en liten ojsan på fotosektionen.......

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Detta kanske har tagits upp i någon annan tråd...
    Är det enbart ciklidbilder som ska finnas i bildarkivet?
    Eller får man även skicka in bilder på icke-ciklider? Typ malar och bottenfiskar?

Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• Christian Alfredsson
      NCS Medlem

• April 2002
      • 4187

2007
      Christian Alfredsson
      http://www.zoopet.com
      http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10777

citatetta kanske har tagits upp i någon annan tråd...
        Är det enbart ciklidbilder som ska finnas i bildarkivet?
        Eller får man även skicka in bilder på icke-ciklider? Typ malar och bottenfiskar?
        Jag tycker det skulle vara roligt med andra arter också än bara ciklider, men å andra sidan är NCS...en ciklidförening.

Christian...aningen snabbare än så är du väl?...*s*

Kommentar

• Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

"Eller får man även skicka in bilder på icke-ciklider? Typ malar och bottenfiskar?"
          Som ni kanske har sett har jag redan lagt in en kategori som heter Tanganyika ej ciklider. Att lägga in andra fiskar än ciklider tycker jag är helt okej så länge det handlar om arter som man kan hålla tillsammans med ciklider.
          Kom gärna med förslag på lämpliga kategoriindelningar.

"Däremot tycker jag att det är lite osäkert vad det är man betygsätter egentligen. Är det fisken eller bilden : )"
          Jag tycker att kommentaren till bilderna ska kunna användas fritt inom ramarna för forumreglerna, d v s inga kränkande kommentarer.
          Själv tycker jag att fototekniska kommentarer ger mest men givetvis är det också tillåtet att kommentera motivet.

Att Christian lovar att fixa betygssystemet år 2007 ser jag som ett löfte från honom att han kommer att sitta kvar i styrelsen till dess...
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10777

citat:Att Christian lovar att fixa betygssystemet år 2007 ser jag som ett löfte från honom att han kommer att sitta kvar i styrelsen till dess...
            Då får jag ändra mitt tidigare inlägg och säga att han får vara hur sölig och seg som helst. Jag har tid att vänta läääängre än det, så Christian behöver inte stressa...

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Micke

"Eller får man även skicka in bilder på icke-ciklider? Typ malar och bottenfiskar?"
              Som ni kanske har sett har jag redan lagt in en kategori som heter Tanganyika ej ciklider. Att lägga in andra fiskar än ciklider tycker jag är helt okej så länge det handlar om arter som man kan hålla tillsammans med ciklider.
              Kom gärna med förslag på lämpliga kategoriindelningar.
              Jättekul att höra.

Några exempel på kategorier:
              Synodontis
              L-malar
              Ancistrus
              Ovanliga arter

Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

citat:Att lägga in andra fiskar än ciklider tycker jag är helt okej så länge det handlar om arter som man kan hålla tillsammans med ciklider.
                Och vilken art passar inte ihop med NÅGON ciklid????????????
                Tycker att det är bättre att koncentrera sig på att bygga upp ett suveränt kartotek med ciklidbilder här på ciklid.se
                Det finns ju åtskilliga tusen olika arter med ciklider att välja mellan.
                Oavsett vad som skall med så tycker jag att man tills vidare väntar med att lägga upp andra fiskar än ciklider och akvarier tills det finns olika huvudavdelningar, annars blir det alldeles för rörigt och svårt att hitta. T.ex. borde det redan nu vara indelat i åtminstone Malawi-Tangayika-Sydamerika-Centralamerika etc.etc.
                Ciklidhälsningar
                Kjell

Kommentar

• Ante
                  Användare
                  • November 2002
                  • 571

håller med Kjell, detta är en Ciklidsida.

Kommentar

• Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

"Och vilken art passar inte ihop med NÅGON ciklid????????????"
                    Okej jag uttryckte mig klumpigt, jag menar arter som normalt hålls tillsammans med ciklider. Med lite "sunt förnuft" (ett farligt uttryck att använda i forum) borde det gå att genomföra.

