Neolamprologus gracilis i 540-liter.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell
    Användare
    • March 2012
    • 231

Tänkte jag skulle visa ett litet exempel på ett beteende, som jag funderar kring lite.
    Trots att det är en del revirstrider i karet har dessa nu lagt sig så att det mer eller mindre råder en balans där alla parter accepterar varandra.
    Gränser finns alltså, men det handlar inte om att jaga undan, och så där envist uppfölja jagandet över halva karet - som är ganska vanligt annars.

Vid vissa tillfällen, det kan handla om varannan, var tredje vecka, släpps revirgränserna ganska markant och de flesta i gruppen samlas och uppvisar ett, vad skall man kalla det, svärmeri? - där de simmar ganska tätt tillsammans, visar upp sig inför varandra och tycks "mäta av" den inbördes rangordningen.

Detta kan pågå i någon, eller ett par timmar - sedan återvänder de till sina ställen och intar sina vanliga positioner...

Jag fick en liten filmsnutt på detta beteende.

Om du får lust att titta på filmen så observera de två "medhjälparna" på högerkanten, som är med i svärmeriet bitvis, men som tycks ha en lite mer tillbakadragen, vaktande uppgift.

Kommentar

• Mats Bryzell
      Användare
      • March 2012
      • 231

Jahapp, då tror jag det börjar bli dags att avrunda den här tråden och sluta med med ett filmklipp på hur karet ser ut idag.
      I filmklippet har jag försökt att filma lite närmare, och så att säga "följa med" fiskarna.
      Det är en ganska lång film, men kan vara intressant att titta igenom ändå.

Angående inredningen: I det här karet har jag funderat kring de lite mer grunda delarna av sjön, några meter nedanför de strandkanter som finns bitvis. Där kan man ofta se större, kantig sten blandad med mindre och rundare, samt en del träpinnar, grenar, rötter och annan brôte - det är denna känsla jag försökt att komma åt.
      Jag har alltså inte inrett karet med "tjusiga" förtecken, utan mest för att återskapa en "bild" jag har - och att optimera för en koloni Neolamprologus gracilis .

Huruvida man uppfattar det här karet som snyggt eller vackert vet jag inte, men jag vill passa på att tacka för all positiv respons.
      Inredningen ligger där den ligger och jag kan inte ändra på något, och nu är ju kolonien dessutom i full swing.
      Tanken med detta kar är att studera N. gracilis kolonibeteende, och för detta tjänar karet mycket väl sitt syfte - och så är det ju enbart jag själv som skall sitta framför det.

Kanske kan tråden framgent vara till nytta för de som är sugna på att se hur "prinsessor" uppträder - och kanske kan tråden även inspirera till hur man kan lägga alternativa inredningar.

Jag återkommer med uppdateringar om/när det händer lite intressanta grejer i burken!

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Hur går det med ansamlingar av skräp/bös under stenar och dylikt? Hur rengör du? Jag har ett rejält stenrös i mitt 936 kar men struntar just nu i dammsugning under stenröset.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Mats Bryzell
          Användare
          • March 2012
          • 231

Ursprungligen postat av DaRe
          Hur går det med ansamlingar av skräp/bös under stenar och dylikt? Hur rengör du? Jag har ett rejält stenrös i mitt 936 kar men struntar just nu i dammsugning under stenröset.

Jag rengör inte alls - skrapar bara rutan, som kan bli lite "dimmig", någon gång varannan vecka.

Det samlas säkerligen lite småbôs, mulm under stenarna - ibland kan man se något litet moln som puffar fram när de simmar snabbt in eller ut under någon sten - men inget som jag tycker stör på något vis.
          Nu har jag satt en liten strumpa av blå filtermedia runt utsuget till Eheim-filtret, som ett förfilter så att inga småyngel skall sugas in i filtret, och detta får jag rengöra någon gång i månaden.

Så, jag byter bara vatten, skrapar rutan och sköljer rent "förfiltret" - inget annat.

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Samma som jag då och jag stör mig inte heller men funderar ibland på om det kan skapa problem med för mycket bös som bryts ned i akvariet.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Mats Bryzell
              Användare
              • March 2012
              • 231

Samma som jag då och jag stör mig inte heller men funderar ibland på om det kan skapa problem med för mycket bös som bryts ned i akvariet.
              Jag har aldrig funderat så mycket på det... I mina, framför allt SA-kar, försöker jag få så mycket frodig och fin mulm det bara går - utmärkt för mindre ciklider och deras yngel att gå och böka runt i. Det bildas massor av organismer där som jag tror främjar fiskarna, och dessutom ger små snacks till ynglen.

