Hur fångar man fisken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

    #16
    citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

    då har vi samma . tänkte jag skulle se vad din var inställd på. ser att du har out door. där jag jag auto tror jag . kanske skulle testa byta.
    Aha, det finns fler som har kommit över den här lilla smidiga kameran. Även om jag tycker att den är lite för bantad när det gäller inställningar så tycker jag ändå att den är helt okej, makroläget med en närgräns på 3cm kan man i alla fall inte klaga på.

    Hur som helst, inställningen "outdoor" är superviktig, akvariebilderna brukar bli helt blåa om man har den på "auto" eller "indoor". Jag brukar även korrigera färgbalansen och kontrasten en aning efteråt, en annan grej jag precis har kommit på är att dra upp skärpan på originalbilden och sedan minska upplösningen till hälften, detta gör att skärpan blir bättre utan att grynigheten blir irriterande.

    Här är några rykande färska bilder som är tagna med "outdoor", ISO400, macro, utan blixt samt med skärpe-förändringen jag dillade om...




    De två bilderna nedan är tagna med ISO200 men är då justerade en hel del i efterhand för att få dem mindre mörka.



    Mch Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

      #17
      Tipset:
      I nr 1-2003 av Ciklidbaldet var det en lång och mycket bra artikel om akvariefotografering.
      Ciklidhälsningar
      Kjell

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • August 2002
        • 3029

        #18
        fredrik

        jag har följande inställningar

        +2,0 på EV
        focus auto
        white bal auto ( kommer nu bli outdoor)
        spotmetar on .lättare att foto tycker jag då
        iso brukar jag ha på auto. vad rekar du?
        image size 1024*768
        p,quality fine
        mode normal
        flash level.- low för jag tar sällan med blixt när fotar fiskar
        p.effect off
        sharpness +1


        vad menar du med macro. vad är det? har inte ritigt koll på macro grejen


        så är min kamera inställd. ha gärna synpunkter på hur du tycker vore bättre, det som jag tycker är svårast är att få skärpan på bilderna. hur gör du ?

        /johan

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • August 2002
          • 3029

          #19
          denna tog jag igår . fast inte med out door utan auto. o jag använde autofocus. fisken stod stilla men ändå blir det focus på gruset runt om . kolla bilden o kom gärna med tips


          Kommentar

          • fredrikr
            Användare
            • October 2002
            • 985

            #20
            Alternativ a: Fisken är närmare än vad kameran kan fokusera på. Om närgränsen nu verkligen är 3cm borde det inte vara något problem.

            Alternativ b: Kameran har något slags "intelligent autofokus" som försöker fokusera på en massa olika punkter och sedan gissar vilken punkt som är den rätta. Stäng av den funktionen om det går, så fokuserar kameran på det som är i mitten.

            Alternativ c (den jag tror mest på): Mittdelen av fisken är faktiskt skarp. Kameran har fokuserat korrekt, men för att i möjligaste mån undvika skakningsoskärpa har den valt en stor bländare (liten avbländning), vilket alltså ger kort slutartid, men även mycket litet skärpedjup. Skärpedjupet sträcker sig alltid mycket längre bortom fokuseringspunkten än hitom densamma, så det är naturligt att det fina malhuvudet i förgrunden blir duktigt oskarpt.

            Med ett visst objektiv till min systemkamera har jag t ex med största bländaren, på minsta fokuseringsavståndet, 2mm skärpedjup. Det är en ganska viktig begränsning.

            Åtgärd: För att fotografera en mal kan du troligen använda ganska lång slutartid. Be kameran använda en mindre bländare, samt ställ den på ett stativ eller liknande. Använd självutlösare med kort tid för att inte behöva röra kameran medan den tar kortet.

            Du kan också gå längre ifrån motivet. På längre fokuseringsavstånd blir skärpedjupet större. Använd högsta upplösningen som kameran tillåter, och klipp sedan ut den intressanta delen av bilden.

            Om du vet att en del av malen kan bli oskarp pga alternativ c ovan, se till att ögonen är skarpa. Det är alltid de som är viktigast för att bilden ska uppfattas som skarp.

            /Fredrik
            Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
            http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • August 2002
              • 3029

              #21
              För att fotografera en mal kan du troligen använda ganska lång slutartid

              säger du micke . jag kan inte ändra min slutartid. där emot kan jag testa att ta bort auto focus. o se vad som händer.

              Kommentar

              • fredrikr
                Användare
                • October 2002
                • 985

                #22
                Hmmm... Heter inte Micke.

                Vad heter kameramodellen?

                /Fredrik
                Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                Kommentar

                • Johan
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3029

                  #23
                  ledsen fredrik hmm.. yrade lite i sommarvärmen. dsc-p50

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

                    #24
                    citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

                    denna tog jag igår . fast inte med out door utan auto. o jag använde autofocus. fisken stod stilla men ändå blir det focus på gruset runt om . kolla bilden o kom gärna med tips


                    Du har nog inte aktiverat macroläget. Tryck höger på "styrkorset" så att det kommer upp en liten blomma uppe till höger på displayen, sedan är det bara att fota vidare. Fokusera sedan på huvudet eller ögonen för att få den bästa effekten.

                    "
                    jag har följande inställningar

                    +2,0 på EV
                    focus auto
                    white bal auto ( kommer nu bli outdoor)
                    spotmetar on .lättare att foto tycker jag då
                    iso brukar jag ha på auto. vad rekar du?
                    image size 1024*768
                    p,quality fine
                    mode normal
                    flash level.- low för jag tar sällan med blixt när fotar fiskar
                    p.effect off
                    sharpness +1
                    "

                    Jag kör med samma inställningar förutom att jag kör med "outdoor", "1600*1200", "0 EV" samt "sharpness 0". När det gäller ISO-inställningen så kör jag antingen med 400 eller 200 beroende på hur ljust det är i akvariet.
                    I övrigt så ser bilden lite mörk ut, prova flytta fram lysrampen längre fram på akvariet för att få lite mer ljus där fisken står, räcker inte detta så kan du sätta i reflektorer i ljusrampen eller byta till kraftigare lysrör. När jag bytte till Power-Glo från Aqua-Glo så blev karet nästan dubbelt så ljust och det är efter denna förändring som jag har börjat kunna köra utan blixt på allvar. Ett litet tips bara.

                    Lycka till!

                    Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Johan
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3029

                      #25
                      det tackar jag för ska kolla o se om det blir bättre =)

                      /johan

                      Kommentar

                      Arbetssätt...