CB 1401 till tryck!
Kollaps
X
-
-
Har som ny medlem inte fått nåt nummer. Kommer, eller ska jag oroa mig...?Legitimerad Nortonist.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."Kommentar
-
-
Idag kom den tii Helsingfors 😄.
Sent from my Nokia 920 using Board Expressmvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Du menar tydligen allvar!?!!! Slutet av april!!
Trodde först att du skämtade (Är själv redaktör för hyfsat stor ideell förenings tidning. Kan väl lite diplomatiskt säga att vi har andra rutiner som jag plötsligt känner mig mäkta stolt över.)
För att läsa pdf ska man veta medlemsnummer, var ser jag det?Legitimerad Nortonist.
-
Du menar tydligen allvar!?!!! Slutet av april!!
Trodde först att du skämtade (Är själv redaktör för hyfsat stor ideell förenings tidning. Kan väl lite diplomatiskt säga att vi har andra rutiner som jag plötsligt känner mig mäkta stolt över.)
För att läsa pdf ska man veta medlemsnummer, var ser jag det?mvh
Mikael W
-
Jag har också den erfarenheten at som ny medlem vill man ha respons direkt samt sin tidning snarast.
Camenius, hur många tidningar per år har ni för er tidning? Kanske det kan ha spelat in?
NCS har ju också detta med årliga medlemskap vilket gör att gamla tidningar ska skickas ut och innan detta tryckeri fanns var et väldigt mycket manuellt hanterande och skulle det skickas med posttidning krävdes minst fem tidningar för att komma ned i rimliga kostnader för ett utskick. En tidning kostade 84 kronor eller nåt sånt att skicka. Med 5 var vi nere på cirkus 35 kronor per tidning, samma kostnad som för massor av tidningar. Jag brukade i allmänhet ändå göra lite extra utskick däremellan, men det det var ändå en hel del personer som fick vänta länge då de var ensamma eller för få för att få sin tidning.
Nu har NCS nyt tryckeri och i det finns ett avtal, kan dock tänka mig att detta med att skicka ut gamla nummer har betydelse för hur detta går att göra, men jag har inte sett avtalet som skrevs.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Hmm, inte fått någon tidning... Visade sig vid kontroll att jag missat betala in medlemsavgiften. Skäms...Kommentar
-
Ber om ursäkt för formuleringen om den tolkas som att jag är sur. Jag blev bara mycket förvånad. (...och besviken).
Har hela mitt liv jobbat ideellt och vet att varje åtgärd i en sådan förening/sådant förbund, ska hanteras av någon under dennes fritid. Oftast utan ersättning. Inget görs av sig självt. Så är det.
Men oavsett hur många nya medlemmar en förening har, ska jobbet göras. Vad hindrar då att det görs (alltså att tidningen och kanske någon föreningsinfo) skickas direkt till en nybetalande medlem? Jobbat innebär ju inte mer slit för att det görs direkt? Kanske finns förutsättningar/förklaringar jag inte känner till? Kanske har exempelvis NCS väldigt stort medlemsinflöde per månad, vilket gör att ett "förstautskick" till nya medlemmar görs vid enstaka tillfällen för att nå stordriftsfördelar genom att många träffas och gör jobbet tillsammans, vad vet jag?
I den förening där jag är mest aktiv idag, skickar vår sekreterare eller jag som redaktör en nybetalande medlem, ett ex av tidningen samt lite föreningsinfo. Enkel rutin som dock bygger på att vi inte har månatligt jättestort inflöde av nya medlemmar.
Jag ser det som mycket viktigt att nya (och ofta entusiastiska) medlemmar får snabb reaktion från föreningen. Detta är principiellt exakt samma resonemang vi hade på det månadsmagasin där jag var chefredaktör en gång i tiden. Vi hade betydligt större ekonomiska resurser än en ideell förening, men principen var densamma. Ny prenumerant/medlem+snabb reaktion=positivt intryck för den nybetalande.
Sorry för en lite väl lång utläggning. Vill bara stressa att jag inte är sur på någon, utan bara förväntansfull och trånande efter bladet. Att tjuvläsa på biblioteket som jag försökte i går, går nämligen inte längre.
Ser fram emot att få tidningen när den än anländer.Legitimerad Nortonist.
-
Gjorde idag en ganska noggrann jämförelse mellan detta nummer och det föregående. Det är väldigt svårt att hitta skillnader i kvaliteten, faktiskt (OK, jag är glad amatör när det gäller tryck). Skulle säga att på det stora hela tyckte jag den nya var snäppet bättre.mvh
Mikael W
-
Ber om ursäkt för formuleringen om den tolkas som att jag är sur. Jag blev bara mycket förvånad. (...och besviken).
Har hela mitt liv jobbat ideellt och vet att varje åtgärd i en sådan förening/sådant förbund, ska hanteras av någon under dennes fritid. Oftast utan ersättning. Inget görs av sig självt. Så är det.
