Lista dina 5 favoritfiskar, med motivering...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Buckshot
    Användare
    • April 2002
    • 244

    #16
    Topp5 Tanganyikor utan rangordning;

    Altolamprologus Calvus; Speciellt utseende
    Neolamprologus Ocellatus; Tuff lilleputt
    Cyphotilapia Frontosa; Lugn jätte
    Synodontis Multipunctatus; Livlig och snygg.
    Lamprologus Callipterus; Hannarna(15cm) jagar i flock, honorna(6cm) ser ut som en annan art
    Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

    Kommentar

    • Hasse_H
      Användare
      • April 2002
      • 1081

      #17
      Mina 5-i-topp med egna erfarenheter (utan rangordning):

      Scalare, Pterophyllum scalare: eleganta med intressant lekbeteende

      Geophagus sp. Orange-Head: vacker och livfull jordätare

      Oscar, Astronotus ocellatus: intelligenta och kraftfulla, utan att vara brutala

      Hantelciklid, Heros sp.: Snälla och lugna. Får vacker färgsättning under leken.

      Gibbiceps, Glyptoperichthys gibbiceps: en av de vackrare L-malarna.

      /Hasse

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • April 2002
        • 1884

        #18
        Tropheus moorii. Helt otroligt högt underhållningsvärde och personlighet. Ibland sitter jag och stirrar på dem så länge att jag tror jag är en av dem. Jag kommer nog aldrig att vilja leva utan att ha dem nära mig på något vis.

        Dimidiochromis compressiceps. Första gången jag såg en fullvuxen hane i lektagen höll jag på att tappa andan. Den ser ut som ett sagodjur med en blick som kan skrämma folk som sitter 3-4 meter från karet.

        Nimbochromis livingstonii. Intresset av denna fisk har gått fram och tillbaka under de år som jag sett min lilla grupp växa till sig. Under en period var jag väldigt nära att sälja dem för att jag tyckte inte att jag fick något ut av dem alls. Nu har hanen börjat färga ut och jagar honor som besatt. Denna fisk kommer att bli "given" i min "vardagsrums-show tank" när den blir klar.

        Geophagus sp. "Tapajos orage head" Detta måste vara något av det charmigaste man kan tänka sig. Jag har ett vildfångat lekpar som är alldeles otroligt gulliga mot varandra. Inga afrikanska våldsamheter här inte och en leksugen hane av denna art måste ju vara något av det vackraste man kan beskåda.

        Apistogramma cacatuoides "orange flash". Möjligen är denna fisk ännu vackrare än tidigare nämnda Geophagus. Varianten jag syftar på är knallröd och utan svart-fläckigt inslag i fenorna. Hanen som jag har just nu är dessutom en otroligt viljestark liten figur. Han har en förmåga att hålla ihop ett ganska stort kar utan att visa sig på "styva linan".

        mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • odilou
          Användare
          • April 2002
          • 308

          #19
          Snäcklekartoppen:

          Altolamprologus sp. "Shell"
          En fisk som skulle vara hur populär som helst om den fanns tillgänglig.

          "Lamprologus" similis
          Att den här arten inte är åtminstone dubbelt så populär som multifasciatus är ett mysterium.

          "Lamprologus" callipterus
          En fisk som skulle vara hur populär som helst om den fanns att få tag på. Hanens kropp är upp till 30 gånger större än honans. En hane kan för övrigt hålla harem på upp till 30 honor.

          Lepidiolamprologus Boulengeri
          Ni säger att ocellatus är aggressiv? Äh, då har ni inte hållit L. boulengeri. Alltså, det är en grym fisk detta. Köp om ni hittar den.

          Lepidiolamprologus Attenuatus
          I princip en större variant av ovannämnda Boulengeri. Oroa er inte för att ynglen ska bli uppätna - jag har sett ett par försvara sina småttingar mot kanske 40 andra fiskar i samma akvarium utan att ett enda gått förlorat.

          Kommentar

          • jinnarparen
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 2670

            #20
            Det här med favoriter växlar hos mig en del beroende på vad jag håller på med.
            Men så här ser det ut för tillfället. Det är alltså dessa jag först tittar på när jag sätter mig framför karen.

            1 Parachromis Dovii
            Är inne på andra generationen nu. Har egentligen allt som jag vill att en fisk skall ha, utom möjligtvis färgprakt.

            2 Herichthys Carpinte
            Har äntligen fått tag på fiskar som påminner lite grann om den bild jag såg i min första akvariebok (IPC stora akvariebok - spana in Texascikliden som visas på bild)

            3 Petenia Splendida
            Små än så länge, tittar mest efter hur mycket de har vuxit sen igår.

            4 Amphilophus Citrinellum
            Små än så länge, tittar mest efter hur mycket de har vuxit sen igår

            5 Scianochromis Fryeri & Placidochromis electra
            När jag gjorde mig av med alla mina malawi så kunde jag bara inte göra mig av med dessa. De är ju så fina (hanarna i alla fall)
            Åter till CA

            Det är där jag hör hemma

            Kommentar

            • Jompastar
              Användare
              • August 2003
              • 80

              #21
              Fem Trevligheter med Motivering:
              Dovii: Ultimata torsken
              Umbriferum: Oprovocerat raseri kombinerat med farggrannhet.
              Citrinellum: Master of Pannpuckel
              Margaritiferum: Otroligt vacker CA.
              Flowerhorn: Om TV’n var en flowerhorn – maxa farg-installningen och hall sedan en burk farg over TV’n, tejpa fast en badboll I ena hornet och mala dit ett oga. Ager sjalv ett exemplar just nu och det kanns som om jag fuskat och hallt tva burkar farg over TV’n.

              Hadde velat skriva dit S. formosus , P. annectens och en Japansk turist i en hink med vatten pa listan men dessa ar inte ciklider sa tyvarrrrrr.

              Kommentar

              • sylvia

                #22
                citat:Ursprungligen skickat av FI

                Jag tänkte vi kunde starta en liten rolig tråd där man listar sina 5 favoritfiskar(inte bara ciklider) med en kort liten motivering varför man gillar dem. Var inte så blygsamma med motiveringarna så kanske även andra får upp ögonen för just Era favoritfiskar.
                Mina fem favoriter av de jag själv haft hemma är dessa:
                1) Oscar, för sin otroliga personlighet. En stor ciklid som inte insett att den har ett gap som kan inta andra fiskar i akvariet på bredden, den är dumsnäll många gånger! Otroligt vacker och när man hittat det där paret som börjar uppvakta varandra och leka. Ja då får man passa akvarierutorna när den börjar möblera om.... SÅ Charmig!

                2) Ancistrusmal, en liten fin rolig mal. Lätt att hålla, relativt mycket fart i dom och så är dom ju så fulsnygga!!!

                3) Gibbicepsen följer tätt efter. Speciellt de som kommit upp i lite storlek. Lugna, charmiga och coola malar.

                4) Rödcikliden, slår mitt hjärta lite extra för. När denna tuffa otroligt färggranna ciklid leker finns det ingenting som slår den i färgprakt. Jag kommer ihåg lyckan som bubblade i mig den första gången för många år sedan, då jag såg hur dom radat upp massor av ägg på en skifferbit inne i en grotta. Då var lyckan fullkommlig!

                5) Här är jag nästan tvungen till att sätta en malawiciklid. Frågan är vilken.... Det får bli Lombardoi tror jag. En trevlig malawi, med fina färger. Lättlekt, orädd fisk som ändå gör skillnad på främanden och mig *ler*.

                Kommentar

                Arbetssätt...