Import av ciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils42
    Användare
    • January 2003
    • 931

    Import av ciklider?

    I NCS stadgar står det bl a under föreningens ändamål, att föreningen ska främja prisvärd och sund import av ciklider.
    Är det något jag har missat? Inte importerar väl NCS fiskar i egen regi, eller? Främja import kan man ju förstås göra på många sätt utöver att själv importera fiskarna.
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

    #2
    Nej vi importerar ingen fisk och har inte för avsikt att göra det heller.
    Tycker väl knappast heller att detta är något vi skall jobba med, snarare i så fall att stödja odling av ciklider.
    Nåväl stadgarna är ålderstigna och inaktuella på många olika sätt och det bestämdes också på det senaste årsmötet att det skulle läggas fram ett förslag om nya stadgar till nästa årsmöte, då är säkert meningar som denna bortplockade.
    Ciklidhälsningar
    Kjell

    Kommentar

    • nils42
      Användare
      • January 2003
      • 931

      #3
      Jag visste inte om, att stadgarna skulle ses över.
      Det låter riktigt att satsa på odlade fiskar, då inte alla arter är lika frekvent förekommande i naturen. Huruvida någon art är upptagen i CITES känner jag inte till, men skulle inte vara förvånad, om så var fallet.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

        #4
        citat:Huruvida någon art är upptagen i CITES känner jag inte till, men skulle inte vara förvånad, om så var fallet.
        De enda "akvariefiskar" som är CITES-listade är störar och den asiatiska arowanan - dvs inga ciklider.
        Ciklidhälsningar
        Kjell

        Kommentar

        • Rickard
          Användare
          • April 2002
          • 727

          #5
          Är Arowanan inte ciklid? Jag har tagit det för givet eftersom den är munruvande. Finns det fler arter som är munruvare och icke ciklider?
          M.v.h.
          Rickard

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

            #6
            Den finns åtskilliga arter som är munruvare och som inte är ciklider och det finns åtskilliga ciklidarter som inte är munruvare.
            Munruvning är inget specifikt för ciklider.
            Ciklidhälsningar
            Kjell

            Kommentar

            Arbetssätt...