Lethrinops Albus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charlotte
    Användare
    • April 2013
    • 228

    Lethrinops Albus

    Jaha, efter att ha mist en del fisk under december månad behövdes lite tröst . När man som vi (gubben &jag) är lika nördiga, så suktar man alltid efter nåt man inte har eller haft. Helst skall det vara ovanligt och udda. Om de då är snygga, så kan man ju inte stå emot. Så, igår slog vi till på Lethrinops albus och Lethrinops auritus . En art som vi inte provat tidigare och bara det gör det ju lite extra kul. Med planer på ytterligare kar, så hittade vi ursäkten för att skaffa dessa, Auritusen är ännu yngel och det skall bli kul att få följa dessa på vägen mot vuxenfisk. Albusen är ungfisk och man kan redan skymta vad som komma skall.

    Ja det var väl bara det jag ville få ur mig. Dela glädjen, då man köpt ny fisk!
    Charlotte & Anders

    720 liter x 2 Malawi
    375 liter x 2 Malawi
    500 liter Malawi
    180 liter Malawi
    100 liter Guppy
    140 liter x 6 yngel
    64 liter x 4 yngel
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

    #2
    Albus är en riktigt fin firre! Så nice och ligga och kolla på när 8-9 hanar är helt utfärgade och fajtas hej vilt om en hona med äggröret ute.

    Den andra vet jag inget om så det ska bli kul att höra om den senare och få se lite bilder!

    Kommentar

    • Charlotte
      Användare
      • April 2013
      • 228

      #3
      Ursprungligen postat av Erik Österlund
      Albus är en riktigt fin firre! Så nice och ligga och kolla på när 8-9 hanar är helt utfärgade och fajtas hej vilt om en hona med äggröret ute.



      Den andra vet jag inget om så det ska bli kul att höra om den senare och få se lite bilder!
      Hur stor grupp har du?

      Ja man kan redan nu ana att Albusen är en kanonfin fisk. De andra är ju ännu väldigt små, så det skall bli spännande att se vad det blir. Lägger upp bilder när de visar sitt rätta jag.
      Charlotte & Anders

      720 liter x 2 Malawi
      375 liter x 2 Malawi
      500 liter Malawi
      180 liter Malawi
      100 liter Guppy
      140 liter x 6 yngel
      64 liter x 4 yngel

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

        #4
        Jag har 9 hanar och 4 honor.

        Scrolla ner här och kolla filmen hur det kan se ut när dom är igång
        Beställde ny burk idag :) Den kommer att bli L:150 x D:80 x H:70 cm och ska stå brevid min 1120 litersburk med måtten L:200 x D:80 x H:70 cm. Kommer även att bygga om min "vägg" och flytta in mina två 375 litersburkar i sovrummet. Har saknats fiskdoft i sängen för länge nu :D I burken kommer mina C. Geertsi och

        Kommentar

        • Charlotte
          Användare
          • April 2013
          • 228

          #5
          Jösses, där var det livat! Har du medvetet valt att ha fler hanar än honor? Kul att se att de är utfärgade hela killgänget.
          Charlotte & Anders

          720 liter x 2 Malawi
          375 liter x 2 Malawi
          500 liter Malawi
          180 liter Malawi
          100 liter Guppy
          140 liter x 6 yngel
          64 liter x 4 yngel

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • January 2005
            • 3788

            #6
            Nja jag köpte 10 stycken från början och det visade sig var 8+2. Sen plockade jag bort två hanar som inte växte som de skulle. Jag kompletterade senare med yngel från båda honorna och sålde resten. Jag skulle kunna tänka mig att ha fler men de går tillsammans med Geertsin och det är ju 34 stycken så burken börjar bli rätt full ändå

            Kommentar

            • MatsB
              Användare
              • April 2013
              • 54

              #7
              Är det vanligt att Albusen inte riktigt växer som den skall. Köpte 15 st för en tid sedan som sagt och dom är väldigt ojämna i tillväxt.

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • January 2005
                • 3788

                #8
                Det vet jag inte om man kan säga generellt. Det handlar väl om vilket "ursprungsmaterial" man har.

                Honorna är ju betydligt mycket mindre än hanarna så om du inte ser kön än så kan dom mindre vara honor.

                Kommentar

                • Pabbe
                  NCS Medlem
                  • September 2006
                  • 1805

                  #9
                  Fina, fina djur! Blir sugen på "haplisar" igen. Och det är intressant detta med kraftig övervikt av hannar. Köpte en gång tio Placidochromis milomo och resultatet blev 6 hanar 4 honor och det blev ganska lugnt i karet och honorna fick vara ifred medans hanarna var upptagna av varandras prakt. Visst blev det slagsmål ibland, men ingen tydlig alfahane, snarare 3 st som var lite dominantare. Jag körde Sciaenochromis fryeri länge med 8 hanar 5 honor medvetet. Vilken färgprakt! Samma där; kanske tre hanar som dominerade i perioder och honorna fick det lite lugnare. Där är ju honorna rätt mesiga gällande färger också.
                  Jag tror att när det gäller dessa malawis så ska man nog inte gå så strikt på rekommendationerna 1 hane 3 honor. En ensam hane jagar ju lätt livet ur några få honor.
                  Men det kräver ju stort kar med 6 vuxna milomohanar förstås...men Lethrinops är ju inte så stora.

                  Kommentar

                  • MatsB
                    Användare
                    • April 2013
                    • 54

                    #10
                    Tack för svaret Erik, får väl vänta och se.... :-)

                    Kommentar

                    Arbetssätt...