Projekt Strömlevande Ciklider

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • {_AquA_}
    Användare
    • February 2013
    • 1300

Ursprungligen postat av raklun
    Ah ok då är jag med.

Att sätta ihop fler rötter och fästa mot rutan låter som det skulle kunna bli riktigt snyggt faktiskt, så kan man låta den gå upp ovan ytan också med lite mossa och sånt på. Tack för tipset!
    Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

Här är tråden. Jävligt cool kan jag säga! Ska själv göra likadan när jag tömmer akvariet på vatten helt och hållet nästa gång och ersätter min nuvarande bakgrund...
    // Nasser H

Följ mina projekt:

Tråd 1:
    https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
    Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

Finns mer gott på följande sida!
    Min Zoon:
    http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

Kommentar

• {_AquA_}
      Användare
      • February 2013
      • 1300

Check this out
      // Nasser H

Följ mina projekt:

Tråd 1:

Min Zoon:

Kommentar

• Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

Riktigt häftigt!

Kommentar

• affealien
          Användare
          • January 2012
          • 1157

Det där skulle jag inte vilja ha hemma. Tänk dig försöka se på tv me det där i bakgrunden.
          Men det ser ju klart fränt ut.
          Mvh
          //Alf

Kommentar

• {_AquA_}
            Användare
            • February 2013
            • 1300

Ursprungligen postat av Erik Österlund
            Riktigt häftigt!
            Ganska unikt tycker jag! Aldrig sett något liknande tidigare!! Ganska sugen på att prova något liknande själv nu!

Ursprungligen postat av affealien
            Det där skulle jag inte vilja ha hemma. Tänk dig försöka se på tv me det där i bakgrunden.
            Men det ser ju klart fränt ut.
            Tror det passar mer till folk med odlingslokal eller liknande.
            // Nasser H

Följ mina projekt:

Tråd 1:

Min Zoon:

Kommentar

• {_AquA_}
              Användare
              • February 2013
              • 1300

Strömakvarium för Central Afrikanska ciklider

En annan del utav första länken med strömakvariet.
              Senast redigerad av {_AquA_}; 02 February 2014, 13:11.
              // Nasser H

Följ mina projekt:

Tråd 1:

Min Zoon:

Kommentar

• raklun
                Användare
                • August 2013
                • 44

Riktigt häftiga akvarium, speciellt det första. Skulle vara riktigt kul att försöka sig på något liknande med olika nivåer någon gång i framtiden.

Har inte hänt så mycket med bygget under helgen men har kapat till rören och lagt dem på plats. Har spenderat lite för mycket tid på att placera en rot på rätt sätt, men kändes som det enklaste sättet att lösa hur jag tvungen att lägga en sten i luften för att få det bra annars.
                Slänger in en bild på rotplaceringen också.
                Bifogade filer

Kommentar

• {_AquA_}
                  Användare
                  • February 2013
                  • 1300

Riktigt häftiga akvarium, speciellt det första. Skulle vara riktigt kul att försöka sig på något liknande med olika nivåer någon gång i framtiden.

Har inte hänt så mycket med bygget under helgen men har kapat till rören och lagt dem på plats. Har spenderat lite för mycket tid på att placera en rot på rätt sätt, men kändes som det enklaste sättet att lösa hur jag tvungen att lägga en sten i luften för att få det bra annars.
                  Slänger in en bild på rotplaceringen också.
                  Tegelröret måste du verkligen ta ut!!! Inget illa men ser jävligt fult ut :-/
                  Varför köper du inte stenar med annan färg och struktur? Det ser väldigt sterilt ut just nu..plcea stenarn runt och under roten sen köp mer rötter och bygg ut

Gör som mig skaffa en stor rot och ha från ena änden utav karet som går in mot mitten sedan kan du fylla på samma sida med stenar och annat.. en liten fri del är alltid bra för att slänga ner mat så malarna tittar fram och käkar..
                  Senast redigerad av {_AquA_}; 03 February 2014, 01:27.
                  // Nasser H

Följ mina projekt:

Tråd 1:

Min Zoon:

Kommentar

• raklun
                    Användare
                    • August 2013
                    • 44

Ursprungligen postat av {_AquA_}
                    Tegelröret måste du verkligen ta ut!!! Inget illa men ser jävligt fult ut :-/
                    Varför köper du inte stenar med annan färg och struktur? Det ser väldigt sterilt ut just nu..plcea stenarn runt och under roten sen köp mer rötter och bygg ut

