Rot i Tangakar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Streamstone
    Användare
    • August 2013
    • 241

Rot i Tangakar

Jag är grymt förtjust i rötter och eftersom jag då och då ser rötter i TA kar antar jag att det kan funka utmärkt bra. Så nu är jag sugen som den att stoppa ner en rot. Känns som det är precis vad som saknas. Mer sten har inte gett rätt känsla, snarare det blivit bättre med mindre sten. Men en rot hade kanske kunnat sätta lite knorr på helhetskänsla.

Undrar nu då om det är nåt särskilt jag ska tänka innan jag bara gör det. Plocka en egen i naturen känns både roligast och som den mest kreativa lösningen. Hade jag tänkt på det här innan jag startade upp hade en sån rot fått tid att "gå in sig". Hur kan en sån rot eventuellt påverka vattenkvalitén och fiskar. Vill ju inte utmana ödet mer än nödvändigt. Eller är en köpt rot som innehåller mindre organiska ämnen och inte är lika "levande" att föredra? Plockar jag en ute har jag förstått att undvika barrträd i alla fall. Har redigt mycket skog, myrar och sankmark bara ett stenkast bort.
  • Olivaw
    Användare
    • July 2012
    • 115

De man köper i affären är inte alltid "döda" vilket jag själv erfarit med nån underlig påväxt som höll på att ta kål på hela karet...personligen tycker jag man skall iakkta försiktighet med alla rötter, både "vilda" och köpta. Har blivit rekommenderad klorinbad men det känns väl sådär.. Kokning kanske?

Kommentar

• Lillemor
      Användare
      • June 2013
      • 117

Ta en titt på Mats tråd om sitt 540 liters kar. Fullt med rötter, och han kan säkert svara på en del av dina frågor.
      Det lilla jag lärt mig är väl att rötter sänker Ph. En annan bit är att det färgar vattnet rejält med ny rötter. Har en akvarie affär i närheten som haft rötter liggande så länge i sina kar att de inte färgar vattnet längre. De säljer dessa om man ber om det. Kan kanske vara en lösning om du har någon bra affär i närheten. Vet dock inte om de fortfarande sänker Ph när de blir äldre.

Jag köpte nya rötter för någon månad sen till mina scalarer, ett dygn senare hade dessa ett tjockt lager av något som såg ut som vitmögel. Fick svar att detta var stärkese som rötterna blödde. I början fick jag stora problem med syre brist i vattnet och pumpen blev igensatt av slemmet får stärkelsen. Dessa rötter var från körsbär. Nu börjar det lägga sig och just nu har jag två scalarpar som lagt ägg. så jag antar att värdena och syret är ok igen.

Har gamla rötter i mitt 720 kar med Malawi och har inte sätt något negativt med det Men dessa har några år på nacken och färgar inte ut i vattnet längre.

Det var lite av vad jag har för erfarenhet av rötter.

Lillemor
      ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

Kommentar

• Streamstone
        Användare
        • August 2013
        • 241

Känns som jag skulle behöva en stor balja och göra rotinläggning som får stå och dra. Hur är det om man råkar hitta en rot som legat i sjövatten en okänd längre tid och lakats ur. Borde inte en sån rot vara det mest optimala. Inte helt död på organiskt innehåll visserligen men kanske något mer "livlös".

Kommentar

• johho
          NCS Medlem

• March 2007
          • 1825

Tror inte du ska göra för stor grej av det. Efter roten är i, kolla så inte ph sjunker för lågt och det viktigaste, mår fiskarna fortsatt bra?

Kommentar

• Streamstone
            Användare
            • August 2013
            • 241

Ursprungligen postat av johho
            Tror inte du ska göra för stor grej av det. Efter roten är i, kolla så inte ph sjunker för lågt och det viktigaste, mår fiskarna fortsatt bra?
            Tack! Det låter mycket bättre Nån ledig dag framöver blir det att ta långpromenad med hundarna och leta efter rötter/grenar som ser intressanta ut. Sen får jag hålla kollen på vad som sker helt enkelt. Nu är det inte fråga om några gigantiska rötter, grenar eller mängder som jag tänkt lägga i heller. Bara nån enkel dekorativ touch.

Kommentar

• svanvik
              Användare
              • September 2006
              • 90

Jag la mina i badkaret innan jag åkte på semester. När jag kom hem var vattnet som överbryggt te. De färjade ytterligare en tid men jag har inte haft några problem med dem.

