Frigolitbygge a la aquascaping

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mony
    Användare
    • December 2013
    • 187

Man blir verkligen förvånad över flytkraften! Min stora "sten" var faktiskt tung. Runt hela var ett tjockt lager (1 -2 cm) cement och på ena sidan en riktig sten.
    Funderar på om det blev en luftbubbla i mitten av frigoliten?

Just nu blev jag tje på allting. De som sjunker ligger i badkaret utan vatten och den som flöt ligger slängd på badrumsgolvet för att torka..

Hittade ingen linjal, men den är nästan lika hög som akvariesilikonet.

Kommentar

• Lillemor
      Användare
      • June 2013
      • 117

Hej
      En liten ide är kanske att skära av botten om det går. Värm ur frigoliten med en värmepistol, fyll med sand typ bläster så att den blir helt full och silikona tillbaka botten. Då borde den bli riktigt tung och lägger du skarven tillräckligt långt ner borde den försvinna i bottensanden.

Lillemor
      ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

Kommentar

• Streamstone
        Användare
        • August 2013
        • 241

Riktigt snyggt jobb. Ge inte upp, det löser sig. Ibland kan det hjälpa att inte fundera för mycket så kommer en idé flygande rätt som det är. Om du är väldigt bestämd hur du vill ha modulerna så förankrar ju silikon bra. Annars tror jag mest på att gröpa och köra värmepistol, fylla och silikona fast mer sten. Hur kommer karet stå - öppen ramställning, eller heltäckande yta under? Fick en liten tokig idé om stora feta magneter - typ så som många streamer pumpar sätts på plats.

Kommentar

• Mony
          Användare
          • December 2013
          • 187

Det nya akvariet är ett möbelakvarium, så magnetlösningen fungerar nog inte så bra. Men det var en väldigt innovativ idé. Kanske något för de som vill ha trädrötter uppifrån eller moduler på sidorna? Åttaåringen har ju en hel del briotåg som inte används längre..

Jag vill helst inte silikona fast inredningen. Just nu är jag väldigt bombsäker på hur jag vill ha det, men känner jag mig själv rätt, får jag en ny idé rätt vad det är.
          Lillemors tips om urgröpning av frigoliten och fylla i med cement var perfekt. Tror jag ska göra det i eftermiddag! Urgröpningen tar bort lite av flytkraften samt ifyllnaden gör den tyngre.

Kommentar

• Mony
            Användare
            • December 2013
            • 187

Jag gick direkt ut till förrådet och blandade lite mera cement. Sedan gröpte jag ur stenen underifrån med en kniv så mycket det gick. Därefter fick jag bygga en provisorisk ställning av frigolitbitar så att stenen kunde stå stadigt upp och ner. För säkerhets skull stoppade jag i ett par småstenar och sen fyllde jag upp med cementen.

Hoppas nu den inte flyter upp när det torkar!

Klicka på bilden för större version

Namn: blogger-image-2144555664.jpg
Visningar: 1
Storlek: 96,7 KB
ID: 690148

Kommentar

• DanneN
              Användare
              • October 2005
              • 82

Ursprungligen postat av Mony
              Såg en film på youtube där han använde akvariesilkon istället för lack. Så jag testade det. Största fördelen är att det är betydligt billigare. Köpte akvariesilikon för 69kr på claes ohlsson och det räckte till att klistra ihop alla frigolitbitarna och "försegla" två frigolitstenar och en vanlig sten. Det är fortfarande silikon över.

Eftersom jag inte målat krukorna, så skippade jag silikon på dessa. Mitt förra projekt gjorde jag av cement och dessa låg sen två veckor i badkaret. I början var PH uppe på 15 men ligger runt 7 när de avhärdats. Bytte vatten ca 4-5 dag. Så både silikonat och inte silikonat får ligga i badkaret innan jag stoppar ner dem i akvariet.

En annan fördel var att det var väldigt lätt att smeta på silkonet med fingrarna (gummihandskar på så klart). Silikonet kletades in i alla små hål och sprickor när jag drog fingrarna över. För att komma åt inne i grottorna, tryckte jag ut en stor klump silikon på pekfingret och smetade runt det inne i hålet. Supersmidigt. Om jag använt lack så hade det varit svårt att få in det i hålet med en pensel.

En nackdel är att silkonet luktar starkt av vinäger. Vädret tillåter inte utomhus arbete så jag satt uppe i ett rum med öppna fönster. Trots det så fastnar lukten i näsan och jag känner vinägerlukt så jag nästan mår illa.

