Under idealiska förhållanden, hur bör könsfördelningen se ut för att få en så produktiv troffegrupp som möjligt? Finns det något speciellt antal individer totalt som är bättre t ex?
Idealisk könsfördelning/antal på avelsgrupp Tropheus
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
-
Beror säkert på omständigheterna, men det som jag själv vet om var "Troffens" (vet inte om han har dom kvar) 720L kar med "kambwimba" 3+17 om jag inte minns alldeles fel så hade han upp mot 15st honor som tuggade samtidigt, maffigt. MilleDieselråttanKommentar
-
Är målet bara att producera så mycket yngel som möjligt så ska man givetvis ha så mycket honor som möjligt. Jag skulle säga 3-5 stora hanar och resten honor.
Kul att det var just "kambwimba" Repen1, vi hade en VF grupp på 6+14 i ett 840l av just "kambwimba" ( Tr. moorii "röd regnbåge") som var riktiga periodare. Vid ett tillfälle så lekte alla honor 2 gånger var på knappt 3 månader. Sen vart det lugnt några månader sen satte dem igång igen men de toppade tyvärr aldrig den gången.Senast redigerad av Pierre_N; 17 January 2014, 18:30.Kommentar
-
Det gäller att hitta en hane som ställer allt till rätta då löser det sig3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi MaswaKommentar
-
Tyldigt är då en drös honor och några få hanar. Jag tänker på mitt lilla 222 kar där det är två hanar och 16 honor. Det borde därför vara ganska nära den uppskattade idealration. Jag väntar med spänning på hur det ska utveckla sig.720 Malawi
375 Yngel
112 Yngel
70 YngelKommentar
-
Tygla Ventralis
Som en del av er vet så har jag plockat bort en drös troffar från mitt 720 där det nu går 14 ventralis och några troffar samt lite Leptosomor. En knapp vecka efter att troffebeståndet minskade i karet ökade aggressionen bland Ventralisarna. Utan att tveka kan jag säga att en Ventralishane på ca 10cm kan ta över 2 meters kar. Jag har nu funderingar på att släppa ner några "polisfiskar" enligt den metod som är vanlig bland odlare i USA.
Dom använder sig av Haplisar från Malawisjön för att sprida lugn. JA JAG VET, MAN BLANDAR INTE MALAWI & TANGANYIKA, BASTA! Men, när en ilsken hane jagar runt och ställer till med oro så lär knappast det främja leken och än mindre att en tuggande hona ska hålla mer än några dagar.
Jag vill ha er åsikt och kanske även något tips på en större icke rovis som inte heller äter växter. Tippar på något i storleken 15-20cm kan vara vettigt.
Bring it on!720 Malawi
375 Yngel
112 Yngel
70 YngelKommentar
Kommentar