Frontosa/Gibberosa

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Doktor-T
    Användare
    • April 2012
    • 424

Frontosa/Gibberosa

Jag funderar kring detta med de olika tossorna. Vissa är ju helt svart och vit randiga, varken mer eller mindre medans andra varianter är vackert blåa. Inte helt sällan ser jag, ofta större exemplar, T ex på Herkules Zoo GBG & i Nol hos Kent som är svarta/grådaskiga och ser väldigt trista ut.

Att dom vit/svarta och dom som är vit/svart/blåa är olika varianter förstår jag men vad heter dom blåaktiga, Moba?

Vilka är dom som tenderar att bli svart/grådaskiga?
    720 Malawi
    375 Yngel
    112 Yngel
    70 Yngel
  • johho
    NCS Medlem

• March 2007
    • 1825

Det där finns det säkert någon som är bättre än mig att svara på. Men ungefär kan man säga att frontosa "burundi" är den vitaste, också den med störst puckel. Sedan går det i en skala tills man någonstans på vägen byter art till gibberosa (det sista ordet om det är en 1 eller 2 arter är nog inte sagt ännu), och den blåaste av alla gibberosa heter "moba". Moba är också den med minst puckel som det verkar.

Jag har t.ex gibberosa "mpimbwe" som är en av de blåa varianterna, även om de inte är så blåa som moba. Det viktiga enligt mig när man köper cyphotilapia är att man har koll på fångstplatsen, så får arten vara vilken den vill för tillfället.
    Annars är de två arterna väldigt lika i storlek och beteende, det som skiljer är färg och storlek på puckeln.

Kommentar

• Doktor-T
      Användare
      • April 2012
      • 424

I så fall är ku Gibberosan i blått klart snyggast i mitt tycke eftersom extremt stor pannpuckel enligt mig inte är snyggt.

Du har valt rätt variant Johho!
      720 Malawi
      375 Yngel
      112 Yngel
      70 Yngel

Kommentar

• Pettap
        NCS Medlem
        • January 2005
        • 1385

När de blir gamla blir de mörkare. Sen om de inte trivs och har taskigt vatten blir de också mörkare. Än så länge sträcker sig Frontosa ner till Ikola ungefär sen blir det Giberosa. Enkelt räknat norra delen av sjön Frontosa med vit bakgrund med 6st svarta ränder förutom Kigoma varianten som har 7 ränder. Södra delen av sjön Giberosa med blå vit bakgrund och svarta ränder. Alla Giberosor har ett svart band mellen ögonen det har inte Frontosan. Som Joho skrev så ska de blåaste komma Zaire där det fångas i Moba, Kitumba och Kapamba. Det diskuteras villt på olika forum vilken som är blåast men jag tror inte det finns någon som kan skilja de åt om man sätter de i samma kar, skulle tro det är samma population.
        //Peter
        4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
        900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
        Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

Kommentar

• johho
          NCS Medlem

• March 2007
          • 1825

Jag gillar ju stora pannpucklar, men jag gillar blått mer än panna Jag hade gärna haft en moba med en monsterpanna

Kommentar

• Doktor-T
            Användare
            • April 2012
            • 424

Uttömligt svar Petta!

Johho, botox nästa? ;-)
            720 Malawi
            375 Yngel
            112 Yngel
            70 Yngel

Kommentar

• KjellM
              NCS Medlem
              • November 2006
              • 172

Et par bilder av mina Gibberosa Kitumba Zaire blue. (Desverre dårlig kamera/foto).
              De er veldig dypt purrpur blå.
              Bifogade filer

Kommentar

• ThomasK
                Användare
                • January 2013
                • 286

Ursprungligen postat av Pettap
                När de blir gamla blir de mörkare. Sen om de inte trivs och har taskigt vatten blir de också mörkare. Än så länge sträcker sig Frontosa ner till Ikola ungefär sen blir det Giberosa. Enkelt räknat norra delen av sjön Frontosa med vit bakgrund med 6st svarta ränder förutom Kigoma varianten som har 7 ränder. Södra delen av sjön Giberosa med blå vit bakgrund och svarta ränder. Alla Giberosor har ett svart band mellen ögonen det har inte Frontosan. Som Joho skrev så ska de blåaste komma Zaire där det fångas i Moba, Kitumba och Kapamba. Det diskuteras villt på olika forum vilken som är blåast men jag tror inte det finns någon som kan skilja de åt om man sätter de i samma kar, skulle tro det är samma population.
                //Peter
                Har 10 st. Frontosa (Burundi) en del av dom har börjat bli lite mörkare. När anses de bli gamla ?
                Kan en mörk omgivning påverka färgskiftningarna ?

Blir aningen orolig när jag läser detta, och som nybörjare med sitt första Tanganyikakar har man ju inga tidigare referenser hur de beter sig när de trivs o.s.v. i mina ögon ser de ut att må bra och vattenbyte görs varje vecka 30% / 450 l.
                Kan det finnas fler anledningar ? Lyssnar gärna på era erfarenheter.
                Mvh Thomas

Kommentar

• Pettap
                  NCS Medlem
                  • January 2005
                  • 1385

Ursprungligen postat av ThomasK
                  Har 10 st. Frontosa (Burundi) en del av dom har börjat bli lite mörkare. När anses de bli gamla ?
                  Kan en mörk omgivning påverka färgskiftningarna ?