[ATTACH=CONFIG]51420[/ATTACH]
              Du råkar inte ha den filmen kvar? skulle gärna vilja se den

Kommentar

• Bosse G
                NCS Medlem
                • November 2013
                • 236

Ursprungligen postat av Mony
                Bakslag - den ena flyter [ATTACH=CONFIG]51437[/ATTACH]
                Fasen. Hade en föraning om det. Men det löser du. Finns det möjlighet så vore en kvälls workshop värt 25 mil tur och retur.

Kommentar

• {_AquA_}
                  Användare
                  • February 2013
                  • 1300

Ser fint ut, men var försiktig med pH i karet. Cement/betong gör att det skjuter mycket i höjden!!! Du kan komma upp i ganska höga värden..
                  // Nasser H

Följ mina projekt:

Tråd 1:
                  https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                  Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

Finns mer gott på följande sida!
                  Min Zoon:
                  http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

Kommentar

• Lillemor
                    Användare
                    • June 2013
                    • 117

Kul när man kan hjälpa till.
                    På detta sättet så behöver du ju inte försöka få tillbaka botten igen. Blir ju botten automatiskt.
                    Jag byggde en hel bakgrund i frigolit till mitt 720 i sommras och upptäkte då att när husfixet som jag använde bara hade torkat så kunde man smälta bort det mesta av frigoliten för att minska flytkraften.

Lillemor

Kommentar

• Mony
                      Användare
                      • December 2013
                      • 187

Aqua: sök på concrete rocks aquarium. Några säger 10 dagar, andra sex veckor. Jag hade mina runt 3 veckor i badkaret när vi var på semester. Blomvakten fick instruktioner att byta vatten varje gång hon kom på besök, dvs 2ggr/v. Jag bytte vatten själv två gånger före vi åkte och kanske en eller två ggr efter när vi kom hem. PH innan jag åkte var över 15 i badkaret. PH när jag kom hem var normalt och nu i akvariet ligger det på 7,8.

Orsaken till att jag använde betong/cement är att stenarna i trädgårdsdammen är fastsatta med detta och i den simmar känsliga KOI fiskar. Jag har perfekta värden i dammen och inget onormalt högt PH. Dessutom hade jag redan finbetong kvar hemma.

Här är länken till Silikon-lager: http://www.youtube.com/watch?v=Rgh9jXme6OE (Vill ni inte se hela så kommer silikonet runt 28 minuter in i filmen.) Hans argument till att använda akvariesilikon är att det har används till akvarium i många år utan att gå sönder/smulas/läcka farliga ämnen. Dock har jag ingen personlig erfarenhet av silikon på frigolitstenar.

Var inne på färghandeln för att köpa Nordsjö två komponents Epolan V Epoxi, men den minsta burken kostade över 400 kr så det hade jag inte råd med. Epotex var även det dyrt, men det jobbigaste med det lacket, var att jag var tvungen att beställa och sen vänta. Vänta hade jag ingen lust med. Måste ju göra NUUUU!

Jag kan säga så här idag:
                      Undertill hade jag ingen cement alls, utan målade lite slarvigt med husfixen och smetade sen över silikon. Idag när jag skulle karva ut i frigoliten för att fylla på med cement, kunde jag dra av hela silkonbeläggningen som en gummihandske. Så min slutsats är att det måste vara ganska tjockt lager med husfix eller cement innan silikonet smetas på för att det ska hålla.

Jag testade om jag kunde dra av silikonlagret på själva stenen, dvs där jag hade tjockt lager cement och husfix, men det gick inte alls. Skrapade jag med nageln fick jag dock lite under den. Ytan på själva stenen är dessutom skrovlig, vilket kanske binder silikonet bättre än undertill där det var helt slätt.

Klicka på bilden för större version

Namn: blogger-image-413684105.jpg
Visningar: 1
Storlek: 56,7 KB
ID: 690149
                      Senast redigerad av Mony; 27 February 2014, 19:28.

Kommentar

• jsv
                        Användare
                        • June 2013
                        • 51

Flyter den lite efteråt även med cementen i testa att silikona fast modulen på en stor flat skiffer skiva eller nått, tynger ner lite extra plus att sanden/gruset i burken håller ner det samtidigt

Kommentar

• Mony
                          Användare
                          • December 2013
                          • 187

Hm, ligger här i sängen och funderar. Om jag nu kan skrapa av silikon med nageln, finns det inte risk för att fiskarna/malar "skrapar" av silikon när de letar alger? Om ja, kommer de inte dö om de får silikonbitar i magen?

Kommentar

Arbetssätt...