då det lät som om någon stod med världens slev och rörde om akvariet för fullt. Jag låg och hoppades på att den jäveln skulle hoppa ur och dö.
              Hahah! Det låter ju som en jättehärlig firre det där! ;D Jag gillar såna där skumma beteenden.

              Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Micke_A
                NCS Medlem
                • January 2003
                • 638

                #22
                Hej

                Jag har haft jaguarer och påfåglar ihop, och det gick tämligen lugnt till. Inte ens när jaguarerna hade yngel blev det några större problem. Men stora ciklider är ju individualister, och man kan ju aldrig garantera att det kommer att gå på ett visst sätt.

                MVH Micke
                MVH Micke

                "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                Kommentar

                • walle_1
                  Användare
                  • February 2003
                  • 708

                  #23
                  citat:Jag håller med, det pirrar verkligen i fingrarna varje gång du skriver.
                  Tror du att det skulle vara möjligt att ha mina två kvarvarande jaguaryngel tillsammans med små påfåglar?
                  Hur upplever du att det fungerar med jaguarer och påfåglar tillsammans? Har du sett att de har bråkat på något sätt?
                  det enda jag har sett var idag. Då jaguaren fick ett utbrott och jagade pågågeln runt hel karet. Ingen blev skadad dock och nu lever dom i harmoni igen. Jaguaren var kanske bara leksjuk. Om du skaffar påfåglar nu så tror jag faktiskt att det går. Få dom växa upp tillsammans så går det säkert. Än så länge så verkar mina gå bra ihop men man vet ju aldrig det kan ju bli ett helvete framöver men den smällen får man ta då. Min påfågel verkar förövrigt vara ganska aggressiv av sig. Inte mot jaguaren, men ormhuvvet får en smäll så fjällen ryker så fort han visar sig, och då är oscarn ändå mindre än ormskallen. Jaguaren däremot verkar vara den lugna sorten (iaf än så länge) så dom kommer, som det ser ut nu, att bli ganska jämnaggressiva.


                  MVH Martin

                  http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                  Kommentar

                  • walle_1
                    Användare
                    • February 2003
                    • 708

                    #24
                    påfågeln hoppade ur förr en natt. Han låg och hoppade länge innan jag äntligen vaknade riktigt. Jag hörde ju direkt vad det vad för ljud eftersom jag har haft hoppande fiskar förr. Han hade torkat ganska bra och satt fastklistrad i golvet på bänken. Han hade alltså hoppat ut och landat bakom bänken, och sedan lyckats hoppa in i bänken. Det var nästan lite kardborre-ljud när jag tog lös honom. Han var ganska vit i ögonen när jag stoppade ner han i karet så jag var rädd att han skulle bli blind. Men det är ingen fara med honom. Fenorna är lite kantstötta och han har ett märke i huvudet. Han åt direkt på morgonen efter detta så han var nog inte så medtagen. Tydligen en tålig firre.


                    MVH Martin

                    http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

                      #25
                      Ojojoj, du hade minsann tur i oturen.
                      Hur lyckades den hoppa ur? Hade du plockat bort täckglasen nu i sommarvärmen?

                      Jag har själv haft fiskar som har hoppat ur karet men i mitt fall så har det tyvärr alltid slutat med dödsfall på ett eller annat sätt... En siamesisk algätare hoppade ur i höstas och överlevde turligt nog inspektionen av det dammiga golvet men blev sedan uppäten av jaguarerna eftersom den var lite vimmelkantig av händelsen och inte kunde simma ordentligt...

                      Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • walle_1
                        Användare
                        • February 2003
                        • 708

                        #26
                        Den lyckades hoppa ur genom en snedskärning i täckglaset. Innerfiltret, sladdar och slangar från ytterfiltret kommer upp ur denna snedskärning men han lyckades hoppa ur där ändå. Nu har jag blockerat med en håv som det ligger stenar på så nu kan han inte komma ur.


                        MVH Martin

                        http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                        Kommentar

                        • walle_1
                          Användare
                          • February 2003
                          • 708

                          #27
                          jag har nu ändrat hemside-adressen till den rätta i signaturen om ni undrar varför den inte funkade tidigare. Sidan är lite gammal nu men när jag skaffar kamera kommer den innehålla bilder på jaguar, oscar, ormhuvve och ancistrus. Kanske även dom överlevande sebraynglen (ca 10 st) som är 1,5-2 cm nu.

                          MVH Martin

                          http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                          Kommentar

                          • walle_1
                            Användare
                            • February 2003
                            • 708

                            #28
                            Har nu skaffat kamera så ni kan se lite bilder på mina fiskar. Dom nya bilderna hamnar längst ner på "bilder"-sidan. Men jag ska nog fixa om så att nyare bilder hamnar ovanför de gamla. Hemside-adressen står i min signatur.




                            MVH Martin

                            http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

                              #29
                              Jag orkar inte starta en ny tråd så jag drar igång den här gammeltråden, jag tänkte bara visa en liten film då min någorlunda nyligt införskaffade påfågelciklid hoppar och tar en pellets. Inget märkvärdigt egentligen men ändå lite småkul.


                              Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • Pjotr
                                Användare
                                • April 2002
                                • 129

                                #30
                                FI: Vad högt den hoppade! Vad har du för storlek på den? Mina som är runt 10cm hoppar också och har sig men inte så högt. Får väl träna lite. De som är 25cm hoppar också men då håller jag fingrarna borta...
                                mvh Pjotr

                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=130722
                                http://www.cardomain.com/ride/690250

                                Kommentar

                                Arbetssätt...