Att spotta eller inte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carpus
    Användare
    • September 2012
    • 142

    Att spotta eller inte

    Hej

    Jag har nu tugg på en C leptosoma och vill dra upp yngel. Ska jag starta ett spottkar och flytta henne dit eller kommer ynglena klara sig i stora karet? Det går bara leptosomor och hästnosar i det, lite vallisneria att gömma sig i
  • johho
    NCS Medlem

    • March 2007
    • 1825

    #2
    Några kommer säkert klara sig i det stora karet. Annars kan du ju tömma honan bara.
    Men är det hennes första tugg så skulle jag säga att låta henne sköta det själv och försöka få in en naturlig rytm för henne innan man börjar tömma och greja med henne.

    Kommentar

    • Anders i Askim
      NCS Medlem
      • February 2008
      • 1032

      #3
      Min erfarenhet är att inga yngel kommer klara sig.
      Även om inte alla blir uppätna har du svårare att mata de små korrekt i en stor balja.
      När tiden är mogen eller är det fisken som skall vara det, dvs hakan är svart runt 21-25 dagar efter lek så fånga försiktigt upp honan och lägg henne i en spann. Är ganska övertygad om att en oerfaren nervös hona spottar i spannen alt kanske redan i håven.
      Ner med ynglen i spott/yngelkaret med 100% vatten från lekkaret.
      Filtret kan du förbereda i förväg.
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

      Kommentar

      • Joakim Birgersson
        Användare
        • August 2013
        • 202

        #4
        Kan snart dela med mig med mina erfarenheter. Har sju Leptosomor som tuggat. Fångade tre och har haft dom i ett spottkar. De andra var för snabba!!! Två honor spottat i yngelkaret, totalt 17 yngel. Ganska stora faktiskt, ca 12 mm skulle jag tro. Tredje honan ruvar fortfarande. De spottande honorna får gå ytterligare några dagar för att äta upp sig lite, verkar lämna sina avkommor i fred. Har fyra honor till på tugg i sällskapskaret http://www.ciklid.org/forum/showthre...all-p%E5g%E5ng. Snart vet vi hur dom klarar sig...
        Bifogade filer
        Senast redigerad av Joakim Birgersson; 04 February 2014, 22:43.
        720 l. Malawi mbuna
        720 l. Tanganyika
        112 l. Yngel och karantän

        Kommentar

        • Pierre_N
          Användare
          • March 2004
          • 772

          #5
          Mina lämnar sina yngel helt i fred, hur hästnosarna skulle reagera vågar jag inte svara på. Här är ett filmklipp på mina med sina yngel, jag har inte fångat någon hona, de har bara S.petricola-yngel som sällskap just nu.

          Kommentar

          • Carpus
            Användare
            • September 2012
            • 142

            #6
            Hmmm förhoppningsvis kommer det fler lekar.
            Testar denna gången med att de får gå kvar, då jag nog inte hinner fixa spottkar imorgon.
            Honan börjar bli riktigt svart och idag kunde jag se yngelögon genom hennes haka

            Kommentar

            • svanvik
              Användare
              • September 2006
              • 90

              #7
              Hur stort kar har du och hur många Cyps respektive hästnosar?
              Jag har Cyps med Jullar och Hästnosar i ett 740. Rätt glest befolkat och mycket både sten och växter. Där har jag inte en chans att fånga honorna. Uppskattar att ca 70% klarar sig. Då matar jag dem med nykläckt artemia och annat smått. Det går utmärkt.

              Kommentar

              • Mikael W
                NCS Medlem
                • August 2002
                • 8616

                #8
                Om du väljer att använda ett spottakvarium tycker jag att du inte ska tömma honan utan låta henne spotta själv, och sedan gå några dagar kvar och äta upp sig lite.
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

                Kommentar

                • Carpus
                  Användare
                  • September 2012
                  • 142

                  #9
                  Såg just att en hona till börjat tugga, så jag får väll ta och starta ett yngel/spottkar snart.
                  Bara hoppas att hästnosarna kan få till en lek framöver

                  Kommentar

                  • Joakim Birgersson
                    Användare
                    • August 2013
                    • 202

                    #10
                    Nu har alla sju honor spottat och det blev kanska tydlig resultat.

                    Biotop karet - 4 honor spottat - inga yngel synliga nu. ( men feta jullar och hästnosar... )
                    Spott karet - 3 honor spottat - 25 yngel i livet efter ett par veckor.

                    så ganska tydligt vad man ska göra om man vill dra upp lite ungfisk.

                    hur har det gått för dig Carpus?
                    720 l. Malawi mbuna
                    720 l. Tanganyika
                    112 l. Yngel och karantän

                    Kommentar

                    • Carpus
                      Användare
                      • September 2012
                      • 142

                      #11
                      Första honan spottade ut 5 yngel(liten hona) i spottkaret. Övriga fyra går och tuggar i stora karet. Åker bort några dagar nu, så spottar de i stora karet får jag se om de klarar sig. Efter semestern är planen att ta hand om de tuggande och försöka dra upp ett gäng yngel

                      Kommentar

                      • Carpus
                        Användare
                        • September 2012
                        • 142

                        #12
                        Släppte i ynglena i stora karet, resultatet blev som väntat att de middag.
                        Satsar alltså på att dra upp dem i separat kar i fortsättningen :-)

                        Kommentar

                        Arbetssätt...