Neolamprologus gracilis i 540-liter.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo
    NCS Medlem

• January 2011
    • 1744

nu så
    Bifogade filer
    ----------------------------------
    /PIA

Kommentar

• Mats Bryzell
      Användare
      • March 2012
      • 231

Tack skall du ha Pia!

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Jäklar i mig vad snyggt och som vanligt toppenbilder. Lite synd att du inte kan vara med och tävla längre
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• FrePGun
          Användare
          • March 2009
          • 2410

Fantastiskt välinrett kar!!!

Kommentar

• Mats Bryzell
            Användare
            • March 2012
            • 231

Ursprungligen postat av Punkfredd
            Fantastiskt välinrett kar!!!
            Kul att du gillar det Punkfredd!
            Det verkar vara några stycken här som "klickar" med karets utseende, och det känns väldigt gôtt.
            Precis som vanligt när jag inreder, har jag en vision som jag försöker realisera.
            Det här karet följer alltså inte gängse "Tanganyikainredning - no. 1", utan jag har försökt att fånga en "bild" som man kan se på vissa strandkanter, några meter ner i vattnet där större, kantigare sten blandas med mindre, rundare och där man också kan se div. trärötter, pinnar och grenar som fastnar bland stenarna. Looken på det här karet tilltalar nog inte flertalet men, det funkar fint för hur det var tänkt.

Kommentar

• ThomasK
              Användare
              • January 2013
              • 286

Kan bara hålla med i ovanstående ovationer, vilket fantastiskt väl inrett kar.
              Fisken är bland de snyggaste jag sett, och fotona sen......världsklass i mina ögon, kul att få se.
              Mvh Thomas

Kommentar

• Mats Bryzell
                Användare
                • March 2012
                • 231

Verkligen roligt att höra, tack skall du ha Thomas!
                Jag har fastnat för N. gracilis just för att den inte har några egentliga färgteckningar (om man bortser från det lilla blå strecket under ögat, de blå ögonen och de vita detaljerna på fenor och fenspetsar). Den enhetliga färgskalan på denna ciklid är verkligen snygg, tycker jag - och så har den ett vackert, gracilt rörelsemönster.

Kommentar

• ThomasK
                  Användare
                  • January 2013
                  • 286

Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Verkligen roligt att höra, tack skall du ha Thomas!
                  Jag har fastnat för N. gracilis just för att den inte har några egentliga färgteckningar (om man bortser från det lilla blå strecket under ögat, de blå ögonen och de vita detaljerna på fenor och fenspetsar). Den enhetliga färgskalan på denna ciklid är verkligen snygg, tycker jag - och så har den ett vackert, gracilt rörelsemönster.
                  Ja de är otroligt vackra, står själv precis i att göra en förändring i mitt Tanganyikakar, tanken var att byta ut 4 Leleupi mot några daffodil.
                  Men så för nån vecka sen fick de yngel, men efter sett dina gracilis så är valet klart det blir såna när Leleupin är klara med sina bestyr.

Är det lätt att få tag på Gracilis ?
                  Mvh Thomas

Kommentar

• Bosse G
                    NCS Medlem
                    • November 2013
                    • 236

Annars har jag ett fullvuxet lekpar pulcher du kan få :-) om du orkar hämta dom. Leleupi har jag också fyra men dom funkar bra ihop med varandra.

Kommentar

• Mats Bryzell
                      Användare
                      • March 2012
                      • 231

Ursprungligen postat av ThomasK
                      Ja de är otroligt vackra, står själv precis i att göra en förändring i mitt Tanganyikakar, tanken var att byta ut 4 Leleupi mot några daffodil.
                      Men så för nån vecka sen fick de yngel, men efter sett dina gracilis så är valet klart det blir såna när Leleupin är klara med sina bestyr.

Är det lätt att få tag på Gracilis ?
                      Jag har faktiskt inte sett N. gracilis sedan jag köpte ursprungsparet av Kent i Nol för många år sedan (varav de jag har nu är avkomma från). En annan, förvillande lik variant, är Neolamprologus marunguensis - som ser nästan likadan ut - med något mer gult i ryggfenan, annars ungefär samma färgskala. Denna ser jag titt som tätt här i Götebotgsområdet. N. marunguensis är lite högre och "bulkigare" i kroppsformen - inte lika gracil som N. gracilis.
                      Annars kan jag ordna några N. gracilis åt dig - min kontakt har fortfarande flera exemplar kvar, och sedan lär jag få ta ur ett antal ur min burk när ynglen vuxit till sig lite.

