Splittade en troffegrupp

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Doktor-T
    Användare
    • April 2012
    • 424

Splittade en troffegrupp

I
    helgen har jag gjort något man “inte får“. Jag har delat upp en troffegrupp på 34 Duboisi och stoppat ner 2+16 hanar/honor (tror jag det är) 222 liters kar. Än sålänge verkar det lugnt & jag hoppas det ska fungera pga de många honorna. Kvar i mitt 720 är några hanar och givetvis en del honor samt lite ungdjur av Duboisi. Som sällskap till Dubbarna är 7 Ikola, 8 Cyprisar & 14 Ventralis. Det jåller sig fortfarande lugnt här med men däremot så har jag sett att fler Ventralis “halvfärgar“.

Varför jag gjort såhär? Jag villl kunna få i lite växter i mitt 720 vilket inte funkat något vidare med så mkt Troffar. Nu återstår bara att se om växterna klarar sig i stora karet i annat fall så blir det nog försäljning av de Dubbar som är kvar i mitt 720.

Vad tror ni, finns det möjlighet att få det att funka med 222:an och dess invånare?
    720 Malawi
    375 Yngel
    112 Yngel
    70 Yngel
  • johho
    NCS Medlem

• March 2007
    • 1825

Jag tänker ju spontant att det borde fungera, kanske att man skulle haft nån mer hane?

Kommentar

• Johan F
      Användare
      • March 2006
      • 2439

Då jag körde med 200 liters kar så hade jag aldrig mindre än 22-24 st. Jag hade sex kar i gång med olika Troffe grupper och det gick kanonbra. Duboisi kommer att fungera tills någon hane blir så där 10 cm då kommer nog slakten att starta om de är så få.
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Doktor-T
        Användare
        • April 2012
        • 424

Hanarna är runt 10cm så slakten kanske är runt hörnet? Kanske jag borde släppa ner lite mer ungfiskar som jag dock är osäker på könet på, mest för att fylla upp antalet?

Om det skulle vara hanar runt 5cm borde ju knappast utgöra något hot så att säga. En del av dem håller på att färga om från yngeldräkt.
        720 Malawi
        375 Yngel
        112 Yngel
        70 Yngel

Kommentar

• Johan F
          Användare
          • March 2006
          • 2439

Splittade en troffegrupp

Du kan ju avvakta och se hur det går. Så länge du har dubbar hemma att tillföra gruppen.
          Det är ju så individuellt med troffe grupper.
          Senast redigerad av Johan F; 13 January 2014, 08:29.
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Doktor-T
            Användare
            • April 2012
            • 424

Ja visst kan det skilja. Jag har tidigare kört 36st Moliro i detta kar i flera månader med mkt goda resultat. Det blev oerhört god produktivitet från gruppen samt inget bråk. Dock hade jag inte en enda sten i karet. Jag fick dock byta vatten med 3-4 dagars mellanrum för att vara på säkra sidan.

Nu har jag 10st knytnävsstora kalkstenar på botten utan att för den skull byggt några grottor. Jag tänkte testa så först och urartar det så får jag plocka ur stenarna. Bottensubstratet är blästersand samt filtreringen består av ett Fluval 404 ytterfilter samt ett Eheim 2048 med blå filtersvamp på.
            720 Malawi
            375 Yngel
            112 Yngel
            70 Yngel

Kommentar

• Pierre_N
              Användare
              • March 2004
              • 772

Jag skulle också stoppat i några fler hanar men som sagt, troffegrupper är väldigt olika.

Kommentar

• Doktor-T
                Användare
                • April 2012
                • 424

Det blir nog nåra småttingar till framåt helgen. Bäst är ju att tillsätta individer när man är hemma och kan övervaka dom rackarna. Än så länge är det lugnt och fint. Peppar-peppar.
                720 Malawi
                375 Yngel
                112 Yngel
                70 Yngel

Kommentar

• Doktor-T
                  Användare
                  • April 2012
                  • 424

Lek

Under fortsatt lugn i 222:an så kunde jag igår konstatera att en skapligt stor hona gick och ruva Hoppas nu på att gruppen blir sådär galet produktiv som min Molirogrupp var som gick där innan.
                  720 Malawi
                  375 Yngel
                  112 Yngel
                  70 Yngel

Kommentar

• Doktor-T
                    Användare
                    • April 2012
                    • 424

Tänkte meddela att det funkat oerhört fint med Duboisina i 222 liters karet och har nu även släppt i ytterligare en stor hane samt de resterande honor jag hade kvar. Så i skrivande stund är det 3 hanar och 23 honor samt 7st Ikolor i karet Även om det då är 33 troffar och 3 dvärgancistrus så känns inte burken överbefolka. Troffarna tycks stortrivas och precis som när dom gick i mitt 720 så simmar dom allt jämt i en stor klunga. Visst alla är ju inte fullvuxna men jag skulle vilja påstå att dom har det rätt bra och om ett kar runt 300 liter skulle dyka upp så tror jag att det vore alldeles lagom.

Jag tycker iaf att man kan dra slutsatsen att om man gör “rätt“ så går det alldeles utmärkt med troffar i burkar väl under 300 liter ett bra tag för särskilt snabbt går det ju verkligen inte för dem att bli 15cm. Det tror iaf jag att det tar minst 4 år. Eller?
                    720 Malawi
                    375 Yngel
                    112 Yngel
                    70 Yngel

Kommentar

• Bosse G
                      NCS Medlem
                      • November 2013
                      • 236

Inredning?

Kommentar

• Doktor-T
                        Användare
                        • April 2012
                        • 424

Inredningen består endast av 8-9 st knytnävsstora kalkstenar som är r utspridda på botten. Inga grottor. I ena endan av karet står ett innerfiltet lutat mot ena kortsidan och där under skapas ett litet krypin för den dominerande hanen. Blästersand på botten.
                        720 Malawi
                        375 Yngel
                        112 Yngel
                        70 Yngel

Kommentar

Arbetssätt...