Söker Chrenecichla Saxatilis Hane
Kollaps
X
-
-
-
Ser ut å va en fin hona =)
kall man vara riktigt petig på stavningen så är Crenicihla rätt stavning
Tjenix, Har en ensam Saxatilis hona fullvuxen på 1,5 år ungefär. Såg även nu att jag stavat fel, Crenecichla är det ju
Hade velat ha en hane till henne då hon tydligen väldigt gärna vill leka av sig, Väldigt aggro och tuff så ingen vekling!
Kass bild på henne : [ATTACH=CONFIG]50667[/ATTACH]MVH
KristoferKommentar
-
-
Hoppas jag kan hitta någon redan ensam hane att para ihop henne med. Vill inte beställa en liten och mata upp för då slutar det ju med att hon blir gammal och grå långt före.
Sveni var ruggigt lik Crenicichla alta , hade en ensam hane för längesen.
Haha jag är kung på särskrivning av art namnSenast redigerad av Mreque; 14 January 2014, 17:34.Kommentar
-
-
Detta är i sovrummet föresten, min sambo har sina 550 liter i vardagsrummet. Uppdelat på ett 375 och ett 180Kommentar
-
Det kan vara riktigt klurigt att para ihop vuxna gäddciklider. Om du får tag på en lämplig hane, av samma variant (de har ett stort utbredningsområde) så måste du dessutom ha turen att de accepterar varandra. Det kan nog vara lättare om du börjar om med nya ungfiskar som får para ut sig själva.Kommentar
-
Det kan vara riktigt klurigt att para ihop vuxna gäddciklider. Om du får tag på en lämplig hane, av samma variant (de har ett stort utbredningsområde) så måste du dessutom ha turen att de accepterar varandra. Det kan nog vara lättare om du börjar om med nya ungfiskar som får para ut sig själva.
Därför vill jag se om någon har en ensam hane, och se om det fungerar. Annars beställer jag hem en liten, matar upp och försöker.Kommentar
-
Ola menar att du beställer hem 4-6 stycken små för att få ett nytt par. Annars är risken stor att ynglen blir hybrider. Honan hamnar i akvariet med stora udda fiskarKommentar
-
Kan även beställa några små, låta dom äta upp sig för att sedan släppa ner tillsammans med min vuxna hona.
Min poäng är, Jag vill ha en hane att försöka para ihop med min nuvarande hona. Jag vill alltså inte ha ett "Nytt" par.Kommentar
-
1. Kan det vara ganska knepigt att få dem att bilda par. (Fast det är det mindre problemet).
2. Om du får tag i en hane så är det inte säkert att det är samma "sorts" Crenicichla saxatilis som den du har. Det betyder att om de leker och du får yngel så vet du inte om det är hybrider mellan två liknande arter/sorter eller renrasiga yngel som du kan sälja eller ge bort.
Det finns flera arter som är lika och som kanske säljs som C. saxatilis. Det är egentligen bara när man vet var i naturen de kommer ifrån som man kan artbetämma dem någorlunda säkert, och från de områden där arten förekommer exporteras det inte särskilt mycket fisk - idag. Köper man ett antal ungfiskar, så är de antagligen kullsyskon, och chansen att man får en ren art är ganska stor - om inte föräldrarna också är hybrider.Kommentar
Kommentar