Häftig andning hos diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bruér
    Användare
    • May 2003
    • 47

    Häftig andning hos diskus

    har ett antal , 16 st, diskus som jag har jobbat upp från 5 kronor till idag var mellan 8 och 10 cm , dom äter bra, ser ut att trivas men andas för häftigt. Vattenvärden ok. Syresättning av vatten kanske något dåligt, jkan det vara så enkelt att man måste ha bättre fart på vattenytan för att få ner andningsfrekvensen ? Har kört kur mot gälparasiter. (Flubenol) för en månad sedan. Börjar bli "lite" orolig/trött på detta nu. Allt ser som sagt bra ut förutom andningen. Alla färgar ut vattnet är entligen klart igen efter att ha fått stabilitet med fosforsyran, inte så mycket kalkutfällningar längre. Tips & ideér tages tacksamt emot !

    Mats
    Mats Bruér
    www.discusklubben.dk
    720 l diskus
    540 l diskus
  • petrol
    Användare
    • July 2002
    • 167

    #2
    Tja.. du har antagligen svaret själv.. Mer rörelse på vattnet + att tänka på att juhögre temperatur desto mindre syre i vattnet.

    Måste säga att du började i fel enda.. När Discus flämtar är det mkt viktigt att man tar till alla kända knep (syresättning, temp mm) innan man börjar med medicinering!!

    Vill det sig illa så blir de resistenta mot viss typ av medicin..

    Släng ner en vanlig luftpump och studera firrarna, prova ev med en temperatur sänkning.

    Mvh Petter
    Mvh
    Petter
    Nu med ett 3 meters revakvarium

    Kommentar

    • Mats Bruér
      Användare
      • May 2003
      • 47

      #3
      Tack Petter, slängde i ett Fluval 4 plus som jag inhandlade och i varje fall med mina ögon så ser det bättre ut.Rensade också ut min Eheim pump så det blev bättre rättare sagt mycket bättre fart på ytan så nu drar jag väl runt CIRKA 2000 l/h De som är lite större är nog nere på CIRKA 1 andetag i sek, medan de lite mindre andas "något" snabbare. Hoppas att det är löst nu.
      Tack för din hjälp, skall eventuellt sänka en grad, har 30 grader nu men det kanske är att ta i. Eller vad tror du ?
      Mats Bruér
      www.discusklubben.dk
      720 l diskus
      540 l diskus

      Kommentar

      • nils42
        Användare
        • January 2003
        • 931

        #4
        Jag skulle nog sänka mer än en grad, om jag hade 30 i akvariet. Med för dålig cirkulation i ytan ( ordnade det med en vanlig luftpump och syresten ) och sänkning av tempen till 27 förbättrades andningen hos mina diskus väldigt fort.

        Kommentar

        • petrol
          Användare
          • July 2002
          • 167

          #5
          Härligt Mats!!

          Har själv laborerat en hel del med temperaturen.
          Jag upplever att 30grader är en "bra" temperatur, visserligen så är det mer syre i lägre temperatur men tittar man på matsmältningen så är den effektivare i 30grader (extra viktigt om man utfodrar med oxhjärta), går man högre än 32grader blir de "dåsiga" det gäller även vid 27grader och neråt. Har upplevt att de är mest sjukdommsfria vid ca 30grader. Ska du ha yngel är det viktigt att inte gå över 29-30grader pga sperman blir dålig.

          Ett tipps ang cirkulationen är att skaffa en "ytavrinning" det syresätter filtret kollosalt bra, samt att man behöver inte rengöra filtret i tid och otid. Sedan jag själv skaffade ett sådant har jag ökat min rengörnings intervall från 2veckor till 6mån.


          Mvh Petter
          Mvh
          Petter
          Nu med ett 3 meters revakvarium

          Kommentar

          Arbetssätt...