Påfågelciklid/oscar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walle_1
    Användare
    • February 2003
    • 708

Påfågelciklid/oscar

Jag tänkte starta en tråd om påfågelsciklider men jag hade tänkt vänta tills jag hade lite erfarenhet av den iaf. Men eftersom oscar troligen är en vanlig fisk därute, och en viss person gärna hängde med på en tråd så tänkte jag att jag kunde dra igång en redan nu. Så kam man fråga lite om oscarn om man undrar något.

Denna tråd är tänkt att fungera ungefär som jaguartråden. Alltså en tråd där man håller andra uppdaterad om påfåglarnas matvanor, lek, beteende, ja allt man kan tänka sig. Det är ju skitkul att höra om andras erfarenheter.

Iaf så köpte jag min första påfågel för 2 dagar sedan. Den är ca 11-12 cm och är normalfärgad. Den verkar inte vara så taj på mat än men det kommer nog ganska säkert. Han har iaf fått i sig lite men det är inget överdrivet mycket. Den går iaf i ett 375 liters med en jaguarciklidshane och en ormhuvudsfisk (channa gachua). Jaguaren är ca 17 cm och ormhuvvet runt 15.

En sak är iaf knepigt, jaguaren verka helt klart tro att han ska bilda par med oscarn. Inatt har han grävt upp en enorm grop så en mycket stor yta av bottenglaset är framme. Jag hade tidigare 3 till jaguarhannar och två av dom bildade par, men dom grävde inte alls lika mycket ens tillsammans på en nat som denna jaguar har gjort. Det är förövrigt första gången som just denna jaguar gräver.

Tänker jaguaren leka med oscarn eller vad kommer hända. Jaguaren har även spänt sig och viftat med fenorna framför oscarn, PRECIS som när jaguarerna bildar par. Oscarn i sin tur följer efter som en liten hundvalp, vart än jaguaren simmar.

Nu till frågan. OM fiskarna skulle bilda par och dom skulle leka. Vad händer med äggen? Blir det påfågelsjaguarer eller blir det ingenting?

MVH Martin
    MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/
  • walle_1
    Användare
    • February 2003
    • 708

Jag förstår att oscarn är för liten för lek än så länge, jag vet inte ens om det är en honoscar. Ovanstående fråga gäller när oscarn är könsmogen och om det är en hona såklart.
    MVH Martin

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Bra initiativ att starta en tråd om den här tuffa cikliden, bortser man från jaguarciklidens intressanta rovbeteende så tycker jag själv att påfågelcikliden är en precis lika rolig firre att äga, t.o.m ännu roligare på vissa sätt.

Hela mitt akvarieintresse startade egentligen med påfågelcikliderna vi hade hemma när jag var yngre, vi hade iofs en hel drös med *host*icke-ciklider*host* också men det var när påfågelcikliderna(eller "påffarna" som jag och brorsan kallade dem) införskaffades som hela akvarieintresset tog fart på allvar. På den tiden så var det lagligt att håva grodyngel och detta glufsade "påffarna" i sig med stor aptit. I övrigt så var det små mörtar och andra småfiskar, samt bitar av abborre m.m som var deras huvudföda. Pellets fick de också... givetvis i stora lass.
      Vi hade dem i gissningsvis 3-4 år och de blev stora och granna(om än lite sävliga) men gick tyvärr en tragisk död till mötes då akvariet sprack...

Påfåglarna jag hade senast hade jag tyvärr aldrig tills de blev riktigt stora men 10-15cm hann de bli i alla fall. De blev så tama att de till slut gick att klappa och höll jag ner handen i vattnet så simmade fiskarna och liksom strök sig som en katt mot händerna, jag har aldrig haft sån närkontakt med akvariefiskar tidigare.
      De fick tyvärr åka raka vägen tillbaka till akvarieaffären då de en natt hade halverat min 15cm långa kinesiska väderål... Väderålen var en av mina favoritfiskar och efter denna olycka så sa jag till mig själv att jag aldrig skulle ha rovfiskar igen...

Att ha små och snälla ciklider tillsammans med tetror är iofs väldigt rogivande men är man en rovfiskfantast i grunden så är det inte lätt att hålla gnistan vid liv... Ett halvår senare så kunde jag inte hålla mig längre och vips så var jag ägare av 4st jaguarciklider och rovfiskintresset har aldrig avtagit sedan dess.
      Vi får väl se hur länge jag kan hålla mig innan jag måste skaffa påfåglar igen.

"Nu till frågan. OM fiskarna skulle bilda par och dom skulle leka. Vad händer med äggen? Blir det påfågelsjaguarer eller blir det ingenting?"

