Guianacara geayi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ewa
    NCS Medlem
    • March 2013
    • 457

    Guianacara geayi

    Till er alla som har haft Guianacara geayi - är de alltid så känsliga för vattenbyten? Vatten brukar stå och luftas ett dygn, vattenberedningspreparat, plus nitriveck till och från, men när jag byter vatten ( 10% åt gången) ligger de på botten och ser plågade ut. Det tar några timmar för de att återhämta sig. Bra luftning och samma temperatur. Nu byter jag vatten med 1 liters kanna med långa uppehåll mellan påfyllningar. Funkar bättre.
    Vad gör jag för fel? Stockholms vatten, funkar för alla andra fiskar jag har, då byter jag ca 30% åt gången utan problem.
  • affealien
    Användare
    • January 2012
    • 1157

    #2
    Min reagerade aldrig på det. Jag bytte runt 300L i mitt 1000L kar och jag körde det bara genom ett kolfilter och sedan rakt ner i karet utan någon som helst luftning eller beredningsmedel här i Uppsala.

    Verkar lite skumt, tänkte om de reagerade på tempen först men du låter det ju stå en dag så då bör ju vattnet vara rumstemp så den lilla skillnaden ska ju inte de reagera på tycker jag...
    Mvh
    //Alf

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

      #3
      De är känsliga för tempsskillnader tycker jag. Kan det vara ett problem? Kallt vatten lägger sig på botten.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • ScreamingBroccoli
        Användare
        • March 2013
        • 231

        #4
        Mina verkar inte reagera på 50% vattenbyte direkt från kranen, tillsätter vattenberedning efter bytet. Men brukar se till att det nya vattnet håller samma temp som akvarievattnet.

        Kommentar

        • ewa
          NCS Medlem
          • March 2013
          • 457

          #5
          Jag har vatten i samma temp på +/- 1 grad som i burken. Där har jag 25 grader.
          Är kolfilter en lösning tror ni? Som Alf skriver?
          Fredrik, du har ungefär samma vatten i Solna. Och det funkar.
          Då bli det väl att skriva en dagbok. Har inte haft liknande problem med andra fiskar.
          Tack för feedback.

          Kommentar

          • ewa
            NCS Medlem
            • March 2013
            • 457

            #6
            Nu är det lugnt, men mina små fiskar börjar bilda par. Jag ser inga könsskillnader på fiskarna, halvvuxna, men lite kul att studera deras beteende. Ett par tog en av kokosgrottor, och vaktar revir. De andra inte så tydligt, men nu vet jag att det finns ett par i alla fall. Förhoppningsvis tvåkönad.... Kan de få yngel så tidigt? De var 3-4 cm före jul, nu är de uppskattningsvis 5-6 cm. De har antydan till rött på fenorna. Äter snäckor och allt annat som får plats i munnen ;-)

            Kommentar

            • ScreamingBroccoli
              Användare
              • March 2013
              • 231

              #7
              Av mina har åtminstone 6 bildat par nu, kanske 8. Ett par har tagit revir i en större grotta och vaktar den nitiskt, hoppas på lek snart. Ska flytta två andra par till ett nyinrett 325 så fort det blivit lite mer inkört.

              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0630.jpg
Visningar: 1
Storlek: 850,6 KB
ID: 690196

              Kommentar

              • ewa
                NCS Medlem
                • March 2013
                • 457

                #8
                Jag har fått lek, men fiskade upp bara ca.20 st. och har de i räkkaret tills vidare. Det finns ett par till som förhoppningsvis leker så att jag bli säker på könsfördelningen. En fisk håller sig gömd bakom filtret för det mesta. Vill du ha ensamvargen? Jag misstänker att det är en pojke. Eftersom mina akvarieplaner är något fördröjda, funderar jag på att behålla bara ett par o sälja de övriga (3 st.). Nu går de för trångt.
                Klicka på bilden för större version

Namn: guianacara 2.jpg
Visningar: 2
Storlek: 251,3 KB
ID: 690199
                Senast redigerad av ewa; 06 March 2014, 17:09.

                Kommentar

                • ewa
                  NCS Medlem
                  • March 2013
                  • 457

                  #9
                  Nu lekte par nr.2 i kaffekoppen! Bara sprattel än så länge, vilken storleks skillnad mot de som är en månad gamla! Och jag som tyckte att de inte växer
                  Att få 2 par av köpta 5 st. är inte dåligt, skulle inte kunna bli bättre. Frågan är om det finns efterfråga - ska jag odla eller inte?
                  Kul att odla i mindre skala, men att bli ägare till, säg 50 stycken utan att kunna bli av med de är inte lockande.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    Användare
                    • April 2006
                    • 203

                    #10
                    Bara att gratulera till lekarna, och jag tror nog inte att de ska vara så svåra att bli av med...
                    / Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • PiaJo
                      NCS Medlem

                      • January 2011
                      • 1744

                      #11
                      Ursprungligen postat av ewa
                      Nu lekte par nr.2 i kaffekoppen! Bara sprattel än så länge, vilken storleks skillnad mot de som är en månad gamla! Och jag som tyckte att de inte växer
                      Att få 2 par av köpta 5 st. är inte dåligt, skulle inte kunna bli bättre. Frågan är om det finns efterfråga - ska jag odla eller inte?
                      Kul att odla i mindre skala, men att bli ägare till, säg 50 stycken utan att kunna bli av med de är inte lockande.
                      Så kul!
                      ----------------------------------
                      /PIA

                      Kommentar

                      • ScreamingBroccoli
                        Användare
                        • March 2013
                        • 231

                        #12
                        2 av mina par har yngel nu. Dessvärre har jag minimalt med tid att ta hand om dom just nu. Men ska flytta dessa två par till ett eget kar och ladda om inför nya lekar.

                        Edit: antar att fryst cyklops är för stort för dessa gynnare och att jag måste börja kläcka artemia om jag ska lyckas driva upp dom?
                        Senast redigerad av ScreamingBroccoli; 12 March 2014, 10:46.

                        Kommentar

                        • ewa
                          NCS Medlem
                          • March 2013
                          • 457

                          #13
                          Artemia tar de från början tror jag, men det fanns en massa små djur i akvariet att börja med. Dafnier, frysta börjar de ta nu, efter en månad, men inte alla är tillräckligt stora att ta. Hårdkokt äggula som smulas med lite vatten kan du droppa i i nödfall.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...