Transport av fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • duvillno

    Transport av fiskar

    Hejsan på er alla akvarister!

    Jag har en fundering angående transport av fiskar. Jag har aldrig tidigare transporterat mina fiskar längre än att det har inneburit någon timme i påsen för fisken. Men nu skall jag till och flytta ganska mkt fisk och det kommer innebära ca 8 timmar i påsarna för fisken. Klarar de detta, eller är det ett vanslkligt företag. Vet att det funkar bättre om man sprutar syrgas i påsarna, men var får man tag på detta, och är det nödvändigt.

    Erfarenheter på detta område tas tacksamt emot.

    Mvh

    Jimmy
  • Jonne
    Användare
    • April 2003
    • 120

    #2
    Jag skickar ganska mycket fisk. Använd lite större påsar med lite vatten & mycket syrgas. Packa inte så många fiskar/påse. Jag hyr en sygasflaska, det är inte så dyrt. Beror ju också hur mycket den skall användas. Ett årskontrakt kostar ca: 1000:- & fyllning ca:300:-.
    www.discusklubben.se

    Kommentar

    • duvillno

      #3
      Hejsan!

      Tack för svaret. Det är vid ett tillfälle jag skall ta med mig fiskarna vid en längre flytt. Därför lär det inte vara aktuellt med att hyra syrgas tub på ett år. Men kanske det går att hyra för ett tillfälle. Det skall jag kolla upp. Var hyr man syrgas tuber?

      //Jimmy

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #4
        Du kan höra med din lokala zoohandel om dom kan hjälpa dig med detta. Dom kan ha syrgas som dom själva använder till fiskpåsar så du kanske kan ge dom en peng för att de hjälper dig.

        Kommentar

        • Rickard
          Användare
          • April 2002
          • 727

          #5
          Jag har aldrig använt syrgas och änd tranporterat i 16 timmar. Det viktigarste är att det är syrerikt vatten, mycket luft i påsen, lite fisk i varje påse, ej mat två dagar innan transport.
          M.v.h.
          Rickard

          Kommentar

          • klassisk ära
            Användare
            • July 2003
            • 139

            #6



            Två artiklar om transport av fisk.

            Luft innehåller mer syre än vatten: Ha lite vatten, mycket luft. Gör ett vattenbyte innan transporten och mata inte på några dagar innan transporten skall ta vid.

            Mikael

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #7
              Jag var idag och köpte syretabletter...någon som provat detta i transport?

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2695

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Tricella

                Jag var idag och köpte syretabletter...någon som provat detta i transport?
                Nej... Fast om det står på paketet vad tabletterna innehåller vore det kul att veta, jag har alltid undrat.

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #9
                  Jag kunde inte hitta någon innehållsförteckning men det står så här iallafall...

                  "Oxyletter är syretabletter, vars accessoriska näringsämnen användes nästan helt för bildning av syre, varför fiskarna i ett akvarium kan förses omedelbart med syre.

                  Användning av Oxyletter:

                  Till akvarievattnets kontinuerliga försörjning med syre och dess oxidativarengöring (avlägsnande av lukt- och förruttnelseämnen). Till fisktransport och hållande av lockmatfiskar samt vid utfallande av genomluftningsapparater.

                  Användningssätt:

                  På 10L vatten varje vecka 1st Oxylett. Oxyletterna får ej användas helt plötsligt, utan undan för undan. Exempel: På 100L vatten får 10st Oxyletter ej användas vid samma tid utan 3*3 i veckan. Vid fisktransport får den ovan nämnda mängden inte överskridas. Syreutvecklingen är beroende av PH-värdet. Ju surare vattnet är, desto mindre blir syreutvecklingen."

                  Kommentar

                  • nils42
                    Användare
                    • January 2003
                    • 931

                    #10
                    Skulle jag tillverka sådana tabletter, skulle jag inte heller skriva någon innehållsförteckning på vad de innehöll. Lyckligtvis är arcana förbjuden enligt apoteksförordningen, men det gäller ju gudbevars inte fiskar!

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #11
                      Vad menar nils?

                      Kommentar

                      • nils42
                        Användare
                        • January 2003
                        • 931

                        #12
                        Jag menar precis det jag skrev, nämligen att jag inte tror, att man med hjälp av piller kan öka syrgashalten i vattnet till den grad, att man kan saluföra något som syretabletter.

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          #13
                          JBL is your expert for aquaristics, pond & terraristics. Since 1960, JBL has maintained its reputation for high-quality products based on its own research.


                          Det nedanstående är taget från en sajt på nätet:

                          citatt's a commercial product (Brustmann, Germany)
                          readily available here in Switzerland in every pet shop. The producer
                          recommends the product to 'enhance the active oxygen concentration' in
                          the aquarium or for transporting fish.
                          The composition is not stated on the product but I was told that
                          it contains potassiumnitrate (KNO3), sodiumchlorate (NaClO3), and
                          sodiumteraborate (B4Na2O7). I don't know in what ratio, but I could
                          imagine very well, that the sodiumchlorate is the main component and
                          after dissolving will 'end up' as sodiumchloride and oxygen.
                          De som är kunniga i detta område får gärna veckla ut det invecklade för en vanlig man som jag...*s*

                          Kommentar

                          Arbetssätt...