Jag har iofs ingen direkt koll på det här med korsningar... men överlever påfågeln jaguarens uppvaktning och om leken sedan fullbordas så tycker jag att det borde kunna bli någon korsning i stil med "påfågelsjaguarer" som du kallar dem. Men du måste nog ha en väldigt snäll jaguarciklid om påfågeln ska överleva ända fram till äggläggningen om de mot förmodan skulle bilda par... Uppvaktningen hos jaguarciklider kan ju som bekant vara rätt brutal.

Hur som helst, även om det inte blir lek så ska du vara glad att fiskarna verkar tycka om varandra, det hade ju kunnat vara betydligt värre ställt i karet än lite förbjuden kärlek.

Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• cinzano
        Användare
        • April 2003
        • 21

vi har 6 vuxna "påfåglar" som vi haft ca 2 veckor. Vi har rätt mycket problem med dom just nu för dom vägrar äta,nitriterna är för höga och dom äter upp våra malar så algerna börjar ta över i akvariumet. Vet inte vad vi ska göra för att få dom att börja äta,maten blir liggande på botten. Har nån nåt bra förslag på vad vi kan göra,vill ju inte behöva göra oss av med dom heller...

Kommentar

• Fredrik H.
          Användare
          • April 2002
          • 1884

Jag skulle prova med att svälta dem i en vecka eller till och med mer.

mvh,

Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

Kommentar

• walle_1
            Användare
            • February 2003
            • 708

Du kan nog utan problem svälta dom.

Jag läste en text som beskrev hur man skulle göra med matvägrande påfåglar (pga. nytt foder). Fiskarna kan vara petiga med fodret. Har dom fått bara pellets av den tidigare ägaren så vill dom ha bara det, då skulle man göra såhär. Svälta fiskarna i några dagar (3-4-5) seadn testa med det foder man har möjlighet att ge dom. Äter dom inte då så upprepar man proceduren. Till slut måste dom äta och då kan du vänja in dom med flera olika sorter. Det kan vara jobbigt att ha fiskar som man inte matar men det är enda sättet att göra så.

Min påfågel är ännu ganska liten och jag tror att jag kan få den att äta i stort sett vad jag vill. Det som är den stora anledningen till att dom inte äter är den rådande temperaturen just nu. 29 grader i karet på mornarna och 30 på kvällarna. Ingen av fiskarna äter något vidare, inte ens jaguaren som har varit i karet i 5-6 månader och åt som en tok innan värmen kom.

Dom äter litegrann sen struntar dom i maten. Jag tror att det beror på följande: Vattnet är så varmt att det inte innehåller speciellt mycket syre. Eftersom det går åt mer syre när dom ska smälta maten så äter dom inte så mycket i taget.

Försök till kylning med is och vattenbyten pågår iaf men det ger inte sådär jättebra effekt. Vattnet värms upp ruskigt fort igen så man får väl byta 2-3 hinkar varje dag med kallvatten plus att man slänger i is.

MVH Martin
            MVH Martin

Kommentar

• walle_1
              Användare
              • February 2003
              • 708

Nu ska ni få höra en sak som styrker parbildande mellan oscarn och jaguaren ännu mer.

Jaguaren har ju grävt en väldigt stor grop. Ormhuvudet hade simmat förbi denna grop och ställt sig på den sidan av karet där han inte har sin grotta. När han sedan skulle tilbaka till sin grotta så var han lite misstänksam att simma förbi jaguaren, TRODDE JAG. Men det visade sig att jaguaren lät ormhuvvet simma förbi utan att göra något på honom. Men när ormhuvvet skulle förbi oscarn då åkte han på en smäll så ormhuvvet tjonga in i rutan. Oscarn försvarade alltså jaguarens grop. Jag har även sett tidigare att oscarn har simmat efter ormhuvvet men det har gått så lugnt till så jag trodde att han bara var nyfiken, men ormhuvvet har flytt för glatta livet så fort oscarn följer efter honom.

Kan jag misstänka att jaguaren och oscarn redan har bildat par? Jaguaren spänner sig ganska mycket framför oscarn och viftar med sina fenor.

MVH Martin

Kommentar

• cinzano
                Användare
                • April 2003
                • 21

Jag skulle vara tacksam för lite mattips. Våra "bortskämda" fiskar har börjat äta lite nu men vill inte ha pelletsen vi köpt till dióm utan vill ha den som vi matar våra andra ciklider med och det blir lite dyrt i längden. Kan man ge dom räkor och sånt? Man kan ju inte gärna ut och fiska varje gång dom ska äta...

