Ny här. Starta Sydamerika-burkar.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

Ursäkta bildkvaliteten men jag har ingen ens halvtaskig kamera utan använder det jag har.
    Här är i alla fall min lille Hongsloi på äventyr bland de elaka serpatetrorna (bara en på bilden,de andra ställer till med fuffens annorstädes) som beter sig som små Pirayor och stjäl mygglarver ur hans mun.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Gäst; 14 February 2014, 01:51.

Kommentar

• Gäst

I dag märkte jag att Bolivianskan höll sig för sig själv efter att ha uppträtt rätt aggressivt i går men varit ganska kärvänlig mot hannen.
      Vid närmare titt upptäckte jag en samlig romkorn på ett blad i en grop under henne.

Vet inte riktigt hur jag skall göra,har ju ingen annanstans att göra av vare sig henne eller rommen och det har samlats ett moln av tetror ovanför henne.
      Hannen håller sig i andra ändan av akvariet tillsammans med Herr och Fru Hongsloi och verkar inte speciellt intresserad av att vara med och bevaka avkomman.

Kommentar

• Gäst

Efter lite googlande känner jag mig lite lugnare angående mannens beteende,han skall tydligen inte rycka in förrän det blivit larvstadium.

Kommentar

• {_AquA_}
          Användare
          • February 2013
          • 1300

Det gick snabbt med bolivianerna. Oftast möglar rommen pga hög pH. Men alltid kul med lek! Dela av akvariet eller nått kanske ?
          // Nasser H

Följ mina projekt:

Tråd 1:
          https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
          Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

Finns mer gott på följande sida!
          Min Zoon:
          http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

Kommentar

• Gäst

Jo,vad jag kan se möglar den och idioterna tar inte bort de mögliga kornen,vilket mina intelligenta fiskar (scalare t.ex.) gjort tidigare.
            Hannen har i alla fall insett att han bör vara med och vaktar snällt dessa mögliga korn.

Sött.

Kommentar

• {_AquA_}
              Användare
              • February 2013
              • 1300

Ursprungligen postat av Pontus du Rietz
              Jo,vad jag kan se möglar den och idioterna tar inte bort de mögliga kornen,vilket mina intelligenta fiskar (scalare t.ex.) gjort tidigare.
              Hannen har i alla fall insett att han bör vara med och vaktar snällt dessa mögliga korn.

Sött.
              Det är nackdelen med odlad fisk tyvärr. Många odlas artificiellt för att ge någon sort utav inkomst. Trist att det ska vara så då fiskens naturliga beteende går förlorad. Ett annat problem är också pH i våra dricksvatten. I Malmö ligger den på runt 8. Jag har fått ner mitt till 6,9 och 6,2 som lägst och de flesta sydamerikaner går i pH så lågt som 3-4.
              // Nasser H

Följ mina projekt:

Tråd 1:
              https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
              Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

Finns mer gott på följande sida!
              Min Zoon:
              http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

Kommentar

• Gäst

Mitt vatten var helt OK enligt Akvarielagret (bor i Sthlm) och sedan har jag troligen fått ned det en del genom att ha torv och en stor mängd rötter + boklöv, varav alltså äggen ligger på ett (så det borde vara lägre PH just där ,i allla fall).

Kommentar

• Kawasa
                  Användare
                  • September 2012
                  • 840

Ursprungligen postat av Pontus du Rietz
                  Mitt vatten var helt OK enligt Akvarielagret (bor i Sthlm) och sedan har jag troligen fått ned det en del genom att ha torv och en stor mängd rötter + boklöv, varav alltså äggen ligger på ett (så det borde vara lägre PH just där ,i allla fall).
                  Mälarvatten är fina grejer
                  Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

Kommentar

• Gäst

Nu tvingades jag göra i ordning den andra burken,hasigt och lustigt (nåja...) eftersom jag var TVUNGEN att förbarma mig över någons Kakaduor.
                    Detta blir inte ett smack "biotopiskt" utan inredningen kommer att betå av allt möjligt,mest kolsten och kokosnötskal till att börja med.
                    + flytväxterna som växer som ogräs och behöver rensas ändå.

Sedan kommer jag,pö om pö, att flytta det som inte känns "biotopriktigt" från den andra burken.

Tänkte ha Coops blåvita kattsand till botten men gjorde misstaget i brådskan att inte tvätta den noga så jag fick ett mycket vackert färgat vatten!
                    Har bytt ut detta och fyllt på igen så nu blir det grus och kattsandstvätt.

Peppar,peppar ser det i alla fall ut som att min silikonering håller och att mitt akvarieflyttande i natt inte fick hit störningsjouren.

Kommentar

• Gäst

Det bidde inte några Cacayuoides i går. Vi missade varandra med ett par minuter och när han kom hem med firrarna lade han tillbaks dem i det akvarium de bott i tidigare. De verkade inte riktigt palla detta utan en hel del dog.Resten behöver nog återhämta sig innan eventuell ny resa.

Nåväl,detta ger mig mer tid att få burken i ordning innan det dyker upp bosättare.

Tänkte försöka få Crypocoryne och svärdsplantor från det andra akvariet att rota sig i kattsanden men skulle gärna skaffa lite andra snabbväxande växter,i det här fallet kan de komma från vilken världsdel som helst eftersom jag struntar i biotopriktigheten här.

Någon som har något de vill bli av med så är ni välkomna att höra av er!
                      Akvariet är bara 40 högt så inga som växer för mycket på höjden...men det finns en hel del botten att täcka.

Kommentar

Arbetssätt...