tillökning

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ewa
    NCS Medlem
    • March 2013
    • 457

Tack Kawasa, de fick smulad flingmat och räkmix, föräldrarna tuggade och spottade ut så yngel klarar sig. Artemia ska börja kläckas snart, om det är en bra sort, köpte en burk från JBL i Polen, men deras artemia brukar vara så där. Bli det inget åker jag till lagret imorgon. Äggulor kan funka också om artemian inte kläcks.
    Tycker du att jag ska separera en del av yngeln och föda upp i egen burk? Synd om de bli uppätna. 20 liters kan jag bära hem utan bil från Hornbach, för att börja med. Ikväll.

Kommentar

• Mony
      Användare
      • December 2013
      • 187

Jag måste hålla med att det är en helt fantastisk fin bild du lyckas knäppa på alla ynglen. Ögonblicksbild med en story!

När jag fick mitt begagnade akvarium var det en hona som hade yngel. Förra ägaren lade henne i egen påse och när vi kom hem stoppade vi henne i sällskapsakvariet. Hon gick där ca en vecka men munnen såg ut att vara tom och inga yngel. (jag är totalt nybörjare, men såg inte ett skit, hehe) Så vi stoppade tillbaka henne i det stora karet. Nu, fyra veckor senare, upptäcker min son en halv cm liten parvel i sällskapsakvariet. Det är JÄTTE roligt.

Jag rekommenderar verkligen att spara några i ett eget kar, eller en hink. Lillen som vi kallar honom är hela familjens kelegris. Och han fick inte någon special babyfisk mat Vi är verkligen glada att han inte blivit uppäten.

(Sällskapsakvariet matas med vanliga tropica flingor)

Kommentar

• ewa
        NCS Medlem
        • March 2013
        • 457

Jag känner mig motiverad att köpa yngelakvariet idag, har en liten värmare över. Och en slang att suga upp de med
        Det är inte första gången jag har yngel, men de jag har väntat på, Cryptoheros nanoluteus , i andra karet vill jag verkligen ta hand om.
        Det får bli en blandning av båda sorterna i nya karet
        Men föräldrarna få behålla en del.

Kommentar

• ewa
          NCS Medlem
          • March 2013
          • 457

Ursprungligen postat av Mony
          Jag måste hålla med att det är en helt fantastisk fin bild du lyckas knäppa på alla ynglen. Ögonblicksbild med en story!

När jag fick mitt begagnade akvarium var det en hona som hade yngel. Förra ägaren lade henne i egen påse och när vi kom hem stoppade vi henne i sällskapsakvariet. Hon gick där ca en vecka men munnen såg ut att vara tom och inga yngel. (jag är totalt nybörjare, men såg inte ett skit, hehe) Så vi stoppade tillbaka henne i det stora karet. Nu, fyra veckor senare, upptäcker min son en halv cm liten parvel i sällskapsakvariet. Det är JÄTTE roligt.

Jag rekommenderar verkligen att spara några i ett eget kar, eller en hink. Lillen som vi kallar honom är hela familjens kelegris. Och han fick inte någon special babyfisk mat Vi är verkligen glada att han inte blivit uppäten.

(Sällskapsakvariet matas med vanliga tropica flingor)
          De som syns är kanske en fjärde del av alla yngel. Så det finns många.

Kommentar

• poujac
            Användare
            • May 2006
            • 170

Ursprungligen postat av ewa
            [ATTACH=CONFIG]51311[/ATTACH]
            :d
            >>Drive a real car drive a Jaguar<<

Kommentar

• ewa
              NCS Medlem
              • March 2013
              • 457

Inte så många kvar av Guianacara geayi , ca 10 stycken hamnade i räkburken på 45 liter, resten kvar hos föräldrarna, men färre och färre med varje dag. De har blivit så snabba att det är helt omöjligt att fånga fler utan att riva ner inredningen. De i räkburken växer snabbare (lättare att mata med artemia). Föräldrarparet börjar uppvakta varandra igen.
              Cryptoheros nanoluteus tar hand om sina små, mååååånga kvar. Jag tänker låta de ta hand om yngeln en månad till.
              Jätte kul
              Senast redigerad av ewa; 03 March 2014, 00:57.

