När byta vatten i nystartat akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mony
    Användare
    • December 2013
    • 187

    När byta vatten i nystartat akvarium?

    Startade upp mitt begagnade Malawi 375 liters akvarium tisdag den 28 januari.
    Ny sand, nytt vatten, gamla stenar och nya växter.
    Vattenberedningsmedel och bio bacter enligt bruksanvisning.
    6 msk salt.
    Fiskantal: 25-30. Storlek 3-11 cm.
    En 25 cm gibby mal.
    Innerfilter Fluval 4 plus - har varit igång sedan förra ägaren (stod still i ca 40 minuter) Ej rengjort.

    Fiskarna fick lite mat i onsdags och idag.

    När ska jag byta vattnet?
    Hur mycket ska jag byta?
    Ska jag hälla i mer vattenberedning/bio bacter/salt?
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • September 2006
    • 1805

    #2
    Håll koll på hur fiskarna mår de närmaste två veckorna. Ser du tendenser till stillastående eller trög rörlighet och snabbare andhämtning, kolla nitritvärdet.
    Om allt verkar okey skulle jag säga att du byter 1/3 om en månad kanske. Om det är Malawi du kör, så ha i 3 dl salt (1 dl/100 liter).
    Byter du sen 1/3 en gång i veckan så i med 1 dl salt vid varje sådant byte framöver.

    Kommentar

    • Mony
      Användare
      • December 2013
      • 187

      #3
      Om en månad? Trodde jag skulle byta oftare nu i början, hehe.

      Frågan om saltet då: Mår inte växterna (aniubas) dåligt av för mycket salt?

      Jag har en extra cirkulationspump i andra hörnet från där filtret står så det strömmar på bra i en cirkel i akvariet. Fiskarna är skithungriga

      Kommentar

      • ewa
        NCS Medlem
        • March 2013
        • 457

        #4
        Mata de men se till att allt är uppätet på några minuter. Och inte oftare än en gång om dan.

        Kommentar

        • Pabbe
          NCS Medlem
          • September 2006
          • 1805

          #5
          Jo, om du märker att fiskarna börjar få symptom och du mäter och ser att nitriten rusar, då byter du genast. men eftersom du kört med förberedande medel och hade ett inkört filter så är det nog lugnt. Å andra sidan skadar det väl inte att byta lite ändå om ett par veckor.
          Jag har haft anubias och använt ca 1 dl salt per/100 och tycker inte det skadat. Hur ligger ditt ph därnere i Lund?

          Kommentar

          • Pabbe
            NCS Medlem
            • September 2006
            • 1805

            #6
            Tror att du med tiden måste satsa på ett större filter. Fluvalen du har är för underdimensionerat. Du har ju realativt mycket fisk.

            Kommentar

            • Trafter
              Användare
              • October 2013
              • 345

              #7
              PHt i lund är rätt högt, 8.2-8.3. Jag hade tagit det lugnt med matningen och gradvis ökat. "De ser hungriga ut" är ett av skälen till att många övermatar sina fiskar.

              Lycka till
              1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

              Kommentar

              • Mony
                Användare
                • December 2013
                • 187

                #8
                Jag har inte mätt PH eftersom jag precis fyllt på vattnet.

                Eheim professional 3, 600 är beställt och kommer förmodligen i nästa vecka. Tänkte köra med båda två.

                Det är nästintill omöjligt att gå förbi eller röra sig nära akvariet. Fiskarna följer en och de skriker "får vi ingen maaaaat?" och tittar med stora ciklidögon på en. Jag har plockat ut 16 st och kört iväg dem till zoobutiken i Lomma. Bättre det än att alla dör hehe.

                Jag såg en fisk som strök sig mot botten ett par gånger? Är det något symtom på något eller gör de så här? Tror det var en blå delfin eller kanske en copadishromis brorgleui ungfisk. (Tycker de ser så lika ut innan pucklen vuxit ut på delfinen.)

                Kan ni inte döpa alla cikliderna till namn som man kan uttala och stava till? Röd zebra tex? Kåppadiss kanske?

                Kommentar

                • Pabbe
                  NCS Medlem
                  • September 2006
                  • 1805

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mony
                  Jag har inte mätt PH eftersom jag precis fyllt på vattnet.

                  Eheim professional 3, 600 är beställt och kommer förmodligen i nästa vecka. Tänkte köra med båda två.

                  Det är nästintill omöjligt att gå förbi eller röra sig nära akvariet. Fiskarna följer en och de skriker "får vi ingen maaaaat?" och tittar med stora ciklidögon på en. Jag har plockat ut 16 st och kört iväg dem till zoobutiken i Lomma. Bättre det än att alla dör hehe.

                  Jag såg en fisk som strök sig mot botten ett par gånger? Är det något symtom på något eller gör de så här? Tror det var en blå delfin eller kanske en copadishromis brorgleui ungfisk. (Tycker de ser så lika ut innan pucklen vuxit ut på delfinen.)

                  Kan ni inte döpa alla cikliderna till namn som man kan uttala och stava till? Röd zebra tex? Kåppadiss kanske?
                  Men dåså, då har du koll på filterbiten. Det är nog bara att de kliar sig. Det gör ju även fiskar då och då. Om de gör det alldeles för ofta kan det vara någon parasit. Då kan lite mer salt vara bra i förebyggande syfte. PH-värdet ligger säkert bra. Är inte så kinkigt om det är odlade fiskar. Ska väl helst inte krypa under 7 om det är Malawi. Men sen är ett högre ph bra då det underlättar nitrifikationsbakteriernas tillväxt, om jag är rätt informerad.
                  Namn och namnbyten när arter hänförs till andra släkten osv får vi leva med så visst vore det bra med försvenskade namn på alla så vi vet vilka vi pratar om. Du får skapa en egen lista, skicka till patentverket eller nåt

                  Kommentar

                  Arbetssätt...