If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jag försöker låta honorna gå och ruva så länge som möjligt (omkring 3 veckor) i akvariet med de andra fiskarna och därefter försiktigt flytta dem. Sedan ruvar de resten av tiden i sån, och får ännu gå kvar där med ynglen så länge de ser ut att vårda dem. Det verkar vara individuellt.
I regel brukar jag bara låta honorna gå kvar i akvariet och spotta där, och hoppas att något yngel överlever, men i detta fall har jag en alltför liten grupp och vill få ett tjugotal yngel så snabbt som möjligt så att jag uppnår en lagom stor grupp.
Har precis börjat med troffar för första gången. Har haft Malawi i många år men vill prova detta
Idag såg jag i karet att två av troffarna liksom halvligger på botten och det ser ut som de hämtar andan eller har svårt att andas.
Var mycket syresatt då pumpen är kraftig. Kan det vara för strömt? Vad tror ni?
Har precis börjat med troffar för första gången. Har haft Malawi i många år men vill prova detta
Idag såg jag i karet att två av troffarna liksom halvligger på botten och det ser ut som de hämtar andan eller har svårt att andas.
Var mycket syresatt då pumpen är kraftig. Kan det vara för strömt? Vad tror ni?
Tacksam för hjälp...fort
De ligger inte så för att det är för strömt. Hur länge har karet varit igång? Nystartat? Hur stort kar till hur många fiskar? Fler som andas häftigt, eller har de två varit i slagsmål?
Jag skulle snarast kolla nitrit och göra ett vattenbyte.
Mina Tropheus.sp.Pempa är ca 7-8 cm men leker kraftigt redan. Detta är ju förstås kul. jag är dock orolig för en av honorna som inte spottat ut sina yngel. Hon har gått ca 5 veckor.
Jag har prövat att få ut dem men hon är så liten och smal och jag har för stora händer. Så jag gav upp efter ett tag.
Sist jag tömde en Ikola så släppte hon alla yngel i håven då jag guppat lite upp och ner. Pemban är en mer nervös och orolig grupp.
Nu till min fråga!
Är det skadligt att låta fisken spotta i akvariet?
De måste väl släppa ynglen efter ett tag?
(Jag har gjort ett litet stenröse med småsten i akvariet för yngel, och nej jag har inget extra akvarium till henne)
Låt henne spotta i akvariet, det är inte ett dugg skadligt utan "naturligt". Lyckas du inte dra upp några yngel denna gång så anpassa inredningen bättre med mer växter, små stenrösen etc. Lycka till!
Tack för tipsen!
En av de tre som tuggade har släppt.
Så det måste ju logiskt sett vara den som lekte först.(vårt att se skillnad på dem)
Så nu är det två kvar, en som har tuggat ca 2 veckor och en andra ca 4.
Från och med idag kommer jag att skriva upp exakt datum i telefonen för att veta exakt tid.
Vi får se hur det slutar. Inga yngel syns karet. de är unga så jag gissar att de behöver erfarenhet
Kommentar