Coolt med ynglen, men jag har tyvärr inget svar på det.
Hästnostråden 2014
Kollaps
X
-
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet -
Ännu en fråga om våra kära hästnosar samt lite bilder.
Har som bekant en grupp med T. irsacae, Moba som har börjat ge lite yngel på senare tid och nu noterar något som förbryllar mig lite. Hittills har det blivit två olika kullar med ca 15-16 yngel per kull.
Det jag noterat är att varje kull består av både ljusa och mörka individer.
Bifogar med en bild som uppvisar skillnaden (bild till vänster från första kullen och bild till höger från andra kullen, därav storleksskillnad).
[ATTACH=CONFIG]51705[/ATTACH]
Många är mörka, vissa nästan kolsvarta, flertalet mörkt randiga som till vänster på bilden och några helt ljusa som höger bild visar.
Vad jag känner till så har färger inte något med kön att göra och det har inte med ålder och tillväxt att göra eftersom det fortfarande är samma i båda kullarna.
Någon som vet något om detta eller noterat samma sak?3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi MaswaKommentar
-
Skall se om jag kan få ett kort på de riktigt mörka också så att ni ser skillnaderna i hela gruppen.Joakim Draktoft
f.d Webmaster Ciklid.se
____________________________________________Kommentar
-
Ännu en fråga om våra kära hästnosar samt lite bilder.
Har som bekant en grupp med T. irsacae, Moba som har börjat ge lite yngel på senare tid och nu noterar något som förbryllar mig lite. Hittills har det blivit två olika kullar med ca 15-16 yngel per kull.
Det jag noterat är att varje kull består av både ljusa och mörka individer.
Bifogar med en bild som uppvisar skillnaden (bild till vänster från första kullen och bild till höger från andra kullen, därav storleksskillnad).
[ATTACH=CONFIG]51705[/ATTACH]
Många är mörka, vissa nästan kolsvarta, flertalet mörkt randiga som till vänster på bilden och några helt ljusa som höger bild visar.
Vad jag känner till så har färger inte något med kön att göra och det har inte med ålder och tillväxt att göra eftersom det fortfarande är samma i båda kullarna.
Någon som vet något om detta eller noterat samma sak?Kommentar
-
Mina " T irsacae" yngel var precis likadana en del mörka o en del ljusa, vet inte om det var samma fiskar eller om det var olika hela tiden, det var inget jag direkt tänkte på utan tog det som dom vuxna som har olika starka färger beroende på humör. MilleDieselråttanKommentar
-
Har ett "litet" problem. Fick tag i 5 kanonfina hästnosar men har inte en susning vilken sort. Vad tittar man efter för att artbestämma dom. Har inga större färger men svart sömm runt fenorna. Dessutom utdragna spetsiga fenor så tror inte det är Eretmodus. Ju mer jag tittar ju mer förvirrad blir jag. Men lutar åt Tanganicodus. Fast dom är stora. 10-12 cm så ändå inte :-(Senast redigerad av Bosse G; 24 March 2014, 18:15.Kommentar
-
-
Jag med Mille. Dom jäklarna slänger sig ner bakom stenarna när kameran kommer fram. Men det kommer.Kommentar
-
Inte hästnosar men troffar, ur samma kull är några ljusa och några mörka. Och när de blir lite större mörknar alla av dem.Kommentar
-
Skall bli intressant att se vid vilken storlek de växlar till normal färgning.Joakim Draktoft
f.d Webmaster Ciklid.se
-
Har ett "litet" problem. Fick tag i 5 kanonfina hästnosar men har inte en susning vilken sort. Vad tittar man efter för att artbestämma dom. Har inga större färger men svart sömm runt fenorna. Dessutom utdragna spetsiga fenor så tror inte det är Eretmodus. Ju mer jag tittar ju mer förvirrad blir jag. Men lutar åt Tanganicodus. Fast dom är stora. 10-12 cm så ändå inte :-(
Tyvärr saknar vi ju en bilder för en del varianter, men det är åtminstone något att utgå ifrån till dess att du lyckats ta bilder som vi kan jämföra med.Joakim Draktoft
f.d Webmaster Ciklid.se
-
-
När kan man tömma hästnoshanar?
Mina T irsacae har lekt och honan har lämnat över ynglena till hanen för två dagar sen. Jag vill gärna dra upp yngel på dessa och behöver därför tömma eller flytta hanen. Vad är bäst?
För tillfället får han stryk av den minsta hanen då denna försöker sno båda honorna nu när alfahanen är upptagen med ynglenaKommentar
-
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Ja, det är snabbare rackare det där då ljus är a och o för att lyckas få skarpa kort på dem.
Försöker tyda på bilderna om det finns något färgat band i ryggfenan eller ut på stjärtfenan, men blir osäker på bilderna. Finns ju ganska många varianter inom de tre släktena som faktisk har fisk som ter sig lika, men just dessa detaljer skiljer en del åt.Joakim Draktoft
f.d Webmaster Ciklid.se
Kommentar