"Tycker att det är bättre att koncentrera sig på att bygga upp ett suveränt kartotek med ciklidbilder här på ciklid.se"
                    Ja det är kanske bäst så att de med problem med att koncentrera sig på mer än en sak i taget också hänger med i svängarna...

"Oavsett vad som skall med så tycker jag att man tills vidare väntar med att lägga upp andra fiskar än ciklider och akvarier tills det finns olika huvudavdelningar, annars blir det alldeles för rörigt och svårt att hitta."
                    Jag har tagit bort de bilder jag lagt in som inte var artbilder av ciklider.

"T.ex. borde det redan nu vara indelat i åtminstone Malawi-Tangayika-Sydamerika-Centralamerika etc.etc."
                    Jag anser att det är bättre att lägga in möjlighet att söka på olika begrepp som t ex ;
                    Fiskarnas ursprung (exempelvis världsdel)
                    Vem som tagit fotot
                    Mest kommenterade bilder
                    Högst betygsatta bilder
                    Ord i bildens beskrivning
                    Artnamn
                    osv osv.
                    Man ska då givetvis kunna kombinera dessa sökbegrepp. Det hade gett mycket större möjligheter än en stel indelning efter världsdelar. Jag har framfört dessa synpunkter till Christian tidigare och fått svaret att han skulle titta på det när röstning och kommentarer fungerar.
                    Att dela upp i kategorier och underkategorier skapar bara en massa onödigt klickande för att hitta rätt.
                    Ett bra exempel på ett liknade bildgalleri finns på www.fotosidan.se, där måste man vara medlem för att använda sökfunktionerna men att titta på bilderna är öppet för alla.

"detta är en Ciklidsida."
                    Ciklidbladet är en ciklidtidning ändå finns där ibland mycket bra och intressanta artiklar om andra fiskar som man kan hålla tillsammans med ciklider.

Kommentar

• Rickard
                      Användare
                      • April 2002
                      • 727

Vi kan väl avvakta lite tills det kommer in fler bilder. Jag tycker det ät roligare att kunna ha en översikt på alla bilder på en sida (om det inte blir för tungt).
                      M.v.h.
                      Rickard

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10777

Jag skulle vilja ha indelning efter modellen Malawi-Tanganyika-Sydamerika-Centralamerika-Medlemmars Akvarium-Medlemmars Videosekvenser.

Sedan ser jag inga problem alls med att ha t ex "ciklid-kompatibla" arter inom en speciell kategori. Det kan vara en intressant upplysning och information till de som önskar blanda sina akvarier med speciella L-malar. Informationen kan vara ovärderlig i form av medlemmars erfarenheter med att blanda malar med ciklider.

Hur man än vill hålla ciklid.se rent ifrån andra arter så är det väl ganska vanligt att de flesta har malar i akvariet för dess algätande egenskaper. Vissa arter har ju nästan gjorts om till självklara medlemmar i Malawi och Tanganyika akvarium.

Att det förekommer malar på medlemmarnas bilder och akvarium har jag absolut inga problem med. Däremot så skall ciklid.se hålla sig klart inom ciklidgruppen på övriga platser inom föreningens verksamhetsområden.

Varför inte lägga in en länk till Zoopet.com på de arter som är "kompatibla"?? Då slipper man ha icke-ciklider liggandes på ciklid.se.

En annan sak...kan inte ciklidbladets gamla årsbilagor slås samman till en gemensam cd som kan köpas av både medlemmar och zoologiska affärer? Kan inte NCS söka sponsorer (inom akvariehandeln) till ett projekt där man kan ha bilder och artbeskrivningar samlade på cd som försäljning till både medlemmar och zoologiska affärer?