Mvh Peter

Kommentar

• walle_1
                  Användare
                  • February 2003
                  • 708

räkor, musslor, kräftkött, krabba, torsk. Tänk bara på att slänga i sånt som lever under vattnet. Alltså inte fågelkött eller oxhjärta.

Du kan även ta och mixa ihop typ räkor, musslor och torsk för att få en räkmix. Det funkar kanon för mig. Tänk på att mixxa oskalade räkor isåfall för fiskarna får finare färger om dom får i sig räkskal.

MVH Martin

Kommentar

• walle_1
                    Användare
                    • February 2003
                    • 708

Jag läste förr i en artikel här på ciklid.se att inget ciklid slår jaguaren när det gäller att sluka foderfiskar. Men jag har iaf hittat en som slår jaguarerna med hästlängder. OSCAR. Min oscar på ca 12 cm drog i sig en löja på 9!!!

Han var efter och nafsade dom i fenorna men jag tänkte aldrig att han klarar av det. Men till min stora förvåning så tog han en och slukade den nästan lika fort som min jaguar på 17 gör med såna löjor. Helt sanlöst.

MVH Martin

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

Martin: Hehe, jo påfåglarna är nog bland de glupskaste cikliderna som finns. Även om jaguarerna har rejält stora munnar så tror jag faktiskt att påfåglarna är snäppet värre, det är som en stor lastlucka som fälls ned då de gapar ordentligt och de rymmer verkligen nästan hur mycket som helst i gapet.

En sak som jag bara måste fråga dig...
                      Visst har du täckglas? Och visst täcker det HELA karets ovansida?
                      Påfåglar är ena riktiga hejare på att hoppa och det är tyvärr inte ovanligt att de skuttar ur karet om t.ex en fluga flyger i närheten av karet eller om något annat fångar deras intresse...
                      Jag lade plexiglas i framkanten på mitt kar och såg till att det inte var så stora hål vis slangöppningarna i bakkanten av karet. Inga fiskar lyckades rymma.

Hur går det med parbildningen med jaguaren förresten?
                      Verkar de fortfarande kära i varandra eller har de börjat fatta att de inte hör ihop?

Jag hittade för övrigt precis ett amerikanskt forum om påfåglar som verkar helt okej av det jag kunde se.
                      oscarfish.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, oscarfish.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!

Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• Fredrik H.
                        Användare
                        • April 2002
                        • 1884

cinzano: Du kan få påfåglarna att äta vilka pellets du vill. Om de inte äter så prova som jag sade innan att svälta dem i en vecka och ge sedan pellets. Om de inte äter då så svält vidare tills att de äter dem. Det är förmodligen omöjligt att svälta ihjäl en Oscar som faktiskt får mat.

mvh,
                        Fredrik H.
                        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                        www.cichlidgallery.org
                        www.tropheini.com

Kommentar

• cinzano
                          Användare
                          • April 2003
                          • 21

tack för mattipsen!

Kommentar

• walle_1
                            Användare
                            • February 2003
                            • 708

"Även om jaguarerna har rejält stora munnar så tror jag faktiskt att påfåglarna är snäppet värre, det är som en stor lastlucka som fälls ned då de gapar ordentligt och de rymmer verkligen nästan hur mycket som helst i gapet. "

Jo, men ändå har jaguarerna helt klart större munnar men det verkar som svalget inte är anpassat efter deras stora mun. Jag tycker det tar lång tid innan dom sväljer medan det för andra ciklider med mindre munnar går fort. Jaguarerna verkar ha en överdimensionerad mun i förhållande till sin mun.

"En sak som jag bara måste fråga dig...
                            Visst har du täckglas? Och visst täcker det HELA karets ovansida?
                            Påfåglar är ena riktiga hejare på att hoppa och det är tyvärr inte ovanligt att de skuttar ur karet om t.ex en fluga flyger i närheten av karet eller om något annat fångar deras intresse..."

Visst har jag täckglas. det har jag haft ända sedan jag köpte karet. hade jag inte haft täckglas så hade jag nog varit en ormhuvudsfisk fattigare. han hoppar hyfsat mycket på nätterna, det är en nattaktiv rackare. Ser ingen anledning till att inte ha täckglas, försätår inte att vissa inte har det, det är en självklarhet för mig även om man inte har hoppane fiskar.

MVH Martin

Kommentar

• walle_1
                              Användare
                              • February 2003
                              • 708

"Hur går det med parbildningen med jaguaren förresten?
                              Verkar de fortfarande kära i varandra eller har de börjat fatta att de inte hör ihop?"

Jaguaren verkar ha hittat sin andra halva =))

MVH Martin

Kommentar

Arbetssätt...