Syrebubblor på fisken

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mony
    Användare
    • December 2013
    • 187

Syrebubblor på fisken

Hoppas ni orkar med flera frågor. Känns som jag överöser med alla mina hehe.

Igår bytte jag vatten i mitt 375 liters kar. Jag bytte ca 40-45% av vattnet och fyllde på via en trädgårdsslang som är kopplad till vasken. Tog ljummet vatten runt 25 grader + nästan 2 dl vanligt grovsalt.

Igår var vattnet ganska vitt och fullt av små, små bubblor. Växterna fick ett bubbeltäcke och såg ut som de glänste i silver. Idag är de flesta bubblorna borta och vattnet klart.

Men en del av mina fiskar, speciellt de mörka, är täckta med små bubblor. Det ser ut som det är syrebubblorna på dem, men också som vita prickar som vita pricksjukan. Så nu är jag helnojig. Kan syrebubblorna fastna på fiskarna? De har bubblorna/prickarna på hela kroppen och på fenorna. Eller har jag fått någon sjukdom?
  • Bosse G
    NCS Medlem
    • November 2013
    • 236

Ursprungligen postat av Mony

Igår bytte jag vatten i mitt 375 liters kar. Jag bytte ca 40-45% av vattnet och fyllde på via en trädgårdsslang som är kopplad till vasken. Tog ljummet vatten runt 25 grader + nästan 2 dl vanligt grovsalt.

Igår var vattnet ganska vitt och fullt av små, små bubblor. Växterna fick ett bubbeltäcke och såg ut som de glänste i silver. Idag är de flesta bubblorna borta och vattnet klart.

Men en del av mina fiskar, speciellt de mörka, är täckta med små bubblor. Det ser ut som det är syrebubblorna på dem, men också som vita prickar som vita pricksjukan. Så nu är jag helnojig. Kan syrebubblorna fastna på fiskarna? De har bubblorna/prickarna på hela kroppen och på fenorna. Eller har jag fått någon sjukdom?
    Det är garanterat syrebubblor. Pricksjukan kommer inte så fort .Dom försvinner snart. Fast hur gör du när du fyller på? Slangen rakt ner ? Så mycket syre bubblor att det fastnar på fiskarna är nog ovanligt. Dom borde simma bort dom ganska fort.

Har du dålig cirkulation i karet?

Bosse G

Kommentar

• Charlotte
      Användare
      • April 2013
      • 228

Våra fiskar får alltid luftbubblor på kroppen vid vattenbyte. Fast det brukar vara skalarerna som får mest. De försvinner efter en stund. Tycker inte att du behöver oroa dig
      Charlotte & Anders

720 liter x 2 Malawi
      375 liter x 2 Malawi
      500 liter Malawi
      180 liter Malawi
      100 liter Guppy
      140 liter x 6 yngel
      64 liter x 4 yngel

Kommentar

• Trafter
        Användare
        • October 2013
        • 345

Ursprungligen postat av Mony

Jag kör samma metod när jag byter vatten och vissa närgångna fiskar får alltid en massa bubblor på sig. Dock så låter det som om bubblorna suttit kvar sen igår, förstår jag dig rätt? Det låter skumt att de ska sitta så pass länge. På mina fiskar har det lossnat efter max någon timma.Har du prövat skrämma fisken med någon håv eller liknande så att den måste röra sig snabbt, de kanske lossnar då?

Någon mer kunnig än jag kan säkert finna en vettig förklaring.
        1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

Kommentar

• Mony
          Användare
          • December 2013
          • 187

Jag har som sagt en trädgårdsslang som jag kopplar på kranen. Vattnet är ljummet och när jag justerar värmen så ser jag att vattnet blir väldigt vitt om det är varmvatten och mycket mindre vitt om det är kallvatten.

Slangen hänger över kanten, halvvägs ner i karet. Jag sätter fast "öglan" under glaskanten som sticker ut däruppe på karet (där täckglasen ligger). Fiskarna tyckte nog det var skönt med friskt vatten, för de flesta stod under slangstrålen och duschade.

Jag tror jag har mycket bra cirkulation i vattnet. I ena hörnan står ett ytterfilter, eheim professional 3, 600 och i andra hörnan ett mindre innerfilter - också eheim. Pumparna var igång under vattenbytet och på ytterfiltret blev det ju en del syre eftersom utblåsröret sprutade ner vattenstrålar när vattennivån var låg. Innerfiltret följde med vattennivån ner och var hela tiden helt under vatten.

Jag bytte vatten vid 18-tiden på kvällen och på morgonen, vid halv åtta, såg jag att fiskarna var prickiga.
          När jag kom hem så var prickarna borta, så det var nog som ni skrev - syrebubblor.

Kommentar

• Erik Österlund
            Användare
            • January 2005
            • 3788

Har du ytterfiltret i akvariumet?

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Ska man vara petig är det främst kväve i bubblorna. Orsaken till att du får dem är att kallt vatten innehåller mer gas och när det värms upp bildas små gasbubblor på ytor som växter och fiskar. En enkel lösning är förstås att ta varmvatten en annan är att ha ordentligt med luftning. Det vita från varmvattnet är alla gasbubblor. I system med kontinuerligt byte av vatten där vattnet värms upp kan detta ge "gas bubble disease" vilket i princip är dykarsjuka. Då är det extremt viktigt att lufta ordentligt, men i akvarier tror jag att det är helt ofarligt.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mony
                Användare
                • December 2013
                • 187

Ursprungligen postat av Erik Österlund
                Har du ytterfiltret i akvariumet?
                Haha, NÄÄÄ, så nybörjare är jag inte!

YtterfilterRÖREN är i ena änden av akvariet och filtret står i skåpet under,UTANFÖR
                I andra hörnet hänger ett gammalt innerfilter som vi hade till 165 liters akvariet. Mest för att detta har ett fungerade filter, men det hjälper väl till att få lite snurr på vattnet kan jag tänka mig.

Kommentar

• Repen1
                  Användare
                  • January 2013
                  • 877

Tillför kanske inte så mycket till denna tråden, men jag kan ha mitt ytterfilter i akvariet, fast då blir det ju inget ytterfilter längre.Mille
                  Dieselråttan

Kommentar

• Mreque
                    Användare
                    • June 2011
                    • 348

Ursprungligen postat av Repen1
                    Tillför kanske inte så mycket till denna tråden, men jag kan ha mitt ytterfilter i akvariet, fast då blir det ju inget ytterfilter längre.Mille
                    Haha! Ett gammalt 2215/2217? Dom är fina som gigantiska innerfilter!

Kommentar

• Repen1
                      Användare
                      • January 2013
                      • 877

Nä jag kör med Eheims 2260or dom är ju gjorda som dammfilter o kan has både utanför o i vattnet.Fast man får ju inte ha så litet kar då, det är ju en rätt rejäl pjäs.
                      Dieselråttan

Kommentar

Arbetssätt...