Nu vet jag inget om kostnader utan jag har enbart gjort en "Brainstorm a la Larsson"...*ler*

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4619

citatedan ser jag inga problem alls med att ha t ex "ciklid-kompatibla" arter inom en speciell kategori.
                          citat:arter som normalt hålls tillsammans med ciklider.
                          Det är bara det att detta innbär ju "nästan allt" - vad kan man inte hålla en "Palettciklid" eller någon mindre sydamerikan med. När man kollar i Tricellas och Mickes profiler så har ni malawi och vad det gäller Malawi och Tanganyika så hålls dessa oftast i "biotopakvarier" så här rör det sig om ganska få arter, men fiskar som skalarer och Thomasi kan med fördel blandas med massor av olika arter. Ofta är ciklider som dessa de enda cikliderna i sina akvarier och vem skall sätta sig till doms över om dom är ciklidkompatibla eller inte - nej antingen väljer man att ha med allt utan inskränkningar, eller så koncentrerar man sig på ciklider.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell

Kommentar

• Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

"Jag skulle vilja ha indelning efter modellen Malawi-Tanganyika-Sydamerika-Centralamerika-Medlemmars Akvarium-Medlemmars Videosekvenser."
                            "Jag tycker det ät roligare att kunna ha en översikt på alla bilder på en sida (om det inte blir för tungt)."

Som dessa två inlägg visar finns det massor av olika tankar och viljor. Förslaget i mitt förra inlägg är lösningen på det problemet, då kan kan man välja det alternativ som passar en bäst.

"Varför inte lägga in en länk till Zoopet.com på de arter som är "kompatibla"?? Då slipper man ha icke-ciklider liggandes på ciklid.se."
                            Men då blir det inte ett medlemsgalleri längre.

"En annan sak...kan inte ciklidbladets gamla årsbilagor slås samman till en gemensam cd som kan köpas av både medlemmar och zoologiska affärer? Kan inte NCS söka sponsorer (inom akvariehandeln) till ett projekt där man kan ha bilder och artbeskrivningar samlade på cd som försäljning till både medlemmar och zoologiska affärer?
                            Jag var inne på en liknade idé för ett drygt år sedan, se här; http://www.ciklid.org/forum/topic.asp?TOPIC_ID=18

"Det är bara det att detta innbär ju "nästan allt" - vad kan man inte hålla en "Palettciklid" eller någon mindre sydamerikan med. När man kollar i Tricellas och Mickes profiler så har ni malawi och vad det gäller Malawi och Tanganyika så hålls dessa oftast i "biotopakvarier" så här rör det sig om ganska få arter, men fiskar som skalarer och Thomasi kan med fördel blandas med massor av olika arter. Ofta är ciklider som dessa de enda cikliderna i sina akvarier och vem skall sätta sig till doms över om dom är ciklidkompatibla eller inte - nej antingen väljer man att ha med allt utan inskränkningar, eller så koncentrerar man sig på ciklider."
                            Jag ska lägga in alla ciklidarter som jag hållt i min profil så att inga missförstånd uppstår . Mitt ciklidintresse stäcker sig längre än till afrikanska biotopakvarier. Jag har genom året hunnit på att prova andra typer av ciklider också och vet mycket väl att de kan hållas med andra akvariefiskar.
                            För att slippa att tvista om gränsdragningar böjer jag mig för Kjell och Antes åsikt om att det ska vara ett rent ciklidgalleri.

Kommentar

• jarinen
                              Användare
                              • April 2003
                              • 1888

Angående " ciklidkompatibla fiskar ", personligen vill jag gärna att NCS ska vara en ren ciklidsida på alla områden.

Det finns en annan ypperlig sida för övriga fiskar, behöver inte nämna vilken va ?

Mvh Jari

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10777

Vad jag menade med "Ciklidkompatibla" var malar såsom Ancistrus eller L-malar. Jag tycker också att ciklid.se skall vara renodlat eller så renodlat som möjligt.

Kommentar

Arbetssätt...