caquetaia myersi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DavidR
    Användare
    • January 2014
    • 75

    caquetaia myersi

    Jag är ganska ny i akvarieträsket, har haft nåt mindre sällskapsakvarium tidigare men ska sätta igång ett 325l (130x50x50) nu har jag tänkt. Såg Caquetaia myersi och fastnade för den men hittar inte väldigt mycket info. Mitt akvarium blir kanske för litet för Caquetaia myersi .
  • Bosse G
    NCS Medlem
    • November 2013
    • 236

    #2
    Ursprungligen postat av DavidR
    Jag är ganska ny i akvarieträsket, har haft nåt mindre sällskapsakvarium tidigare men ska sätta igång ett 325l (130x50x50) nu har jag tänkt. Såg Caquetaia myersi och fastnade för den men hittar inte väldigt mycket info. Mitt akvarium blir kanske för litet för Caquetaia myersi .
    Det står 540 Liter och 150 cm så du kan nog inte dra upp dom hela vägen. Och dom får en himla massa yngel så det blir nog trångt ganska snabbt. Skulle tro att det får bli ett rent artakvarie där du i slutänfan bara kan ha ett par.

    Kommentar

    • DavidR
      Användare
      • January 2014
      • 75

      #3
      Ok, då känns det inte som det kanske är en bra idé. Jag har inte tänkt att detta ska bli ett artakvarie. Någon som har tips på fiskar som skulle passa, om jag nu gillar Caquetaia myersi men inte har plats för dem.

      Kommentar

      • Bosse G
        NCS Medlem
        • November 2013
        • 236

        #4
        Ursprungligen postat av DavidR
        Ok, då känns det inte som det kanske är en bra idé. Jag har inte tänkt att detta ska bli ett artakvarie. Någon som har tips på fiskar som skulle passa, om jag nu gillar Caquetaia myersi men inte har plats för dem.
        Jag hade nog börjat i andra ändan med vad jag vill ha ihop med dom. T.ex om det är andra cichlider sller något annat. Eller om jag vill ha mycket växter eller sten och rötter.
        Kolla igenom artlistan och när du ser vilka krav dom ställer på akvariestorlek så är det nog minsta möjliga storlek om man inte har ett himla flyt med fisken

        Kommentar

        • DavidR
          Användare
          • January 2014
          • 75

          #5
          Jo, det kanske är klokt. Min spontana tanke är att akvariet ska innehålla ganska mycket växter så några fiskar som borrar runt för mycket i bottensubstratet kanske inte är att föredra. Jag får fundera och läsa på..

          Kommentar

          • FrePGun
            Användare
            • March 2009
            • 2410

            #6
            Jag och Rivulatus har denna arten (säkert fler men inte vad jag vet just nu),

            Talar för mig själv här!

            Jag tror att ett 540 är ett absolut minimum! Ska man ha ett par bör det dessutom gå att dela av akvariet så att honan kan få vila sig ifrån hanens jakt.

            Dom är snälla mot andra ciklider men extremt inomarts aggresiva. Jag planerar enbart att hålla en hanne i mitt 540 Liters då jag inte har möjlighet till "divider".

            Kommentar

            • DavidR
              Användare
              • January 2014
              • 75

              #7
              Då skippar jag den, vill inte ha fiskar för trångt. Som ny på ciklider kanske det är vettigare att börja med något annat.

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                Användare
                • September 2006
                • 796

                #8
                Som ny på cichlider bör du välja en liten art med en måttlig revirstorlek, och lagom aggressiv. Sedan kan du göra det svårare allt eftersom.

                När jag skaffade mina första aggressiva cichlider för ca 40 år sedan, fyra ungfiskar, så slutade det med fyra akvarier, och en fisk i varje. Det var inte riktigt så det var planerat.

                Kommentar

                • ewa
                  NCS Medlem
                  • March 2013
                  • 457

                  #9
                  Ja, dina krav är mycket växter och rätt stora fiskar, ciklider. De flesta gräver mer eller mindre, men det kan motverkas med att lägga stenar runt växter. En del tuggar på växterna, de ska du undvika förstås.
                  En av mina första ciklider var Thorichthys meekii , eldbuk. Liksom hans släktingar ( Thorichthys ellioti är snyggast tycker jag) en trevlig fisk som inte rörde växter och var snäll mot andra fiskar. Jag tycker fiskar i den storleken, ca 15 cm, passar bra till ditt akvarium.
                  Det finns många fiskar både i Sydamerika och Centralamerika som är så stora. Och Tanganykaciklider kan anses som världens vackraste...
                  Lycka till.

                  Kolla på youtube, där finns fina akvarier med olika fiskarter.

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9122

                    #10
                    Ursprungligen postat av ewa
                    . Och Tanganykaciklider kan anses som världens vackraste...

                    .
                    Det har du alldeles rätt i!
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • FrePGun
                      Användare
                      • March 2009
                      • 2410

                      #11
                      Finns det någon länk till artikeln, eller var det en tråd jag läste, om ett mindre akvarium med mindre CA ciklider och vildfångade svärdbärare.

                      Ett passande koncept till detta karet tycker jag!

                      Kommentar

                      • DavidR
                        Användare
                        • January 2014
                        • 75

                        #12
                        Jag hade missat att det svarats i denna tråd, jag tackar för de tips jag fått. Jag kan säkert vara lite motsägelsefull i mina önskningar. Jag får nog helt enkelt ha fler akvarium
                        Även om jag fascineras av rovfiskar och udda fiskar så kanske jag helt enkelt ska skynda långsamt och börja med något enklare och fredligare.
                        Det enda som fått flytta in i akvariet är ett par små ancistrus och några pansarmalar.
                        Jag fick syn på Cleithracara maronii och de verkar fredliga och inte förstöra några växter men verkar kanske vara rädda av sig, eller?
                        Sen är klart inte växterna viktigare än fiskarna men jag gillar akvarium med mycket växter.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...