Kommentar

• ewa
                NCS Medlem
                • March 2013
                • 457

Guianacara geayi yngel är tuffa små fiskar, de fyller 2 månader om en vecka. De börjar färga ut, äter artemia och växer bra. Säkert över 20 stycken kvar. Snart kan de ta vita mygglarver, det fattas ca 2 mm i munnen, larver sticker ut hehehe. Inget fel på deras jaktinstinkt.Tyvärr så har nanoluteus yngeln inte blivit så många, varken hos föräldrarna eller i yngelburken. Men det bli yngel snart igen, de vaktar en kruka i lekdräkt .

Kommentar

• ewa
                  NCS Medlem
                  • March 2013
                  • 457

Lek nr.2 - idag frisimmande. Samtidigt fyller deras stora syskon 3 månader. Vaktar revir som är än så länge litet. Hoppas det förbli så. Stolta föräldrar har lysande ögon och fina färger.

Kommentar

• Erik Österlund
                    Användare
                    • January 2005
                    • 3788

Ursprungligen postat av ewa
                    Lek nr.2 - idag frisimmande. Samtidigt fyller deras stora syskon 3 månader. Vaktar revir som är än så länge litet. Hoppas det förbli så. Stolta föräldrar har lysande ögon och fina färger.
                    Kul att läsa om vad som händer!

Kommentar

• ewa
                      NCS Medlem
                      • March 2013
                      • 457

Tack Erik!

Kommentar

• ewa
                        NCS Medlem
                        • March 2013
                        • 457

Andra gången föräldrar, Guianacara geayi , men så olika beteende. Igår har de inrett akvarium på sitt sätt. De boklöven som låg utspridda, halvtäckta av sanden har de samlat in o byggt en "gardin" mot rummet/mig. Sen rev de ner mossan från roten o flyttat till sitt bo. Bakom gardinen De ska få mer mossa.
                        Andra fiskar jagas bort mycket energiskt. Av båda föräldrarna. Revir är större, lite små skador i en stjärtfena på en fisk. Yngel verkar vara lika många som från början, små självständiga barn som gör rätt långa utflykter och bryr sig inte om föräldrarnas försök att samla gruppen.
                        Jag skulle rekommendera att ha lekpar för sig själv och se hur länge tar de hand om yngel. Nästa gång.
                        Andra paret syns inte så mycket, kan vara lek där också under rothögen.
                        Senast redigerad av ewa; 26 May 2014, 12:09.

Kommentar

• ewa
                          NCS Medlem
                          • March 2013
                          • 457

Cryptoheros nanoluteus vallar sina yngel , femte veckan. Yngel som går med föräldrarna är mer avlånga i kroppen. Kan det bero på att akvariet är större o de får mer motion? Mer alger o mikroliv i burken. 5 veckor gamla äter allt, moina, artemia nauplier, flingor....

Kommentar

• Falken
                            Användare
                            • December 2013
                            • 16

Gillar tråden, intressant läsning.

Kommentar

• ewa
                              NCS Medlem
                              • March 2013
                              • 457

Tack Falken!
                              Jag tyckte att det kan vara intressant för de som vill få sina fiskar att leka.
                              Och att de leker redan vid 24 grader, de flesta rekommenderar högre temperatur. 24 grader skulle vara det absoluta minimum för Guianacara geayi har jag läst.
                              Jag vill påstå att lugn miljö och levande mygglarver och annat kryp funkar bra. De jag känner som har andra fiskar som stör får ingen lek.

Kommentar

• ewa
                                NCS Medlem
                                • March 2013
                                • 457

G.G. har flyttat boklöven och byggt en gardin av de, i föregår var alla akvariets löv på den sidan, nu är hälften flyttat till andra sidan. Tidigare låg löven utspridda och delvis täckta av sand. Barnen simmar runt i hela akvariet, föräldrarna tillåter andra fiskar att visa sig, de jagas inte längre, men är inte välkomna om de kommer för nära
                                .Klicka på bilden för större version

Namn: RIMG0059.jpg
Visningar: 1
Storlek: 336,4 KB
ID: 690894

Klicka på bilden för större version

Namn: RIMG0071.jpg
Visningar: 1
Storlek: 192,2 KB
ID: 690893

Kommentar

Arbetssätt...