Det som bryts ned i vattnet fixar sig med god filtrering och vattenbyten

Men det är jag det!

Kommentar

• fart66
                Användare
                • January 2012
                • 191

Fine filmer og bilder og spennende å lese om dine observasjoner.

Jeg har lite kjennskap til Neolamprologus gracilis , har den litt samme familiestruktur og oppførsel som Neolamprologus brichardi ?

Hilsen
                RHD

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Jag har aldrig funderat så mycket på det... I mina, framför allt SA-kar, försöker jag få så mycket frodig och fin mulm det bara går - utmärkt för mindre ciklider och deras yngel att gå och böka runt i. Det bildas massor av organismer där som jag tror främjar fiskarna, och dessutom ger små snacks till ynglen.

Det som bryts ned i vattnet fixar sig med god filtrering och vattenbyten

Men det är jag det!
                  Jag gillar den principen

///David

Kommentar

• Mats Bryzell
                    Användare
                    • March 2012
                    • 231

Ursprungligen postat av fart66
                    Fine filmer og bilder og spennende å lese om dine observasjoner.

Jeg har lite kjennskap til Neolamprologus gracilis , har den litt samme familiestruktur og oppførsel som Neolamprologus brichardi ?

Hilsen
                    RHD

Ja, jag skulle vilja säga att N. gracilis är lik N. brichardi i familjestruktur, kolonibeteende och yngelvård.
                    Jag har inte haft N. brichardi i artkar, utan ihop med andra T-ciklider och därför inte kunnat studera N.brichardi lika ingåebde som N. gracilis.

Men, inredning och stenstrukturer i karet kan likställas för båda sorterna.
                    För att summera; om det hade varit N. brichardi i mitt kar, hade scenariot sett ungefär likadant ut.

Kommentar

• Mats Bryzell
                      Användare
                      • March 2012
                      • 231

Jag gillar den principen
                      Jag med - och det har aldrig varit några problem genom alla dessa år!

Kommentar

• Mats Bryzell
                        Användare
                        • March 2012
                        • 231

Pia var hemma hos mig och lämnade en påse Kolglödstetror (till ett annat kar) i fredags.
                        Pia är ju otroligt duktig fotograf och tog bland annat denna film

... samt tog en räcka väldigt fina bilder (om man frågar snällt kanske Pia sätter in några av dom här?)

Jag hade hoppats få visa Pia en alldeles färsk kull, som jag misstänkte skulle kunna komma fram på fredagen - men det dröjde till igår söndag, så den lilla grejen fick jag filma själv;

En sak som är säker är att jag måste försöka skaffa en ny kamera - det var så häftigt att se Pia fotografera med proffsiga grejer.

Kommentar

• DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

Härliga filmer!!

///David

Kommentar

• Mats Bryzell
                            Användare
                            • March 2012
                            • 231

Härliga filmer!!
                            Japp! Du skulle se bilderna som Pia tog... Hon är för jädra duktig alltså.
                            Jag skulle vilja ha några av hennes bilder här i tråden, bara för dokumentationens skull - men skall höra med henne om hon kan sätta in några av gracilisbilderna i en tråd där de blir sedda, typ någon Tanganyika-fototråd.

Kommentar

• PiaJo
                              NCS Medlem

• January 2011
                              • 1744

Det kommer senare ikväll, jag hade glömt av att vi pratade om att jag skulle lägga in bilderna här
                              jag skall se om jag kan hitta en lämplig TA-tråd med
                              ----------------------------------
                              /PIA

Kommentar

• Mats Bryzell
                                Användare
                                • March 2012
                                • 231

Ursprungligen postat av PiaJo
                                Det kommer senare ikväll, jag hade glömt av att vi pratade om att jag skulle lägga in bilderna här
                                jag skall se om jag kan hitta en lämplig TA-tråd med
                                Gôtt Pia! Men, ingen brådska - ta det när du får feeling.
                                Det var ju blland annat några riktigt läckra bilder där man kan se det fina blå strecket under ögonen - kan nog vara kul att se, tror jag.
                                Det är inte så ofta detta streck syns på bilder, så det ver verkligen roligt att se detta på de bilder du tog.

Kommentar

Arbetssätt...