Men oavsett hur många nya medlemmar en förening har, ska jobbet göras. Vad hindrar då att det görs (alltså att tidningen och kanske någon föreningsinfo) skickas direkt till en nybetalande medlem? Jobbat innebär ju inte mer slit för att det görs direkt? Kanske finns förutsättningar/förklaringar jag inte känner till? Kanske har exempelvis NCS väldigt stort medlemsinflöde per månad, vilket gör att ett "förstautskick" till nya medlemmar görs vid enstaka tillfällen för att nå stordriftsfördelar genom att många träffas och gör jobbet tillsammans, vad vet jag?
I den förening där jag är mest aktiv idag, skickar vår sekreterare eller jag som redaktör en nybetalande medlem, ett ex av tidningen samt lite föreningsinfo. Enkel rutin som dock bygger på att vi inte har månatligt jättestort inflöde av nya medlemmar.
Jag ser det som mycket viktigt att nya (och ofta entusiastiska) medlemmar får snabb reaktion från föreningen. Detta är principiellt exakt samma resonemang vi hade på det månadsmagasin där jag var chefredaktör en gång i tiden. Vi hade betydligt större ekonomiska resurser än en ideell förening, men principen var densamma. Ny prenumerant/medlem+snabb reaktion=positivt intryck för den nybetalande.
Sorry för en lite väl lång utläggning. Vill bara stressa att jag inte är sur på någon, utan bara förväntansfull och trånande efter bladet. Att tjuvläsa på biblioteket som jag försökte i går, går nämligen inte längre.
Ser fram emot att få tidningen när den än anländer.
Jag är ledsen om du är besviken över hur det här har sköts. Som det har antytts innan i tråden, så går alltså medlemstidningen direkt från tryckeriet till medlemmen. Detta är ett helt nytt förfarande, eftersom vi precis har bytt tryckeri. Vi får flera nya medlemmar varje vecka och det är helt enkelt inte rimligt varken för vårt arbete, eller tryckeriets att skicka nummer för nummer. Som David skrev ovan blir det även betydligt dyrare att göra så, vilket gör att vi vill kunna skicka en lite längre lista till tryckeriet som sedan skickar ut numren till nyblivna medlemmar. Detta görs efter styrelsebeslut en gång mellan varje nytt nummer. Jag har full förståelse över att du vill ha ditt ciklidblad, som Wilhelm har skrivit kan du dock läsa dem här på sidan som medlem över PDF så länge (ditt forumkonto är nu uppdaterat till medlemsstatus). Om du har några fler funderingar är du välkommen att höra av dig till mig över PM eller mail så lovar jag ett snabbt svar.
MVH Joakim Asterhed, ordförande NCSSenast redigerad av Banderad; 09 March 2014, 23:04.Kommentar
-
Jag tyckte att mittenbilderna kändes väldigt skarpa, men jag har inte gjort den noggranna jämförelse som du har gjort med tidigare nummer ännu.
Vad tyckte ni för övrigt om innehållet? Det kommer lite i skuggan av trycket ett sådant här nummer...
/JockeKommentar
-
Jag är ledsen om du är besviken över hur det här har sköts. Som det har antytts innan i tråden, så går alltså medlemstidningen direkt från tryckeriet till medlemmen. Detta är ett helt nytt förfarande, eftersom vi precis har bytt tryckeri. Vi får flera nya medlemmar varje vecka och det är helt enkelt inte rimligt varken för vårt arbete, eller tryckeriets att skicka nummer för nummer. Som David skrev ovan blir det även betydligt dyrare att göra så, vilket gör att vi vill kunna skicka en lite längre lista till tryckeriet som sedan skickar ut numren till nyblivna medlemmar. Detta görs efter styrelsebeslut en gång mellan varje nytt nummer. Jag har full förståelse över att du vill ha ditt ciklidblad, som Wilhelm har skrivit kan du dock läsa dem här på sidan som medlem över PDF så länge (ditt forumkonto är nu uppdaterat till medlemsstatus). Om du har några fler funderingar är du välkommen att höra av dig till mig över PM eller mail så lovar jag ett snabbt svar.
MVH Joakim Asterhed, ordförande NCS
Det är helt lugnt Joakim! Som jag skrev har jag stor respekt för ideellt arbete och för de olika förutsättningar varje förening har.
Se min besvikelse istället som något positivt. Om inte tidningen är eftertraktad och troligen både inspirerande/välgjord, skulle jag inte sitta och tråna så mycket efter den som jag gör.Legitimerad Nortonist.
-
Det är helt lugnt Joakim! Som jag skrev har jag stor respekt för ideellt arbete och för de olika förutsättningar varje förening har.
Se min besvikelse istället som något positivt. Om inte tidningen är eftertraktad och troligen både inspirerande/välgjord, skulle jag inte sitta och tråna så mycket efter den som jag gör.mvh
Mikael W
Kommentar