Gör som mig skaffa en stor rot och ha från ena änden utav karet som går in mot mitten sedan kan du fylla på samma sida med stenar och annat.. en liten fri del är alltid bra för att slänga ner mat så malarna tittar fram och käkar..
                    Håller med om att det ser rätt förjävligt ut just nu, men kommer gömma röret under landdelen så det kommer inte synas utifrån när det är klart. Kommer att lägga lavakross på botten av akvariet under marken, men kommer lägga bottensubstrat ut mot rutan utblandat med lite annan sten. Så själva övertäckningen kommer inte komma förens mot slutet när jag gör det sista finliret. Men då kommer jag lägga till mer sten runtomkring den.
                    Stenarna ser bättre ut än vad de gör på bilden, inte riktigt lika grådassiga, men skulle gärna vilja att de runda stenarna var lite slätare i strukturen som sjösten. Stenarna jag har nu är väl egentligen det som blivit över av det jag plockat hem från ett gammalt grustag i Jämtland så har lite begränsat att välja mellan tyvärr. En del av det jag använt nu är sprängsten som jag så här i efterhand i är speciellt nöjd med, så funderar på att ge mig ut och leta upp lite sten på rullstensåsen här i Uppsala nu när det blev plusgrader i nån dag. Har inte direkt kollat efter sten i butik så tar gärna emot tips på var man kan köpa lite större sjösten annars också.

Kommer bli mer rötter och så sen, har däremot ingen riktig klar bild i huvudet på hur det ska bli. Har lite funderingar på att göra en ganska enkel temporär lösning för att sedan kanske lägga till det om jag bygger en bakgrund med Hygrolon (EpiWeb) på. Eller egentligen har jag bestämt mig för att bygga en bakgrund, men kommer nog ta ett litet tag att bygga den.
                    Att ha en rot som sticker ut från bakgrunden lite snett ner i akvariet skulle kunna bli rätt snyggt om man hittar rätt rot.

Kommentar

• {_AquA_}
                      Användare
                      • February 2013
                      • 1300

Håller med om att det ser rätt förjävligt ut just nu, men kommer gömma röret under landdelen så det kommer inte synas utifrån när det är klart. Kommer att lägga lavakross på botten av akvariet under marken, men kommer lägga bottensubstrat ut mot rutan utblandat med lite annan sten. Så själva övertäckningen kommer inte komma förens mot slutet när jag gör det sista finliret. Men då kommer jag lägga till mer sten runtomkring den.
                      Stenarna ser bättre ut än vad de gör på bilden, inte riktigt lika grådassiga, men skulle gärna vilja att de runda stenarna var lite slätare i strukturen som sjösten. Stenarna jag har nu är väl egentligen det som blivit över av det jag plockat hem från ett gammalt grustag i Jämtland så har lite begränsat att välja mellan tyvärr. En del av det jag använt nu är sprängsten som jag så här i efterhand i är speciellt nöjd med, så funderar på att ge mig ut och leta upp lite sten på rullstensåsen här i Uppsala nu när det blev plusgrader i nån dag. Har inte direkt kollat efter sten i butik så tar gärna emot tips på var man kan köpa lite större sjösten annars också.

Kommer bli mer rötter och så sen, har däremot ingen riktig klar bild i huvudet på hur det ska bli. Har lite funderingar på att göra en ganska enkel temporär lösning för att sedan kanske lägga till det om jag bygger en bakgrund med Hygrolon (EpiWeb) på. Eller egentligen har jag bestämt mig för att bygga en bakgrund, men kommer nog ta ett litet tag att bygga den.
                      Att ha en rot som sticker ut från bakgrunden lite snett ner i akvariet skulle kunna bli rätt snyggt om man hittar rätt rot.

Första akvariet med landdel där det simmar malar och scalar.

Tänk på att placera stenarna på så sätt att cirkulationen inte blockeras. Hade jag varit dig så hade jag köpt stenar med lite spetsigare kanter ... Sådana här stenar:

Sök upp ordet Hardscape eller Aquascape och du får hur många videor som helst!!! Bara att få idéer helt enkelt
                      Senast redigerad av {_AquA_}; 03 February 2014, 09:51.
                      // Nasser H

Följ mina projekt:

Tråd 1:

Min Zoon:

Kommentar

• raklun
                        Användare
                        • August 2013
                        • 44

Gillar bakgrunden i den första, ser verkligen ut som en sandbank. Tror jag ska försöka mig på någon liknande bakgrund.

Snygga stenar, känner att jag är mer för runda stenar egentligen men de där liknar ju stenarna i vissa strömmar ganska bra.
                        Ska ta och kolla runt på lite klipp någon kväll, är alltid bra att få extra inspiration.

Kommentar

• Mreque
                          Användare
                          • June 2011
                          • 348

Gillar bakgrunden i den första, ser verkligen ut som en sandbank. Tror jag ska försöka mig på någon liknande bakgrund.

Snygga stenar, känner att jag är mer för runda stenar egentligen men de där liknar ju stenarna i vissa strömmar ganska bra.
                          Ska ta och kolla runt på lite klipp någon kväll, är alltid bra att få extra inspiration.
                          Runda stenar i strömmt vatten absolut. Om det inte ska efterlikna en "nykommen" Ström. Då vattnet och partiklar rundar av sten med tiden!