Kommentar

• ThomasK
                        Användare
                        • January 2013
                        • 286

Bosse, jag tackar för erbjudandet, men pulcher kan jag få tag i här hemma, men Tack ändå.

Mats, jag blev helt såld på gracilis, så där ber jag att få återkomma till dig så ser vi om möjligheten finns kvar.
                        Mvh Thomas

Kommentar

• Mats Bryzell
                          Användare
                          • March 2012
                          • 231

Bosse, jag tackar för erbjudandet, men pulcher kan jag få tag i här hemma, men Tack ändå.

Mats, jag blev helt såld på gracilis, så där ber jag att få återkomma till dig så ser vi om möjligheten finns kvar.
                          Thomas - inga bekymmer, över huvudtaget! Är det N. gracilis du specifikt är ute efter så hjälper jag dig mer än gärna att skaffa dessa - här finns ju lite kontakter, så det är bara att ösa ur dessa, samt mina egna yngelsvärmar - så det fixar sig!

Kommentar

• ThomasK
                            Användare
                            • January 2013
                            • 286

Thomas - inga bekymmer, över huvudtaget! Är det N. gracilis du specifikt är ute efter så hjälper jag dig mer än gärna att skaffa dessa - här finns ju lite kontakter, så det är bara att ösa ur dessa, samt mina egna yngelsvärmar - så det fixar sig!
                            Ok, det är ju verkligen jättesnällt av dig, då kanske det inte gör något ifall det inte sker inom det närmaste. Utan jag kan se vad det blir av Leleupi ynglen, göra mig av med dom och sen få till inredningen i karet innan gracilis får komma till sitt nya hem. Jag fick lite ideer efter sett din fantastiska inredning.Min tanke är ju att ha dom tillsammans med 10 frontosor (ungdjur) så vad är rimligt i antal 2 + 2 kanske. Akvariet är bara på 450 l, men den inslagna planen är att införskaffa ett större kar när frontosorna blir större.
                            Nu ska jag inte kapa din tråd mer, tack än en gång.
                            Mvh Thomas

Kommentar

• Mats Bryzell
                              Användare
                              • March 2012
                              • 231

Ok, det är ju verkligen jättesnällt av dig, då kanske det inte gör något ifall det inte sker inom det närmaste. Utan jag kan se vad det blir av Leleupi ynglen, göra mig av med dom och sen få till inredningen i karet innan gracilis får komma till sitt nya hem. Jag fick lite ideer efter sett din fantastiska inredning.Min tanke är ju att ha dom tillsammans med 10 frontosor (ungdjur) så vad är rimligt i antal 2 + 2 kanske. Akvariet är bara på 450 l, men den inslagna planen är att införskaffa ett större kar när frontosorna blir större.
                              Nu ska jag inte kapa din tråd mer, tack än en gång.
                              JOOO!, "kapa", tjôta eller vad du än vill kalla det, i tråden - det är ju detta jag vill - ställ frågor, kommentera, visa bilder etc, och bara allmänt - var med i tråden!

Kolla vad som blir av din trupp av fiskar i karet, känn efter och sedan kan vi höras här i tråden, eller ännu bättre: i PM, så skall jag se till att du får de N. gracilis du vill vill ha! No problems!
                              Senast redigerad av Mats Bryzell; 16 January 2014, 16:19.

Kommentar

• ThomasK
                                Användare
                                • January 2013
                                • 286

JOOO!, "kapa", tjôta eller vad du än vill kalla det, i tråden - det är ju detta jag vill - ställ frågor, kommentera, visa bilder etc, och bara allmänt - var med i tråden!

Kolla vad som blir av din trupp av fiskar i karet, känn efter och sedan kan vi höras här i tråden, eller ännu bättre: i PM, så skall jag se till att du får de N. gracilis du vill vill ha! No problems!
                                Hahaha ok Mats det låter alla tiders
                                Mvh Thomas

Kommentar

Arbetssätt...