Blir aningen orolig när jag läser detta, och som nybörjare med sitt första Tanganyikakar har man ju inga tidigare referenser hur de beter sig när de trivs o.s.v. i mina ögon ser de ut att må bra och vattenbyte görs varje vecka 30% / 450 l.
                  Kan det finnas fler anledningar ? Lyssnar gärna på era erfarenheter.
                  Svårt att säga när de blir gamla men när pannpuckeln på Burundivarianten hänger så är de gamla. Med mörk inredning och gultljus blir de också mörka. Dålig kvalité på pellets blir de också mörka av, gäller nog all fisk.
                  Tycker du själv att de är fina så är det bra. När jag hade minna i mindre akvarium 300-540l så bytte jag 60-70% i veckan. Ju mer du matar desto mer vattenbyte. Hur stora är dina?
                  //Peter

Kommentar

• ThomasK
                    Användare
                    • January 2013
                    • 286

Ursprungligen postat av Pettap
                    Svårt att säga när de blir gamla men när pannpuckeln på Burundivarianten hänger så är de gamla. Med mörk inredning och gultljus blir de också mörka. Dålig kvalité på pellets blir de också mörka av, gäller nog all fisk.
                    Tycker du själv att de är fina så är det bra. När jag hade minna i mindre akvarium 300-540l så bytte jag 60-70% i veckan. Ju mer du matar desto mer vattenbyte. Hur stora är dina?
                    //Peter
                    Dom är mellan 5-6 cm till ca: 12-15 cm. jag matar med NLS och ca: 1 ggr/veckan med räkmix.
                    Jag har haft fiskarna i 13 månader, så gissningsvis är de kanske omkring 2 år.
                    I dagsläget har jag nog för mycket grottor av kolsten/skiffersten som gör att bottenytan inte är så stor, jag kommer att
                    plocka ut en del av detta för att göra bottenytan större och se om det blir någon skillnad på deras beteende.
                    Angående vattenbyte så kanske det är mer fördelaktigt att byta minst 50 % istället för som nu 30 %
                    Vad tror du om dessa åtgärder till en början ? Kanske inte återger färgen, men beteendet kanske blir ett annat.
                    Tack för ditt engagemang och svar.
                    Mvh Thomas

Kommentar

• Pettap
                      NCS Medlem
                      • January 2005
                      • 1385

Ursprungligen postat av ThomasK
                      Dom är mellan 5-6 cm till ca: 12-15 cm. jag matar med NLS och ca: 1 ggr/veckan med räkmix.
                      Jag har haft fiskarna i 13 månader, så gissningsvis är de kanske omkring 2 år.
                      I dagsläget har jag nog för mycket grottor av kolsten/skiffersten som gör att bottenytan inte är så stor, jag kommer att
                      plocka ut en del av detta för att göra bottenytan större och se om det blir någon skillnad på deras beteende.
                      Angående vattenbyte så kanske det är mer fördelaktigt att byta minst 50 % istället för som nu 30 %
                      Vad tror du om dessa åtgärder till en början ? Kanske inte återger färgen, men beteendet kanske blir ett annat.
                      Tack för ditt engagemang och svar.
                      Jag matade mina 6st Moba 4-6 teskedar med Nls om dagen. Lägg ut en bild så får jag se hur det ser ut. De borde vara större på 2år. Mina är 17-25 och 2 år gamla.

Kommentar

• Pettap
                        NCS Medlem
                        • January 2005
                        • 1385

Här kommer några bilder på mina Moba
                        //Peter
                        Bifogade filer

Kommentar

• ThomasK
                          Användare
                          • January 2013
                          • 286

Vackra fiskar Peter, som sagt var det bara en amatörmässig vild gissning ang. åldern på mina.
                          Jag ska ta lite nya foton och lägga in, hinner nog inte idag, men på Fredag.
                          Mvh Thomas

Kommentar

• ThomasK
                            Användare
                            • January 2013
                            • 286

Klicka på bilden för större version

Namn: 2014-02-02 Akv 002.jpg
Visningar: 1
Storlek: 539,7 KB
ID: 689832

Namn: 2014-02-02 Akv 019.jpg
Storlek: 553,9 KB
ID: 689833

Namn: 2014-02-02 Akv 029.jpg
Storlek: 568,1 KB
ID: 689834
                            Lite bilder från idag, fisken på bild 1 är ju betydligt mörkare än fiskarna på de andra bilderna.
                            När jag köpte dom för ca: 13 månader sen var de väl mellan 3 - 5 cm. långa.
                            Mvh Thomas

Kommentar

• Doktor-T
                              Användare
                              • April 2012
                              • 424

Petta, dina är verkligen fina!
                              720 Malawi
                              375 Yngel
                              112 Yngel
                              70 Yngel

Kommentar