Kork-bakgrund?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macson
    Användare
    • April 2003
    • 133

    Kork-bakgrund?

    Hejsan!
    Jag har ett 540 l akvarium som jag funderar på att göra en bakgrund till. Jag har sett en del varianter av t.ex. frigolit och kork, men jag tycker kork verkar snyggast och enklast?!
    Kan man använda vilken typ av kork som helst eller?
    Hur gör man med pumparna när man har bakgrund. Har Eheim 2252 och en till liknande budget-pump.

    MVH

    Markus
  • Michael79

    #2
    har ingen erfarenhet av Kork.. Tyckte det var lätt och anv frigolit.
    blir iof lite att dammsuga .
    Och det blir väldigt snyggt med frigolit om har lite estetisk läggning vilket jag inte hade men jag läja en :p

    * Pumpern/na + värmaren hade jag i ett hörn där jag sne ställt frigo bakgrunden lite sen gjorde jag ett utblås hål sen ett par insugshål lite var stans i "grottor" sen fäste jag vanligt myggnät bakom. dock får jag göra rent hållen vi jämna mellan rum då jag har lite gräs i akvariet som firrarna kapar :p som sugs in där

    Kom ihåg bara att du behöver ett antal blad till knivarna en varmluftspistol är oxå att föredra. lätt att forma klippor eller rötter mm

    Kommentar

    • macson
      Användare
      • April 2003
      • 133

      #3
      Tack för tipset, ska fundera om jag väljer frigolit eller kork....

      MVH

      Markus

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • April 2002
        • 1884

        #4
        Det kan bli väldigt snyggt om man bygger moduler i frigolit istället för ett göra en hel frigolitbakgrund. En annan fördel med det är att man efter att ha tillverkat dem, i lugn och ro kan experimentera med deras placering tills man är nöjd.

        Lite tips finns här:


        mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Michael79

          #5
          Håller med Fredrik kanske inte att det blir snyggare men det är mycket lättare..
          PÅ den här sidan har du allt du behöver veta om att bygga Friggo bakgrund
          Det var från den jag fick inspiration )



          Lycka till !!

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

            #6
            Jag flyttade detta ämne från "Afrikanska ciklider" eftersom jag anser att det passar bättre här.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #7
              Du bör använda korkekskork. Den köper du i akvarieaffären. Den håller länge men färgar vattnet mycket kraftigt i början. Efter något år färgar den inte alls.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • macson
                Användare
                • April 2003
                • 133

                #8
                Tack för alla åsikter och tips!
                Dock förstår jag inte hur Micke (ta inte illa upp) ens orkar flytta mitt ämne från afrikanska ciklider till någona annan ämnesgrupp =) (spelar roll).

                MVH


                Markus

                Kommentar

                • fredrikr
                  Användare
                  • October 2002
                  • 985

                  #9
                  Ämnesflytten är väl klok, när nu ämnet inte har något alls att göra med afrikanska ciklider. Det är strunt samma just nu när det syns som aktivt ämne, men efterhand bildar forumsinläggen en växande kunskapsbank, och en ämnesindelad kunskapsbank är lättare att söka i än en som ser ut att vara ämnesindelad men där saker ligger fel. Kan vara svårt att hitta Nationalencyclopedin på biblioteket om den står bland barnböckerna...

                  Mvh,

                  /Fredrik
                  Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                  http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • March 2003
                    • 3740

                    #10
                    Hur jag gjorde min korkbakgrund beskriver jag på min hemsida.
                    Det blev relativt billigt, mindre än 1000 kr med allt material.
                    Anders L

                    Kommentar

                    • macson
                      Användare
                      • April 2003
                      • 133

                      #11
                      Vad alla ska vara perfekta och noga nuförtiden!
                      =)

                      Bra tips "anli" !

                      Tack!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...