Är detta Kieselalger?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kung Cidro
    Användare
    • February 2014
    • 27

Är detta Kieselalger?

Hej!
    Jag är nybörjare inom akvaristik och har ett 720liters sötvattensakvarium. Karet har varit igång cirka 1-2 månader och nu försöker jag få växterna att ta sig.

En av mina större växter har fått en väldigt mörk hinna på sina blad och jag undrar vad det kan vara, samt hur jag kan motverka det. Bifogar en bild.
    Nedan kommer lite info för att ni lättare skall få en uppfattning om min vattenkemi.

Substrat JBL Manado med ett lager JBL Aquabasis + under för näring.
    PH ligger runt 8
    Vid varje vb använder jag easylife flytande filtermedia för att få bort klor o andra föroreningar.
    Belysning, heltäckande armatur med 4 lysrör a 58W så totalt 243W. 2 av rören är Grolux och 2st är Phillips deluxe-985nånting 6500K.
    Senaste 2 veckorna har jag doserat med PMDD.

Trots detta verkar inte växterna vilja ta sig riktigt. Mina 6 krukor vallisnera som har varit i sen starten har inte vuxit något överhuvudtaget, snarare blivit mindre... Det enda som växer bra är flytväxterna.

Tackar för hjälp och svar Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00029.jpg
Visningar: 1
Storlek: 30,9 KB
ID: 699821
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Sitter det löst? Det ser ut som cyanobakterier (blågröna bakterier, blågrön alger) och är vanligt i nystartade akvarier. Oftast försvinner de av sig själva med tiden särskilt om PMDD eller annan kväverik näring används.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kung Cidro
      Användare
      • February 2014
      • 27

Ja, det lossnar litegran om man fingrar på det. Ok så då låter jag bara det vara eller bör jag ta bort det för att minska spridningen?
      tack

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

De är närmast hopplösa att bli av med utan det gäller att göra alla rätt så brukar de försvinna. Det är en typisk åkomma i nya akvarier.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Moving Waves
          Användare
          • May 2011
          • 45

Jag tycker det ser ut som kiselalger. De brukar minska när karet gått in sig ordentligt och det finns många som äter dem, malar, räkor och snäckor.

Kommentar

• Trafter
            Användare
            • October 2013
            • 345

Tycker också det ser ut som kiselalger. Mig veterligen (och jag har haft en del problem) så är cyano lite mer klargröna. När du säger att de lossnar så kan man oftast vifta lite vattenvirvlar på cyano så lossnar en klump. Kisel måste man i så fall peta lite mer. Du kan även ta upp lite alger och lukta på dem, om det luktar ganska kraftigt av jord eller unken jordkällare så är det säkert cyano.

Edit: Kan för övrigt ta ett litet tag för växter att skapa sig ett rotsystem, men sen så smäller det på! Med PMDD så behöver du inte vänta länge heller
            Senast redigerad av Trafter; 14 February 2014, 00:53.
            1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Hur mycket ljus har du? Du ska inte har mer än 12 timmar och 10 timmar är fullt tillräckligt. Cyanobakterier är ett helt fylum och den blågröna är en av tusentals arter. Men plocka fram ditt mikroskop och kolla! Det är extremt enkelt att känna igen båda. Cyanobakterier har pyttesmå celler och kiselalger de vackraste cellerna av allt liv. Gör en bildsökning på google på cyanobacteria samt diatoms. Om de "kryper" tillbaka efter att du petat bort dem är de säkert cyanobakterier även om inte all gör det. De klarmörkgröna gör det i alla fall.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kung Cidro
                Användare
                • February 2014
                • 27

intressant ska kolla! Jag har som sagt 4 lysrör a 58W och har tänt 11 timmar om dagen. Har även 2 meter blå ledtejp som lyser dygnet runt för jag har bara en timer, detta kanske är dumt? tänkte att eftersom den är på typ 10W gör det ingen skillnad men jag kan ha fel. Låter den vila ett par dagar.

mvh

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Jag har fått svaret från experter att det troligen inte är kiselalger då det är för tjockt men om du är extremt intresserad så posta lite alger till mig på

Ola Svensson
                  University of Gothenburg
                  Department of Biological and Environmental Sciences
                  Box 463
                  SE-405 30 Gothenburg

så vidarebefordrar jag det till http://www.medins-biologi.se/kiselalger

(Gratis förstås)
                  Senast redigerad av Ola Svensson; 15 February 2014, 01:00.
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mreque
                    Användare
                    • June 2011
                    • 348

Jag har mycket kiselalger i nystart i cirka 3 månader, Ancistrus älskar dem.

Dom är bruna och lägger sig överallt, och lossnar lätt vid beröring.

Kommentar

• Kung Cidro
                      Användare
                      • February 2014
                      • 27

Wow Ola tack för ditt intresse av mitt akvarium jag ska prova fingra bort det vid nästa vb!

Kommentar

Arbetssätt...