Homosexuella fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mony
    Användare
    • December 2013
    • 187

    Homosexuella fiskar?

    Jag tror jag har en Pseudotropheus sp. "acei" -hanne och en Cyrtocara moorii -hanne. Men de snurrar runt i en cirkel och skakar fenorna som värsta uppvaktningen.

    Är det två unghannar som inte vet riktigt vem och vad, eller kan det vara en acei-hanne och en delfin-hona istället? Om, ja: ska de hålla på så med andra sorter än sin egen?
  • Mreque
    Användare
    • June 2011
    • 348

    #2
    Finns ett par ciklider som bildar par oavsett kön. Vet ej med malawi, men kan ju även vara lugnet innan stormen

    Kommentar

    • {_AquA_}
      Användare
      • February 2013
      • 1299

      #3
      Förekommer hos ungfödare så som guppy så det hade inte förvånat mig om det kunnat vara likadant hos malawi.
      // Nasser H

      Följ mina projekt:

      Tråd 1:
      https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
      Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

      Finns mer gott på följande sida!
      Min Zoon:
      http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

        #4
        Det handlar inte bara om ett lekbeteende, skakningar och spänna fenor är också ett sätt att visa vem som är starkast.

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • February 2006
          • 3479

          #5
          Det är ganska vanligt att substratlekande ciklider leker med en fisk av samma kön leker, dock vanligast att hona försöker leka med hona. Jag har dock ett Gaypar här hemma av Amphilophus rostratus där två hanar frenetiskt försöker få till det i perioder.

          /Jocke

          Kommentar

          • JockeB
            Användare
            • May 2004
            • 2964

            #6
            Ursprungligen postat av Banderad
            Det är ganska vanligt att substratlekande ciklider leker med en fisk av samma kön leker, dock vanligast att hona försöker leka med hona. Jag har dock ett Gaypar här hemma av Amphilophus rostratus där två hanar frenetiskt försöker få till det i perioder.

            /Jocke
            Och hur många honor har du av dom Jocke? Det vanligaste när detta händer är : Det finns bara ett kön karet, honorna är för små eller inte lekvilliga och det då finns 2 dominanta hanar som är lekmogna, leker 2 honor av varandra så beror det oftast på att det inte finns några hanar, eller att hanarna är för små. Så det har nog inte särskilt mycket med homosexualitet att göra, bara att driften att sprida sina gener är mycket stark
            Mvh Jocke
            Centralamerikanska Ciklider!

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • February 2006
              • 3479

              #7
              Jo, visst är det så Jocke. Jag menade väl framförallt beteendet i sig, inte att de var homosexuella. Jag har förhoppningsvis några honor, dock inte i samma kar ännu Till saken hör faktiskt att de lekte med varandra hemma hos Robin när det fanns honor (förmodligen i alla fall). Iof gissar jag på att de honorna kanske inte riktigt var könsmogna ännu vid tillfället.

              /Jocke

              Kommentar

              • JockeB
                Användare
                • May 2004
                • 2964

                #8
                Ursprungligen postat av Banderad
                Jo, visst är det så Jocke. Jag menade väl framförallt beteendet i sig, inte att de var homosexuella. Jag har förhoppningsvis några honor, dock inte i samma kar ännu Till saken hör faktiskt att de lekte med varandra hemma hos Robin när det fanns honor (förmodligen i alla fall). Iof gissar jag på att de honorna kanske inte riktigt var könsmogna ännu vid tillfället.

                /Jocke
                Hehehe precis, detta beteende händer ju väldigt sällan eller aldrig, om det finns både honor och hanar i könsmogen storlek av alla arter i ett kar
                Mvh Jocke
                Centralamerikanska Ciklider!

                Kommentar

                • Mony
                  Användare
                  • December 2013
                  • 187

                  #9
                  Könsmogna eller inte, har jag ingen aning om.
                  Men där är väl en 30 st av olika storlekar och sorter. Den största fisken är 15 cm + och minstingen är 4 cm. Jag har inte så många hannar, och de två hannar som "bögar sig" är färggranna och fina, så jag förmodar de är av hankön.

                  Men det är inte är lek utan deras sätt att visa musklerna? De gör iallafall på samma sätt som rödzebra hannen och honan gör. (de är lätta att se skillnad på) Snurrar runt, skakar fenor och gosar fram och tillbaka

                  Kommentar

                  Arbetssätt...