Endlers guppy

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Åhlander
    Användare
    • September 2006
    • 796

Ursprungligen postat av {_AquA_}
    Kan du ordna bild på dina Endler's? Jag ser jätte stor skillnad på fångstplatsens olika grupper. Mina ifrån Laguna Campoma har stora svarta fläckar och fina färger.. Helt klart finast i gruppen. Köp till några vildguppy.. Mina gick för 50kr paret för Colombia och 30kr st för Laguna Campoma. Alltid bra att blanda in nytt blod ifall det är odlade. Kan vara från samma hona nämligen.
    Det är ganska stor variation på varje plats i naturen, men i ett akvarium ser efter ett antal generationer nästan alla hanar likadana ut. Dessutom är de "vilda" P wingei (liksom många andra guppy från olika platser) som som säljs nästan alltid urvalsodlade innan de når marknaden.

Om man trots detta lyckas få tag i en större mängd gupp som verkligen är vildfångade, så gissar jag att man antingen är tvungen att hålla dem i ett ganska stort akvarium - kanske 500-1000 liter för att undvika inavel på färgmönstret. Eller hålla dem i 5-10 akvarier och sedan återkorsa mellan akvarierna enligt en plan som man nog behöver ha hjälp av en populationsgenetiker för att få rätt (på samma sätt som zooparker jobbar med hotade djurarter)

Kommentar

• {_AquA_}
      Användare
      • February 2013
      • 1300

Ursprungligen postat av Erik Åhlander
      Det är ganska stor variation på varje plats i naturen, men i ett akvarium ser efter ett antal generationer nästan alla hanar likadana ut. Dessutom är de "vilda" P wingei (liksom många andra guppy från olika platser) som som säljs nästan alltid urvalsodlade innan de når marknaden.

Om man trots detta lyckas få tag i en större mängd gupp som verkligen är vildfångade, så gissar jag att man antingen är tvungen att hålla dem i ett ganska stort akvarium - kanske 500-1000 liter för att undvika inavel på färgmönstret. Eller hålla dem i 5-10 akvarier och sedan återkorsa mellan akvarierna enligt en plan som man nog behöver ha hjälp av en populationsgenetiker för att få rätt (på samma sätt som zooparker jobbar med hotade djurarter)
      Aldrig hört att vildfångade fiskar ska bli urvalsodlade och sålda. Då är det ju F1, F2 osv i fråga och inte VF. hmmm
      // Nasser H

Följ mina projekt:

Tråd 1:
      https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
      Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

Finns mer gott på följande sida!
      Min Zoon:
      http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

Kommentar

• Erik Åhlander
        Användare
        • September 2006
        • 796

Jag tror jag sett någon mer liknande sida - men det är möjligt att det går att få tag i verkligt vildfångade fiskar. Men förutom om man inte fångar dem själv på plats förhåller jag mig lätt skeptisk.
        Senast redigerad av Erik Åhlander; 26 January 2014, 00:45.

Kommentar

Arbetssätt...