Kommentar

• raklun
                            Användare
                            • August 2013
                            • 44

Dags för en uppdatering!
                            Jag bestämde mig för att ta bort sprängstenen och köra med rullsten istället då det kommer både passa och se bättre ut. Körde dock fast lite efter att jag plockat bort sprängstenen då jag fastnade i hur stenarna stod innan, men efter en veckas paus så har bygget flytit på. Jag har byggt på med 1-2 stenar åt gången då jag limmat fast dem med silikon för att de ska stå kvar så det har inte varit så mycket att uppdatera med på ett tag.
                            Nu har jag kommit så långt att jag kunnat fylla på med lavakross under landdelen. Då jag ska ha grus mot frontrutan så var jag tvungen att bygga en avgränsning emellan. Det blev en enkel lösning byggd av myggnät och frigolitstavar så att vatten kan strömma igenom, det bör räcka för att jag ska slippa stillastående vatten. Har även placerat två rör med myggnät på ändarna under lavakrosset för att föra in mer vatten.
                            Lite bilder på framgångarna:

Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1163.jpg
Visningar: 1
Storlek: 266,2 KB
ID: 690321

Namn: DSC_1165.jpg
Storlek: 273,6 KB
ID: 690322

Namn: DSC_1173.jpg
Storlek: 272,7 KB
ID: 690323

Namn: DSC_1177.jpg
Storlek: 269,5 KB
ID: 690324

Namn: DSC_1182.jpg
Storlek: 271,6 KB
ID: 690325
                            Senast redigerad av raklun; 21 March 2014, 15:15.

Kommentar

• raklun
                              Användare
                              • August 2013
                              • 44

Dags för en till uppdatering.

Beställde Hygrolon och mossmix från Dusk Tropic förra veckan, så jag har börjat bygga på en bakgrund som ska täckas med detta sen. Hade lite tankar på att vänta med att göra en bakgrund, men det blir nog snyggare och enklare om jag gör en redan nu.

Använder mig av XPS frigolit till bakgrunden vilket tyvärr gav lite problem i början då den har en fiberstruktur så det går inte att gröpa ur skivorna som jag tänkt då plasten bara krullar ihop sig (man måste skära tvärs över fibrerna). Men har nu köpt en "skedkniv", det är helt enkelt en morakniv med böjt blad och det fungerar hur klockrent som helst att skära ut former med den. Förutom fiberstrukturen så känns det som att det bara finns fördelar med XPSen då den är väldigt lätt att forma samtidigt som den inte smular speciellt mycket i mitt tycke. Då plasten är i ett stycke så går det även att sandpappra den för att få de former man vill ha, men då lär det heltklart smula som fan. Själv kommer jag köra lite lätt med varmluftspistol för att släta till den lite då jag ändå ska täcka bakgrunden med Hygrolon.

Jag började med att dela en hel skiva på längden vilket gav två 30 cm bred skivor, vilket är någon cm kortare än den tilltänkta höjden. Skar sen av en bit av ena skivan och fäste den i 90 graders vinkel mot skivan igen, på så sätt fick jag även ett hål i hörnet för att kunna dra ner returen från ytterfiltret.

Namn: DSC_1196.jpg
Storlek: 256,0 KB
ID: 690436

Den avskurna biten fäste jag genom att trycka in pinnarna från rostfripopnit i frigoliten som sedan limmades fast med silikon. När silikonet härdat så tryckte jag dit den avskurna biten med silikon mellan. Var tvungen att placera ett par stenar ovanpå för att det skulle sitta ihop ordentligt.

Namn: DSC_1201.jpg
Storlek: 257,1 KB
ID: 690437

Fick även för mig att göra en egen gren/lian i frigolit då jag ångrade att jag inte köpte en färdig från Dusk Tropic. Började med att rita ut en krokig linje på en bit frigolit och mätte sedan ut punkter längst med linjen, så som man gjorde på träslöjden som liten, för att kunna ha samma form på den andra linjen.

Namn: DSC_1203.jpg
Storlek: 243,7 KB
ID: 690438

Grov utskärning

Namn: DSC_1204.jpg
Storlek: 252,9 KB
ID: 690439

Finputsat formen

Namn: DSC_1206.jpg
Storlek: 259,7 KB
ID: 690440

Vände sen på den tilltänkta grenen och gjorde samma procedur som innan, samtidigt som jag försökte följa rörelsen på det utskurna.

Namn: DSC_1207.jpg
Storlek: 251,5 KB
ID: 690441

Fyrkantig gren/lian

Namn: DSC_1208.jpg
Storlek: 248,1 KB
ID: 690442

Hyggligt rundad gren/lian

Namn: DSC_1210.jpg
Storlek: 250,2 KB
ID: 690443

Har även ritat ut en form på bakgrunden och börjat skära ut efter det, men det kommer det en uppdatering på senare.
                              Senast redigerad av raklun; 02 April 2014, 23:14.

Kommentar

• DaRe
                                NCS Medlem
                                • September 2009
                                • 22830

Kul pyssel ser det ut som
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

Arbetssätt...