Kommentar

• Rasmus E
                Användare
                • August 2013
                • 68

Jag har två algrenar i ett 150 cm 375 liters SA-kar. De är nästan lika långa som karet. Jag plockade dem snustorra ute i skogen, lät dem stå och torka i 5 månader till och försökte sedan dränka dem i akvariet. Nu, nästan två månader senare har de fortfarande viss flytkraft och tyngs ner på diskreta ställen av fastknutna påsar fyllda med grus. Fortfarande avger de mögel-/svamplika tofsar, men efter att några tetror klarade tre veckor finfint i karet så släppte jag i ciklider också. Till min fasa började mina uarus äta på tofsarna, men de klarar sig fint. Antagligen kommer de ha ätit upp allt trä inom två år
                Det längsta jag har läst på olika forum att det ska ta att dränka dött trä som man plockat själv är tre månader. Någon här som har nått annat bud?
                Mina avger fortfarande tefärgade ämnen som passar mitt kar utmärkt eftersom jag vill ha svartvatten, men för ett tanganyika-kar är det kanske säkrare att köra med trä som legat i blöt ordentligt länge? För ph-värdet är det inte säkert att det är nån fara. I mitt kar påverkar grenarna ph väldigt lite. Till min besvikelse.

Kommentar

• Streamstone
                  Användare
                  • August 2013
                  • 241

Tänkte i första hand leta rötter som är vattenmättade. Har både några mindre sjöar och en massa välindränkt myrmark inpå knutarna. En annan idé är om jag hittar nåt snyggt som fortfarande flyter, är att jag helt enkelt slänger ner den i sjön och får ligga där tills den sjunker. Om jag hittar nån rot, eller snygg gren i nån av sjöarna kanske dom inte är lika "färgglada" som en landrot.

Kommentar

• Bosse G
                    NCS Medlem
                    • November 2013
                    • 236

Ursprungligen postat av Streamstone
                    Tänkte i första hand leta rötter som är vattenmättade. Har både några mindre sjöar och en massa välindränkt myrmark inpå knutarna. En annan idé är om jag hittar nåt snyggt som fortfarande flyter, är att jag helt enkelt slänger ner den i sjön och får ligga där tills den sjunker. Om jag hittar nån rot, eller snygg gren i nån av sjöarna kanske dom inte är lika "färgglada" som en landrot.
                    Om du skall ha små rötter är det bättre du kokar dom. då sjunker dom snabbare och du får dom steriliserade på köpet. Du vill inte ha in något från våra vatten i ditt kar. där finns mycket skit om du har otur

Kommentar

• Streamstone
                      Användare
                      • August 2013
                      • 241

HejBaberiba! Jo nu så tog jag mig en blöt skiten terrängpromenad ut i skogen. Följde bäcken som flödar på genom skogen och mitt i ett mindre vattenfall hittade jag en porrig grenrot. Kanske från en björk, för det stod en del björkar runtomkring. Kanske nåt annat, lövträd i alla fall. Välindränkt och knapp flytkraft. Har nog legat där ett tag och blivit välduschad. Inget murket och luktade frächt. Filade ner dom där små rotögonen som stack ut för det var jäklars vad vassa en del var. Lyckades riva hål på fingret.

Funderade länge och väl, vände och vred och fiskarna glodde nyfiket på vad jag höll på med därute. Innan jag till slut slog till och va fan, doppade ner den. Blev plötsligt lite osäker om det där med rot var nån bra idé egentligen. Kändes som det kanske skulle se stökigt och malplacerat ut. Fast det ser ut som det blev rätt bra ändå, kanske. Ska låta den ligga där några dagar och suga på ögonkänslan och se om jag fortfarande tycker om det. Grenarna som sticker ner mot botten passade perfekt runtom stenen där och håller den på plats. Lite flytkraft kvar i roten. Dom där fisbleka stenarna ser lite off ut just nu men dom är precis nylagda, dom kommer väl smälta in lite bättre längre fram i tiden hoppas jag.

Så här blev det, just nu, med grenrot.
                      Bifogade filer

Kommentar

• johho
                        NCS Medlem

• March 2007
                        • 1825

Det ser jättefint ut måste jag säga.

Kommentar

• Mreque
                          Användare
                          • June 2011
                          • 348

Ja varför inte, även i Lake Tanganyika ( Stavning ? ) Finns det nedfallna grenar på sina ställen.

Och, massa elaka fengäddor som inte brukar gå i "Stenbiotop"

Kommentar

Arbetssätt...