Cryptoheros nanoluteus, 2-3cm

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • timebandit
    Användare
    • January 2013
    • 186

Halland: Cryptoheros nanoluteus, 2-3cm

Hej

Nu har vi ett gäng Cryptoheros nanoluteus till salu efter mycket om och men...
    Storleken är 2-3cm. Några enstaka kan vara något större då det fanns en kull före dessa.
    Föräldrarna är F1'or om det har någon betydelse.
    Fiskarna finns i Kungsbacka, 3mil söder om Göteborg.

Bild på ett av dessa ungfiskar
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3121.jpg
Visningar: 1
Storlek: 310,2 KB
ID: 699704

Pris hade vi tänkt 100:-/st.

Endast avhämtning. Skickar inte någon fisk med post eller dyligt.

Maila mig helst till mig på timebandi@yahoo.com

Har ni några frågor så är det bara att ställa dem här så skall jag försöka svara så gott jag kan.

Hälsningar,
    Kenneth

Edit:

Slänger in bilder på föräldrarna också.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3128.jpg
Storlek: 275,5 KB
ID: 699706Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3126.jpg
Storlek: 269,7 KB
ID: 699705
    Senast redigerad av timebandit; 06 January 2014, 21:46.
    Inneboenden i akvariet:
    L-134, Ancistrus
    Botia Striata
    Filterräckor av olika sorter
  • ewa
    NCS Medlem
    • March 2013
    • 457

Grattis!!! Vad kul att du har yngel! Hur gamla är de?
    Jag väntar fortfarande på första yngel efter div. händelser ;-)
    Häftigt att ögonfärgen ändrar färg vid lek från blå till svart.

Kommentar

• timebandit
      Användare
      • January 2013
      • 186

Tack. Har slutat hålla koll på ålder faktiskt men gissar på 2-3 månader?

Ja, dessa fiskarna har mycket med färgerna att göra. Noterade det med ögonen vid första leken men tänkte inte så mycket på det sedan. Undrar verkligen om ögonen verkligen är svarta eller extremt mörkblå eller trukoise eller hur det stavas.
      Väldigt intressant att se att lekfärgerna kan tappas på några sekunder om man skall ner i akvariet och stressa dem för att sedan återfå sina färger igen.

Har faktiskt en kull till nu som är ca 2 veckor gammal, får se dock om dem överlever i det akvariet.
      Lyckats flytta över merparten nu till deras egna akvarium på 300L och än så länge är det faktiskt 38st varav 4-5st är en 4-5 veckor äldre än dem andra.
      Inneboenden i akvariet:
      L-134, Ancistrus
      Botia Striata

Kommentar

• ewa
        NCS Medlem
        • March 2013
        • 457

Ja, de skiftar färg, och jag tycker att alla deras "färgvarianter" är fina.
        Det är kul att kunna ha de med mindre fisk. Jag tycker att de bli lätt stressade, jagade en hona som skulle flyttas, den andra blev så rädd att hon grävde ner sig i sanden, stackaren. Hon gömmer sig i grottan när jag matar, hoppas det går över snart.
        Matar du de med artemia i början?
        Lycka till med odlingen.

Kommentar

• timebandit
          Användare
          • January 2013
          • 186

Ja, alla är dem jättefina!

Det har du rätt i. Går man ner i akvariet för mycket eller gör större saker så blir dem stressade till tusan. Hanen till ena lekparet dog av chock när paret skulle flyttas. Det andra lekparet åt upp alla sina yngel osv. Tyvärr så lär dem sig snabbt (dem vuxna). Går jag ner med håven så sticker dem fortare än fortast. Men ungfisken/yngeln är inte så rädda.

Nej, har inte matat någon med levande artemia ännu, odlingarna lyckas inte så bra eller odlingen blir kanon men dem samlas inte så bra och vill inte få upp okläckta eller skal med så jag har skippat artemian helt.
          Har mest matat dem små med söndersmulat flingfoder, mal/algtabletter som smälter osv. Fungerar klockrent. Matar dock med fryfoder också. Nu kommer jag inte på vad dem heter men det är också små kräftdjur typ. Extremt små... mumms
          Inneboenden i akvariet:
          L-134, Ancistrus
          Botia Striata

Kommentar

• ewa
            NCS Medlem
            • March 2013
            • 457

Jag har två runda svarta artemiakläckare till mindre mängd, funkar bra när man har lärt sig (ingen bruksanvisning). Tar nykläckt artemia med pipett och sprutar ner i akvariet. Inga skal följer med. Från Hobby, finns lite överallt att köpa. Priset från 150 kr uppåt.
            Använder de med 2-3 dagars förskjutning när det behövs mindre mängd kontinuerligt. Sillen i mitten brukar gå sönder men fyller sin funktion ändå när man använder pipett (artemian dras till det vita färgen och ljuset).

Kommentar

Arbetssätt...