If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Hur funkar egentligen dessa doppvärmare. Ska man först vrida den röda pilen till den temp det är i vattnet och sen vrida den blå till önskad temp? Jag märkte att jag gjort något fel då vattnet blev alldeles för varmt.
Åh, jag hade samma trubbel. Se om jag minns, har dem inte kvar. Men det man måste göra är att först kalibrera dem, (Jäger), ställ in den temp du nu har i karet med någon av pilarna och låta värmaren uppnå den tempen. Alltså den ska börja gå på och av vid den temp du har. Sedan kan du vrida upp på markeringen, ställ någon, minns inte vilken av pilarna på önskad temp. Sedan vrider du själva inställaren.
Kanske blir du inte klokare av detta, men kalibreringen är det första viktiga steget.
Skit i kalibreringen.
Kolla när lampan slår till o från, den temperaturen är det just då. Vill du öka vrid ca: lika långt som hur många grader mer du vill öka med.
Har min jäger i en låda och vågar inte använda den. Trodde att jag lyckats få till kalibreringen, men när jag kom hem senare under dagen hade temperaturen skenat med ett par tråkiga dödsfall som resultat. Handhavandefel visserligen, men lägger hellre 300 spänn på en annan värmare än att riskera livet på fler fiskar. Känns både billigare i längdeb och mera etiskt mot mina fiskar.
Kommentar